drumdozen thread

Ik heb staan:

Emu Drumulator - mijn allereerste drumcomputer, 2e hands gekocht volgens mij in '89. Erg beperkt natuurlijk naar huidige maatstaven maar wel veel lol mee gehad. Werkt helaas niet meer. Sounds heb ik gelukkig wel gesampeld.

Roland TR-909 - hoef ik niet veel over te zeggen

Roland TR-808 - idem

Roland TR-707 - is natuurlijk ook vrij beperkt, maar nog steeds erg bruikbaar en de sounds vervelen (mij) nog steeds niet. Heeft echt een eigen plaats wat mij betreft. Op de matrixdisplay kijk ik eigenlijk nauwelijks; doe toch alles aan de hand van de step buttons en het gehoor.

Roland TR-606 - heerlijk analoog bakkie. Is natuurlijk ook beperkt maar verveelt nog minder dan de 707. Mono uitgang is jammer; heb wel al lang een uitbreidingskit liggen maar ben er nog niet aan toe gekomen deze te (laten) monteren.

Korg ER-1 - zie ik meer als percussiesynth dan als een drumcomputer. Niet geschikt voor mij om volledige drumpatterns uit te halen, als is het maar vanwege de delay die tegelijk over alles sounds werkt. Toch een aparte bak waar je leuke geluidjes voor erbij uit kunt halen, met name ook als je de geluiden verder gaat processen (filter, distortion etc.). De step-sequencer die je makkelijk kunt programmeren tijdens het syncen werkt eenvoudig en fijn. De samples die erin zitten gebruik je natuurlijk maar zelden. Doe ik toch niet meer weg.

Emu XL-7 - deze hoort eigenlijk niet in het rijtje thuis, maar voor mezelf beschouw ik hem toch voornamelijk als een dikke drumbak. Gigantische hoeveelheid drumsamples (zeker als je hem volstouwt met kaarten) die ook nog eens uitgebreid te editten zijn, veel filters etc....je kunt hier alle kanten mee op. Klinkt ook goed, maar het blijft natuurlijk een sample-bak en voor veel puristen is dat toch een beetje bah

Akai MPC-2000XL - hoort er ook niet echt bij, maar wordt toch door velen gezien als luxe drumcomputer. Mooie bak, ik hou van het (oude) Akai spul, maar eerlijk gezegd gebruik ik het sample gedeelte nauwelijks (kan zo maar weer eens veranderen). Gebruik natuurlijk nog wel de sequencer!

Wat ik niet meer heb is de Alesis SR-16, deze kocht ik na mijn Drumulator en voor die tijd (1990?) was dat voor mij een hele vooruitgang. Veel mee gedaan, maar niet echt een drumbak als je electronische / abstracte muziek wilt maken. Ik geloof wel dat deze drumcomputer nog steeds (!) nieuw te koop is en dat is als je het mij vraagt echt een unicum.

Mijn allereerste 'prof' gear was aan Roland R-8.... en die heb ik nog steeds. (inmiddels ook een R-8M rack versie - zonder sequencer en pads).

Ik hou van de natuurlijke sound die je er kan uithalen.

Ook een tijdje een TD-3 (V-Drums) gehad maar na een paar jaartjes toch weg gedaan - ben toch geen drummer ;D

Ik heb een zooitje rariteiten van Electro Harmonix.
Misschien ook leuk om hier te vermelden:

EH - Sonic Boomer
EH - Super Space Drum
EH - Sequencer Drum
EH - ClapTrack
EH - Crash Pad
en als laatste:
de EH - ClockWorks.

