drumdozen thread

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik zat door mn verzameling apparaten te snuffelen en vroeg me af welk apparaat de beste drumdoos is.
dus bij deze een thread over drumcomputers, drummodules en drumsamplers.
zet er ook even bij wat de stijl is van de muziek waar je de drumdoos voor gebruikt.
kom niet allemaal aanzetten met de 909 of 808, daar weten we t wel van.

ik heb een voorliefde voor digitale bakken uit de 80s. Heb :

Sci TOM,
Technics drumbak
en een Sakata dpm (die ik wil weg doen).

Voor de rest nog :

een Soundmaster stix
(en een electribe es1)
en Nanoloop (versie 1.3)

Die bakken hebben allemaal zo iets vettig, vind ik wel leuke sound. Maar ik kan er niet echt een genrenaam opplakken wat ik ermee maak...
Enige bakken die ik nog wil hebben is een Linn een 606 en een 808. Alle drie magie voor mij.

ik zet t op een rijtje:
korg er1: leuk voor niet realistisch ritmisch geneuzel
korg em1: leuk voor de sequencer maar de samples zijn kut
alesis D4: prima bak breed inzetbaar maar enigszins lo-fi wat hem extra leuk maakt
Quasimidi quasar: slappe hap
yamaha dx200: naar mijn idee leuke samples
yamaha rmx1: kut geluid (of zijn t toch dezelfde samples als in de dx200?)
MAM adx1: leuk om mee te tweaken maar jammer genoeg geen geheugen en een hoorbare ruis. leuke machine voor typisch electronische sound.
soundmaster sr88: gaaf simpel en uber analoog, geen spoor van realiteit!
TAMA techstar ts202: pieeeuw pwop
lsdj: krr tss krr tss ghh ghh krr
korg minipops 120:!!!!!!!!!!!!!! aaargh ik heb nog dagelijks spijt dat ik deze ooit heb verkocht. wat een prachtbak

maar nu gaat t mij er eigenlijk om wat nou het lekkerst in de mix zou liggen, ik denk de minipops en lsdj. naar mijn mening zeker niet de romplers

ik ben t ergens wel met romanluis eens, ben trouwens al een tijdje zeer benieuwd naar de sakata. vooral gruizige digitale bakken klinken lekker rauw en toch nog fijn gruizig voor soundscapes en ambient. was ooit begonnen met screamtracker en fasttracker2 daar kwamen allemaal namen van echte bakken langs die ik toen nog niet kon betalen (nu nog steeds niet maar heb er wel een paar) en ik dacht dat analoog de enige echte goede sounds kon leveren. ben er nu juist achter dat het geluid van een drumsample beter uit een s900 kan komen dan uit een veel bits moeilijk dure bak :)

maar als ik eens een andere drumdoos zou willen uitproberen wat zou dan aan te raden zijn?

Heb nu geen hardware drumdozen meer maar in het verleden wel gehad waaronder de volgende:
Roland R8,Boss DR110.Alesis DM5 & HR-16,Machinedrum,TR606,Airbase.
Mijn favo drumbakken zijn misschien wel de simpelste/soberste zoals de 606,110 en HR16.
Vooral die digitale bakken als de HR16 klinken zo lekker gruizig als je de samples naar beneden transponeert.
Zou nu ook graag een hoop van die bakken GOED willen samplen i.p.v.samples van het net door een creative kaartje...maar ja helaas :( En om ze daar nu weer speciaal voor aan te schaffen..(mensen in Tilburg met digitale doosjes of dr110 achtige dingetjes ik houd me aanbevolen en je krijgt hem heel terug :D )

ha als ik die sakata op youtube luister doet ie me denken aan mn yamaha dd-10 :) durf daar niet t podium mee op zonder dat ik mezelf heb uitgelachen, wat een prachtbak! misschien toch een keer met de dd10 een livesetje doen just for fun samen met die lelijke rode yamaha keytar en een casio sk10

ha als ik die sakata op youtube luister doet ie me denken aan mn yamaha dd-10 :) durf daar niet t podium mee op zonder dat ik mezelf heb uitgelachen, wat een prachtbak! misschien toch een keer met de dd10 een livesetje doen just for fun samen met die lelijke rode yamaha keytar en een casio sk10

bedankt Beek :okdan: (ik neem aan dat je men video bedoelt)
Misschien moet ik die sakata maar bijhouden 8D. 't Is misschien nogal impulsief om hem weg te doen. Ik heb gewoon geen geduld met geld en als ik iets wil dan wil ik dat direct en doe ik van die daden las men Sakata op synthforum te kop stellen 8o).

