HELP ik word gek!

Synthurion

Ouwe rot
Beste mensen wie kan mij helpen?

Ik zit met het volgende probleem, sinds kort heb ik het muziekmaken weer opgepakt na lange tijd alleen maar bezig te zijn geweest met dingen uitproberen en kopen.

Twee weken geleden besloot ik dat de boel hier wel klaar was en er eindelijk weer eens een track gemaakt kon worden, ik had ideëen zat dus gaan dacht ik!

Maar wat gebeurd er na enige sequences en pads aangemaakt te hebben? Krijg ik allerlei gekraak en gestotter vooral als ik van geluiden wil switchen of met de cursor door de menu's heen ga en ook met saven krijg ik dit probleem. Omdat ik naast hardware een aantal softsynths gebruik die best wat CPU verlangen dacht ik mijn pc is verouderd en ik heb nu echt een snellere nodig.

Dus die heb ik vorige week aangeschaft en na eindelijk alles weer voorelkaar te hebben met installeren ben ik vanavond weer opnieuw gestart en wat denk je? ik heb gewoon hetzelfde probleem nog steeds?? Ik snap er nu echt helemaal niks meer van en vroeg me af of er hier meedere mensen zijn die dit probleem gehad hebben en mij kunnen vertellen wat de oorzaak nu is, ik vermoed mijn geluidkaart maar dat is een M-Audio 1010 niet een van de slechtste geluidskaarten dacht ik zo?

wie o wie kan mij helpen?

Mijn pc is een HP DC7100 2 x 3 Ghz 2GB werkgeheugen 40 GB harddisk + M-Audio 1010 ik draai met Steinberg Studio 4.

ik zie staan "40GB harddisk"

heb je niet toevallig je oude harddisk in je nieuwe pc gestoken?
dat is meestal niet zo'n goed idee denk ik.

ik zie staan "40GB harddisk"

heb je niet toevallig je oude harddisk in je nieuwe pc gestoken?
dat is meestal niet zo'n goed idee denk ik.

Nee de HD is nieuw en ik heb deze zelfs eerst geformateerd en windows er opnieuw opgezet dus deze is helemaal clean aan de zaak begonnen.

the usual dingen:
- buffer vergroten
- driver settings nagaan (asio, ..)

als ik wat google lees ik dat dergelijke problemen wel eens durven voor komen met de 1010..
verder zorgen dat je de laatste driver hebt, en check eens of je niet in veel te hoge kwaliteit bezig bent.. maybe een samplerate geschil met een bepaalde plugin

Begin eens "kaal" dus, één spoor geen effecten en andere bijverschijnselen en ga dan steeds verder uitbouwen tot het gekraak weer gaat optreden. Als dat al heel snel is, dan is er iets anders aan de hand, want een machine zo als de jouwe moet gewoon een behoorlijk nummer kunnen trekken.

Als ik beneden zit, achter mijn game/werk etc pc, waar ik normaal gesproken geen muziek op maak, dat doe ik namelijk boven op mijn G5 PowerMac. Dan sluit ik wel eens het keyboard van mijn dochter er op aan en piel ik wel eens wat in Reaper of Ableton, de demo versie. En zelfs met een zware Windows 2003 virtual machine op de achtergrond waar een Oracle Enterprise database op draait, met JDeveloper aan het compileren, kan ik nog uit de voeten.

Waar ik aan loop te denken is een te krap afgestelde audio driver of iets anders in die orde.
Draai je ASIO?

[edit]

DE HP is niet zo'n nieuwe machine meer, als ik het goed heb is het een Pentium 4, 3.0 ghz een hyperthreading P4, daarom lijken het er 2 te zijn. Het is voor business dingen een uitstekende machine. Ik ben alleen bang, dat het hyperthreading een probleem kan opleveren. Vooral bij bepaalde softsynths. Zie:

Multiprocessors en hyperthreading

stukje tekst van de site:

Problem

We have found that many plug-ins and other applications do have severe problems when more than two CPUs (virtual or not) are used. Though Nuendo and Cubase are capable of dealing with more than two processors, the plug-ins and instruments loaded into the host may not.

Als ik het mij goed kan herinneren zijn er hier meer topics aan gewijd.

Oei.. Hyperthreading is idd vaak een oorzaak van problemen. Ook is m-audio nogal gevoelig voor het correct installeren van de juiste servicepacks. Let vooral ook op IRQ sharing. Anders even kijken op het m-audio forum.

Succes!

Bedankt mensen!

Ik heb ongeveer alles gedaan wat jullie als tips gaven en het is er in elk geval wel beter op geworden, het ligt duidelijk aan de M-Audio die nu voorzien is van de laatste drivers en de ASIO/WDM buffersize staat helemaal open op 4096 samples.

Ik heb het slechts op een klein deel in Studio 4 kunnen uitproberen nu dus afwachten of die ook een heel nummer gaat trekken zonder problemen.

Nieuw probleem.

Wanneer ik wil opnemen krijg ik tikjes in de opname.

Draai ik de laatste update, trekt hij met veel pijn en moeite mijn softsynths en dat zijn er echt niet veel daarvoor moet ik de latency helemaal openzetten op 4096 waar 512 toch eigenlijk normaal zou moet zijn, wil ik opnemen krijg ik in de opname tikjes en ik zelf krijg er nu inmiddels ook tikjes van.

Mijn vorige M-Audio branden gewoon door en nu dit weer.

M-Audio kan blijkbaar geen windows aan dus ik vraag me af of er geluidskaarten zijn die dat met zekerheid wel kunnen en tevens ook betaalbaar zijn?

Iemand suggesties?

m-audio geeft vaker problemen... probeer eens de asio4all drivers ipv hun eigen drivers, dat werkt vaak al beter.

nog beter werkt het om dat ding in de vuilnisbak te gooien :)

Met mijn Tascam merkte ik ook een spectaculair verschil tussen "priority for background services" ipv "priority for programs" - ergens in de systems options. Het kan ook omgekeerd zijn; maar de juiste info vind je op de sound-on-sound website. Een artikel dat "XP tweaks for audio" of zo heet. Joris

Back