Attachments

• EHDrums.jpg
    EHDrums.jpg
    51,8 KB · Bekeken: 83
ik heb vele drumdozen gehad...
een kawai r50, was ook de spil in mijn vroegere bandje.
http://www.myspace.com/rabbitstampede
een linndrum, een drumulator, een r8, een boss drumdingest..
en nog veel meer.

ik heb nu nog een dynacord ding met digitale drumgeluiden, daar moet ik nog even ee drum IF voor schrijven.

en ik heb nog een oberheim stretch staan, geen idee van wie dat ding is...

tegenwoordig gebruik ik hydrogyn, een erg lekker drum programma voor linux.

en Jim Dooley Drum partijen, ook altijd goed.
kost wel wat, maar dan heb je ook wat...

:mega:

Een Oberheim Stretch is toch wel een leuke drumdoos als je het mij vraagt.
Maar als ik me niet vergis niet handig te integreren in een moderne setup.

Ik ga niet vertellen wat ik heb staan. beetje zinloos(maar er is veel zinloos). zou eigenlijk de gedachte achten je drumcomputer moeten zijn dan klakkeloos opnoemen wat je hebt.

Ik heb een Korg ER-1 gehad, maar dat was niet helemaal mijn ding. De interface is wel fijn, maar het geluid is een beetje te veel pliep-ploep-pling-pletsj en het is best moeilijk om er doelbewust een type geluid uit te halen. Kan me herinneren dat bij minimale aanpassingen al iets compleet anders hoorbaar was. Dat is leuk als je uren wilt tweaken, maar op een drummachine moet ik dat echt niet hebben. Vóór de koop dacht ik dat het wel een leuk ding zou zijn, maar achteraf viel het toch wel enigszins tegen. In tegenstelling tot de softe elektronische geluiden die uit het bakje komen, kun je er ook snoeiharde kicks uit halen als je twee synth secties tegelijk gebruikt. Als je dan nog een deftige snare wilt ben je ook weer twee secties kwijt. En dan blijven alleen nog maar de sample-gebaseerde geluiden over, die ikzelf ook niet echt lekker vond klinken.

Daarna heb ik een Alesis SR18 gekocht. De interface is echt helemaal mijn ding (handleiding praktisch nooit nodig gehad en het werkt supersnel en accuraat), maar de interne samples zijn (veel) te veel op pop- en rockmuziek gebaseerd. Erg jammer, want je kunt er echt ontzettend veel mee qua geluid en MIDI-functies (drie sporen sequencer voor drums/percussion/bass, en basslines/melodieën aansturen in drie lagen incl. transposing functies). Moderne DAW's met allerlei frutsels heb ik echt een hekel aan, omdat ik eerst 100 uur moet gaan zitten voordat er überhaupt iets deuglijks uit gaat komen. Ik heb een stuk of tien verschillende DAW's geprobeerd, maar echt geen enkele bevalt en het leverde constant frustraties op. Daarbij is het ook niet mijn stijl om van die geperfectioneerde symfonieën te produceren en ben ik meestal wat aan het improviseren. Een drummachientje is dan echt een hele uitkomst.

Achteraf gezien had ik gewoon direct de Akai XR20 moeten kopen i.p.v. de Alesis SR18. Die heeft een fijnere behuizing en de juiste sounds. Jammer dat de beurs op dit moment een beetje leeg is.

Het valt me trouwens op dat er nog maar héél sporadisch nieuwe drum machines uitkomen. Tijdens NAMM 2013 heb ik alleen nog maar de Arturia SprakLE gezien, en dat is ook nog maar een hybride van software voor de pc i.c.m. een hardware controller.

http://www.arturia.com/evolution/en/products/SparkLE/intro.html

Is er dan zo weinig afzet voor deze markt dat het gewoon niet rendabel is om nog puur hardware uit te brengen? De Alesis SR18 en de Akai XR20 zijn ondertussen ook al een jaartje of vijf uit en in de tussentijd is er praktisch niks soortgelijks meer uitgekomen. Alles moet tegenwoordig maar via de pc of via een dure sampler (al dan niet met een brakke interface).