Technics sy dp 50 : als je die tegen komt, kopen ! Pracht bak. Heel erg uitgebreid voor de 50 euro die ik er voor gegeven heb.

Die hr 16 is indeed ook heel erg lekker, zou mooi staan naast men MMT 8. Eens ogen voor open houden want ik zie die vaak voor weinig weg gaan.

Ik heb de Boss DR-110 en de Korg ER-1 mk II.
Uit de Korg kan je lekkere vage en verassend dikke klankjes halen, en TR sequencing is ook lekker. De DR klinkt gewoon tof, super 80s. Hij heeft alleen geen on-the-fly sequencer of midi. Ik gebruik ze allebei ook wel eens als ritme begeleiding als ik gitaar speel.

Ow ja vergeten mijn mening over de bakken te droppen ;)

Roland R8 : Leuk ding maar vind hem te groot en de pads voelen niet prettig aan,vind de Bassdrum wel lekker.
Boss DR110 : Geinig ritmedoosje,simpele sequencer en een beetje cheap versie van de 606 maar wel lekkere Bd,Sn en Clap.
Roland TR-606 : Sja poor mans 808..
Korg ER-1 : Toch wel een geinig ding voor plastic geluidjes...leuke sequencer en een hele slechte maar leuke delay
Vermona DRM1 MkII : Neemt imo te veel rackruimte in beslag maar kan wel van die ''simmons'' achtige geluidjes produceren..MIDI toewijzen aan de klanken werkt echt super!
Elektron Machinedrum : Leuk maar kan teveel..verdronk er zowat in.
Jomox Airbase99 : Vind deze veel ruw klinken,houd er niet zo van.Echt een zwoele bass a'la 808 kreeg ik er in elk geval niet uit (kan ook aan mij liggen)
Novation Drumstation : Leuk voor erbij en tegenwoordig goedkoop te scoren.Leuk voor de hats maar vind het allemaal net niet.
Alesis DM5 : Standaard drums voor bread & butter wel veel triggers achterop de unit maar dit is eigenlijk alleen handy voor de drummers onder ons.
Alesis HR-16 : Had deze in mijn gedwongen ''daisy'' chain tijd en hing hem achterin de lijn omdat ik de clap veel gebruikte en deze net wat later afgespeeld werd.Erg leuke sounds erin.
MPC2000XL,MPC1000,MPC60 : Horen min of meer ook wel in dit rijtje thuis.De 1000 vond ik wat minder maar had die in de tijd dat die 16e bug er nog inzat.De 2000XL is de veelzijdigste,maar de 60 voegde echt iets toe.Over de swing is al veel gespeculeerd en hen hier mijn eigen theorie over.....die swing is NIET apart of magisch!Je knipt de samples op gehoor waardoor je in tegenstelling tot visueel editten (waarbij de meeste bij het begin van de sample knippen) dus worden sommige samples (al is het maar een ms) later of vroeger getriggerd waardoor je dus automatisch al een andere ''groove'' krijgt.

Wat betreft de digibakken zoals een Sakata (geweldig ding herinner me nog een artikel van erg lang geleden in de FM) Dit is gewoon te samplen MITS je het goed doet..leuk voor de heb maar niet meer dan dat.Al moet ik wel toegeven dat ik destijds met alleen een drumbak op schoot toch wel wat leuke avonden heb gehad.Je moet daar gewoon even voor gaan zitten en er lekker induiken.

