Motif XS8 vs S90XS

lordbachus

Nieuwkomer
Beide systemen hebben dezelfde klank opwekking dat lijkt me wel duidelijk.
De S90XS heeft alle sounds van de Motif XS plus een extra piano sound.
De Motif XS heeft meer knoppen en sliders.
Ik vind persoonlijk de S90XS er beter uit zien dan de Motif XS8.

Maar wat zijn nu werkelijk de verschillen onder de kap.

Zijn de PC software (edditors) pakketten met elkaar te vergelijken ?
Wat heeft de Motif XS nog meer dat ik niet terugvind op de X90XS ?

En vooral, is de bediening (vooral van het arpeggiator deel links) niet veel efficienter ingedeeld op de X90XS ?

Zijn er al mensen die ervaringen hebben met beide systemen ?

ik vind de s90xs toch meer gericht op livespelen in bands. Ik zelf zou absoluut voor de XS8 gaan om de volgende redenen die niet op de s90xs voorkomen:

- Sample geheugen, veel soundsets maken gebruik van het samplegeheugen, in feite veranderd het complete karakter van je synth op die manier, check de motifmart van motifator.com maar eens voor de verschillende demo's. De meeste soundsets werken dus alleen maar op de XS8 en niet op de s90xs.
- Performance mode!!!! Dit is iets wat op de sx90xs ontbreekt. Hier heb je 4 arps tot je beschikking waarin je in 5 scenes realtime kan jammen (beetje keyboard style) op je XS. Dit is nogal simplistisch uitgedrukt want het kan veel meer, maar dit is echt heel erg gaaf om te gebruiken
- Sequencer, je zegt dat je hier geen interesse in hebt, had ik ook nooit aangezien ik alles op de computer doe, maar via performance mode kun je wel heel snel een paar patterns opnemen met je ideeen en hierover dan snel soleren. Echt in 2 minuten heb je gewoon een track lopen met je ideetje (dat is dan inclusief, drums, bas, en chord ondersteuning). En dat is dermate gaaf dat ik vermoed dat je dat toch wel veel gaat gebruiken. Als je cubase gebruikt kun je trouwens de songs van de XS8 gewoon inlezen en daar verder in uitwerken
- XS8 heeft overigens een kleurenscherm met meer informatie dan het magere schermpje op de 90XS (wat voor live gebruik ook niet nodig is natuurlijk op zo'n 90XS)
- XS8 heeft 4 arpeggiators die tegelijk gebruikt kunnen worden, de 90xs geloof ik 2.

ps.
ik zag dat je ook de nodige vragen over KARMA stelde op het korgforum, ik zou je aanraden om die vragen te gaan stellen op het Karma-lab.com forum, de community is daar actiever en je vragen worden uitgebreider beantwoord.

ik vind de s90xs toch meer gericht op livespelen in bands. Ik zelf zou absoluut voor de XS8 gaan om de volgende redenen die niet op de s90xs voorkomen:

- Sample geheugen, veel soundsets maken gebruik van het samplegeheugen, in feite veranderd het complete karakter van je synth op die manier, check de motifmart van motifator.com maar eens voor de verschillende demo's. De meeste soundsets werken dus alleen maar op de XS8 en niet op de s90xs.
De S90XS heeft volgens mij 192 MB sample geheugen, alleen geen sampler om zelf samples te maken. Maar je kunt wel samples laden

- Performance mode!!!! Dit is iets wat op de sx90xs ontbreekt. Hier heb je 4 arps tot je beschikking waarin je in 5 scenes realtime kan jammen (beetje keyboard style) op je XS. Dit is nogal simplistisch uitgedrukt want het kan veel meer, maar dit is echt heel erg gaaf om te gebruiken

Ik heb beggrepen dat de S90 ook deze performance mode heeft, en dat deze zelfs veel efficienter werkt door de nieuwe Gebruikersinterface.

- Sequencer, je zegt dat je hier geen interesse in hebt, had ik ook nooit aangezien ik alles op de computer doe, maar via performance mode kun je wel heel snel een paar patterns opnemen met je ideeen en hierover dan snel soleren. Echt in 2 minuten heb je gewoon een track lopen met je ideetje (dat is dan inclusief, drums, bas, en chord ondersteuning). En dat is dermate gaaf dat ik vermoed dat je dat toch wel veel gaat gebruiken. Als je cubase gebruikt kun je trouwens de songs van de XS8 gewoon inlezen en daar verder in uitwerken
- XS8 heeft overigens een kleurenscherm met meer informatie dan het magere schermpje op de 90XS (wat voor live gebruik ook niet nodig is natuurlijk op zo'n 90XS)
- XS8 heeft 4 arpeggiators die tegelijk gebruikt kunnen worden, de 90xs geloof ik 2.
Volgens mij heeft hij er wel 4, maar kan er nergens bevestiging van vinden, kan ook nergens vinden dat het er 2 zijn.

ps.
ik zag dat je ook de nodige vragen over KARMA stelde op het korgforum, ik zou je aanraden om die vragen te gaan stellen op het Karma-lab.com forum, de community is daar actiever en je vragen worden uitgebreider beantwoord.
Dit is een hele goeie tip en dat ga ik zeker doen.

Die 192mb is Rom, dat zijn de samples die Yamaha erin heeft gestopt (net zoals bij de XS). Er zit geen Ram geheugen in, je kunt dus niet je eigen samples laden.

