JP8000 arpeggio 1 stap vooruit met TR (ala Juno)?

Dan zou je dus ook een optie moeten hebben dat hij de toetsen laat horen die je vast hebt. Eventueel opgeteld bij de MIDI noot die triggert.

Dus een switch die op TRIGGER, TRIGGER & TRANSPOSE of TRANSPOSE gezet kan worden en een switch die op OFF, ARP of SEQUENCE gezet kan worden. Kan nog leuk worden in combinatie met een UP, UP/DOWN en RANDOM switch als je die loslaat op de SEQUENCE in TRIGGER & TRANSPOSE mode, dus random steps uit uit je sequence triggeren met transposing :luv:

Zeer lekker! Zeer uitgebreid ook. :)

Misschien zou het handiger zijn dat men dan toch simpelweg terug een trigger input op MIDI synths met arpeggiator plaatst, of alternatief je in de synth aan een (externe) MIDI noot een trigger stap kan toewijzen. Sequencers kunnen die noot immers uitsturen, en "modernere" (ahum) drumcomputers kunnen ook een MIDI noot met een klank meesturen, dus dan heb je die functionaliteit ook zonder extra jack.

Je hebt mijn vorige post ook gezien ivm de verwarrende titel?

Is er geen enkele moderne synth (zonder trigger in) die deze functie via MIDI ofzo in zich heeft?
De quasimidi polymorph heeft dit, daar kun je de steps van de sequencer verschuiven. Misschiend dat een waldorf Q of spectralis deze mogelijkheid ook hebben.

Laatst gewijzigd:
Bij de polymorph kun je ze op 2 manieren verschuiven, manier 1 is handmatig je hele sequence stap voor stap verschuiven zodat hij "past" in de rest van je melodie. Een andere manier is om de steps automatisch te laten verschuiven door een 2e sequencer lijn. Download maar eens, als je tijd of zin hebt, een polymorph pdf manual, daar staat ergens in beschreven hoe dit laatste gaat.

Ik heb het net nog eens proberen te reproduceren maar het is toch niet zo gemakkelijk. Het kan wel, je kunt nl. een sequence laten triggeren door een andere (mag ook een lege zijn). Als je daar, en met de step lengtes, een beetje creatief mee om gaat (de lege sequence bijv met een resolutie van 1/12, 3 steps lang, en die met noten op 1/16, 15 steps lang) dan lukt het wel.

Laatst gewijzigd:
Dat gaat dan over de polymorph dus? Nuja, toch alvast één moderne bak die dit arpeggio trucje nog min of meer kan. :)

Jeetje, ik moet er gauw over zwijgen, voor je het weet worden die oude analoge bakken met hun unieke functies nog geld waard. ;)

By de polymorph is het geen arpeggio maar een sequencer. Maar ja, dat kun je ook zien als een programmeerbare arpeggiator.

Heb je op die manier bij de polymorph dan ook de mogelijkheid om realtime de akkoordnoten waardoor de sequence loopt te kiezen, zoals bij een arpeggiator?

Je kunt realtime transposen als je dat bedoelt.

Dan zit je dus min of meer bij de mogelijkheden van een JX-3P.

Dan kan je bv een step sequence do-re-mi do-re-mi transponeren naar re-mi-fa re-mi-fa terwijl ze door je drumdoos van de ene naar de volgende stap gaat.

Maar met een arpeggiator zoals op een oude Juno kan je ook makkelijk realtime van do-re-mi do-re-mi naar do-re-fa do-re-fa gaan terwijl de arpeggio door je drumdoos van de ene naar de volgende stap gaat.

yamaha rs 7000 heeft een dedicated knop om sequences heen en weer te schuiven. Weet niet of die ook op clock werkt, lijkt mij wel logisch.

Misschien de goedkopere RM1X ook een optie als die die functie ook heeft ?

Maar dan hebben we het nog steeds over sequences verschuiven a la JX-3P, niet over arpeggio's.

Ben ik gewoon gedateerd dat ik me in 2009 nog wil bezighouden met een gesyncte arpeggio die niet elke 1/X maat een noot geeft?

Nee.
Nu ja, dan zie ik nog een oplossing (maar wel een bewerkelijke):
Juno 60 CLOCK IN / Juno 60 DCB OUT < - DCB -> KENTON PRO DCB <- MIDI -> crappy VA synth naar keuze :P

Ik denk dat je met een Schrittmacher het best in de buurt komt (los van het intuitieve van arpeggiator), maar da's ook niet goedkoop.

Als de Juno zijn arpeggio noten (en niet gewoon de klaviernoten) via DCB uitstuurt, dan zou dat inderdaad werken. Ik heb me niet verdiept in de DCB interface, dus ik zou het niet weten.

Als je al een Juno hebt en hij stuurt arpeggio's over DCB uit, dan zou dat inderdaad nog een haalbare mogelijkheid zijn. Zoals je zegt, bewerkelijk. :) Maar ja, we moeten iets overhebben voor onze crappy VA's he. ;)

Zo. Ik wilde geen slapende honden wakker maken toen deze thread liep omdat ik er zelf een zocht, en toen ik hem had wilde ik het eerst zeker weten voordat ik wat begon te roepen, maar ik heb toch wel iets wat heel dichtbij de ultieme arpeggiator komt:

Yamaha QY700 :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja

Je programmeert je accoord of arpeggio loopje (ook polyfoon steptime) in de nootsoort die je wilt hebben, bijvoorbeeld een C 7 (13 ) (complete toonladder van witte toetsen met steeds eentje er tussen) en die kun je dan live vanaf een keyboard accoorden inspelen die hij volgt. Dus je hoort bijvoorbeeld je strings van je keyboard gelayerd met je arpeggio.

Sterker nog, je kunt 16 sporen in een pattern zetten, en zo nodig volgen die allemaal je chord changes, op vier verschillende manieren (compleet volgen, alleen waar nodig, etcetera).

Je kunt die chord changes weer opnemen samen met pattern changes én nog 32 losse sporen in een voor een hardware sequencer ontzettend overzichtelijke grafische sequencer.

Morgen ga ik de boel ombouwen hier, ik ga met twee patchbays werken (voor iedere in- en output een) en ik vermoed dat ik cubase niet zo vaak meer ga opstarten de komende tijd.

Enige grote nadeel dat ik heb kunnen vinden is dat de rootnotes altijd binnen het zelfde octaaf blijven. Maar misschien ken ik de QY nog niet goed genoeg.

En kan je dat loopje dan ook ritmisch definiëren in een andere maat dan je nummer zodat hij "semi random vooruit gaat", bv een 4 staps arpeggio die per maat 3 stappen vooruit gaat (zeg op 1/16, 5/16 en 7/16)?

Moest hij nu ook nog CV/Gate uitgangen hebben naast MIDI, was het helemaal een patser (gheghe ;))

Ik moet er nog eens in duiken want ik wilde zelf nog eens een track maken met zo'n loopje wat steeds in een eigen maatsoort speelt, bijvoorbeeld:

http://www.myspace.com/marcobernardi <-- "When sammy came home"

Maar goed ik heb hem nog niet zo lang. Tot nu toe wil hij wel een bepaalde phrase in een ander tempo zetten maar lijkt hem te retriggeren iedere keer als het pattern opnieuw begint....

Ik geef hem het voordeel van de twijfel vooraleer ik weer begin te mijmeren over het eenvoudig inkloppen van triggers in je drumdoos en een triggerkabeltje naar je synth te spannen alwaar je enkel de noten van de sequence/arpeggio hoefde te regelen... ;) :D

Back