Tja, ik heb alleen maar Roland drumdozen en vind het een beetje vreemd dat we de 808 en 909 niet mogen aanhalen van de TS :? anyway, dan maar kwijeln :{ op de 606. Want wat is dat toch elke keer weer een stoer drummachientje. Met 2 triggers out is het een arpeggiofeest als je 2 leuke analoge synthjes erachter hangt. Of leuk realtime de 101 ermee triggeren. Zowel de 101 als de 606 kan van record naar play mode gaan zonder te stoppen en dat levert uren fun. trust me. Het mooiste is nog dat die het gewoon uren doet op een setje batterijen. Ook vind ik dat de 606. net zoals de meeste andere TR's erg goed in de mix passen en gewoon lekker blijven klinken ook al bombardeer je ze met FX. Al mijn TR's blijven maar de 606 zeker!!!

Nou, hij zei kom niet ALLEMAAL aanzetten met de 808 of 909. Dus als ik het als een van de weinigen doe is het goed ;)
Bij deze dan...
Daarnaast zou ik de 727 en de 707 niet willen missen. Ook genoeg trigger outs, daarnaast midi en sync en met fx en vocoders kun je die bakken leuk inzetten.

De DR klinkt gewoon tof, super 80s. Hij heeft alleen geen on-the-fly sequencer of midi.

Hoe bedoel je on-the-fly ? Kijk je kan idd niet ff tappen maar vind dat recht toe recht aan ding toch ook wel geinig....

En dan nog voor de topicstarter:
In mijn ogen bestaat de ''beste'' drumdoos niet..Ze hebben allemaal iets aparts en is het niet de klank dan is het wel de kwaliteit of de manier waarop de sequencer werkt.
Maar het word eens tijd dat al de obscure doosjes eens een keer goed gesampled worden..dus ook de vroegere TR/CR reeks,Sakata etc.
Je kunt via Interface ook wel zo'n cd'tje scoren maar dat vind ik echt een bij elkaar geraapt zootje.En om eerlijk te zijn sample ik het allemaal liever zelf ;)

geen probleem als je die 808 en 909 erbij haalt maar was een beetje bang dat iedereen in deze thread aan kwam zetten met een 808 en 909 als DE drumcomps. en ik zeg ook zeker niet dat ze niet lekker zijn maar wilde eens wat anders horen :) en leuk dat dan ook weer mensen met dingen aankomen waar je nooit aan zal denken... zoals de sakata natuurlijk maar ook de mening van kevin over de machinedrum is voor mij nuttig, zat er wel eens aan te denken om wat synths te verkopen en een machinedrum in huis te halen maar ik verdrink al bijna in een electribe tsss en zo ben ik ook meer van de 808 dan van het 909 geluid dus die jomox kan ook naar de tweede plek... grappig want naast de 808 stonden bij mij de machinedrum en de jomox bovenaan om een keer te proberen. en dat terwijl ik juist wel van een beetje warm gruizig lo-fi geluid hou.

Wat ik graag zou willen kunnen is eerst een Acetone achtige bak kopen en er dan midi op te installeren. Dat heb ik Thomas Margolf ooit naast mij zien doen. Op youtube staat er ook een video van een amerikaan.

Kevin, wat stond er juist in dat artikel van fm ?

De Machinedrum is wel leuk hoor al moet ik wel zeggen dat ik hem te duur vind en dat de klank toch niet echt mijn ding was.
Hij heeft wel een paar hele interessante functies bijvoorbeeld dat je bij elke step parameters kunt wijzigen (ben alleen ff de naam kwijt)
Wat ik ook niet fijn vond aan de Machinedrum was het scherm (zwart/oranje) vond het vreselijk.
Als ik nu mocht kiezen zou ik toch gaan voor een MPC2000XL volgeperst met samples van de digi bakken (liefst een 60 maar gezien de leeftijd zou ik daar niet meer aan beginnen)
Qua analoogjes...tja ik denk dan toch zoiets als een Vermona ofzo..

Die Vermona drm klinkt inderdaad enorm goed.

Wat me ook enorm cool lijkt om te hebben is de voorganger van de Drm : die Drm uit de jaren 80

ook die andere vermona met al die knoppen klinkt geweldig is vergelijkbaar met de mam adx1 maar dan wel met potmeterstanden die met midi op te slaan zijn. wat een geweldige interface heeft die vermona kiNK! had ik nog nooit gezien... werkt die ook als midi sequencer? zou wel te gek zijn natuurlijk als je dat allemaal uit kunt sturen naar elke drumbak die je wilt

Back