Er zit echter wel een record functie op de S90XS : je kan je eigen spel dus opnemen, als audio. Toch een soort 'sampling' dus.

Verder is de S90XS iets kleiner qua omvang (diepte en hoogte) en lichter qua gewicht. En natuurlijk goedkoper (ga ik even vanuit).
En er zitten wat extra performance-knopjes op, zoals layer en split.

Ik ben wel geinteresseerd in die S90XS, omdat ik al een Motif XS als 2e synth heb.

Ik heb beggrepen dat de S90 ook deze performance mode heeft, en dat deze zelfs veel efficienter werkt door de nieuwe Gebruikersinterface.

ik heb even in de manual gekeken, daar staat inderdaad in dat er een performance mode met 4 parts is, voor zover ik het uit de manual kan halen heb je inderdaad 4 arpeggiators, dus dat lijkt erop dat dat gelijk is.

Helaas staat ook in de manual dat er geen performances meegeleverd worden, en dat is toch wel heeeeeeel erg jammer, want de XS zit er stampvol mee, dus je zult ze zelf moeten maken.

die 192 mb sample memory is inderdaad alleen voor opnemen (zoals zang), daar heb je niets aan voor soundsets.

om eerlijk te zijn snap ik echt niet waarom je voor thuisgebruik liever een 90xs wilt hebben :D, ik zou echt voor de xs8 gaan.

Hoe prettig (of niet) de S90XS in het gebruik is weet nog bijna niemand omdat ie nog niet leverbaar is dus het blijft een beetje koffiedik kijken. Specs vergelijken is wel zinvol, maar zegt zeker niet alles.

Trouwens is de S90XS wel even een kleine duizend eurotjes lager geprijsd dan een XS8 dus dat is toch zeker een argument voor de S90XS dan. Als de prijzen op Thomann.de kloppen tenminste..

Hoe prettig (of niet) de S90XS in het gebruik is weet nog bijna niemand omdat ie nog niet leverbaar is dus het blijft een beetje koffiedik kijken. Specs vergelijken is wel zinvol, maar zegt zeker niet alles.

Trouwens is de S90XS wel even een kleine duizend eurotjes lager geprijsd dan een XS8 dus dat is toch zeker een argument voor de S90XS dan. Als de prijzen op Thomann.de kloppen tenminste..

Die 1000 euro's was de reden dat ik de beide machine;s ben gaan vergelijken.

Ik vind dat de S90 er ook net iets mooier uitzien (Stom he dat je daar op let)
Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat die super piano van de S90EX als sample naar de Motif zal komen, kan me niet voorstellen dat dat niet gebeurt.

Het is me nu gelukkig duidelijk waar de verschillen liggen, vooral het gemis van de sample ram vind ik een zwak punt van de S90XS, maar ga ik dat erg missen met mijn selectie Vst's die ik ga aansturen ?

heb je helemaal gelijk in, prijs is een goed argument, maar ook een s90xs is niet goedkoop dus ik vind dat je net zo goed kan doorsparen.

ik heb zelf een s90es gehad en ben over gegaan op een xs8 juist om de extra mogelijkheden die die heeft, ook het nieuwe kleurenscherm met veel meer informatie was 1 van de redenen, ik werd echt gek van al die submenu's op dat kleine schermpje op de s90es. Ik vrees dat de s90xs weer net zoiets heeft, alhoewel dat probleem nu wel veel minder is aangezien je een goeie editor erbij hebt.

het allermooiste van de xs8 vind ik toch wel dat je gewoon 1 gig memory (of 2 gig in tweak gevallen) tot je beschikking hebt voor je sample oscs. Hiermee maak je van een Rom bak met gemak een ander type synth kwa sounds. Vind ik zelf echt een pluspunt die helaas ook op de s90xs ontbreekt.

waarmee ik dus niet zeg dat ik de s90xs een slechte piano/synth vindt, verre van dat zelfs, alleen voor thuisgebruik in de studio vind ik zelf het een slechte keuze mede om die redenen die ik eerder genoemd heb.

Als ik weer live zou spelen dan zou ik ook voor de s90xs gaan ipv een xs8, maar ik speel niet live meer op de buhne :D (te lang gedaan, zucht)

vooral het gemis van de sample ram vind ik een zwak punt van de S90XS, maar ga ik dat erg missen met mijn selectie Vst's die ik ga aansturen ?

ja ik vind dat je dat wel gaat missen,
de setup die je eerder noemde staat hier namelijk in de studio, en praktisch elke productie zit bij mij de xs wel in met een custom soundset, dit aanvullend met veel vstis zoals omnisphere, native instruments en zelfs af en toe de korg m3.

Het is me nu gelukkig duidelijk waar de verschillen liggen, vooral het gemis van de sample ram vind ik een zwak punt van de S90XS, maar ga ik dat erg missen met mijn selectie Vst's die ik ga aansturen ?

Of je dat gaat missen is een wel een interessante vraag die voor je het weet op een hard -vs- soft discussie uitdraait. :D Feit is dat je dergelijke vragen alleen voor jezelf juist kan beantwoorden. Het is nl. zo subjectief als wat.

Als ik het puur rationeel bekijk is er in feite geen enkel digitaal audio genererend stuk studio gear meer die qua kosten-baten nog te verantwoorden is in een op een DAW gebaseerde studio. :)

Laatst gewijzigd:
Back