Ik heb een hele tijd zitten klooien met plug in drumcomputers. Gebruikte op het laatst voornamelijk d16 spul: drumazon, imitatie van 909. Ik vind de sequencer functie van de drumazon geweldig maar de geluiden gaan snel vervelen. Heb sinds kort een MFB 503 die ik aanjaag via de drumazon. Geweldige combi wat mij betreft.

Verder:

Boss dr 55: Deze gebruik ik veel in lessituaties als metronoom. Heel elementair en gemakkelijk te programmeren. De dr 55 is laatst ook live ingezet op een nieuwjaarsreceptie. Aan en uit via een pedaal, werkt perfect.

Boss dr 110: Heb een midi in/out laten aanbrengen door ander forumlid. Werk niet echt. Als extraatje kreeg ik er een gadget bij waardoor ik hem ook standalone kan gebruiken. Gadget met een lichtje...... Altijd handig als je in beschonken toestand je sleutelgat niet kunt vinden en toevallig je drumcomputer in je binnenzak hebt.

MFB 501: Gebruik hem haast nooit. Beetje al te vintage voor wat ik doe.

Zit nu te dubben of ik een Vermona erbij neem of een Jomox 888 of 999. Kom er niet uit op dit moment. Hou het meest van 909 achtige geluiden. Volgens mij is de Vermona daar niet zo geschikt voor.

Tot slot: kan iemand vertellen welke drumcomputer gebruikt wordt voor deze song?

Attachments

• welke drumdoos is dit.mp3
    1,8 MB · Bekeken: 86
Airbase 99
Vermona DRM

De vermona sinds kort en ben er nog niet uit of ik het een aanvulling vind of niet. Het heeft een eigen karakter en daarmee een eigen plek in je nummers, daardoor twijfel ik of ik dit wil geven.

Boss dr 110: Heb een midi in/out laten aanbrengen door ander forumlid. Werk niet echt. Als extraatje kreeg ik er een gadget bij waardoor ik hem ook standalone kan gebruiken. Gadget met een lichtje...... Altijd handig als je in beschonken toestand je sleutelgat niet kunt vinden en toevallig je drumcomputer in je binnenzak hebt.

Dender door de bocht :stupid

Machinedrum UW+ mkII en Machinedrum MkII ( de niet-UW is te koop, maak een draadje aan binnenkort)

Novation Drumstation x2 (dacht dat de eerste die ik kocht stuk was, impidantie heel kritisch met dit ding blijkt en krijg hem (ze) nooit hard genoeg lijkt. Verder heel fijn als ik "onvervalst" de 808,909 sound wil zonder moeite..

Casio RZ-1 (x2), 1 net terug van de circuitbending door een kennis ( ga ik gebruiken om heel veel nare lofi drumsamples mee te maken)

Nord Micro Modular (jammer dat ik hier niet m'n eigen sampels in kan doen)

Yamaha RY-30 ( mijn eerste drumdoos maar ziet weinig liefde sinds de machinedrums)
Rm1x (weinig aandacht gehad voor de geluiden, gaat me om de sequencer)

+ alles waar een sample in past (yamaha A3000, volgeladen met kb6.de samples) DSS-1, RZ-1 dus,
Blofeld.. (staat als volgende op het progamma)

Leuke thread dit trouwens!

Ik heb een hele tijd zitten klooien met plug in drumcomputers. Gebruikte op het laatst voornamelijk d16 spul: drumazon, imitatie van 909. Ik vind de sequencer functie van de drumazon geweldig maar de geluiden gaan snel vervelen. Heb sinds kort een MFB 503 die ik aanjaag via de drumazon. Geweldige combi wat mij betreft.

Verder:

Boss dr 55: Deze gebruik ik veel in lessituaties als metronoom. Heel elementair en gemakkelijk te programmeren. De dr 55 is laatst ook live ingezet op een nieuwjaarsreceptie. Aan en uit via een pedaal, werkt perfect.

MFB 501: Gebruik hem haast nooit. Beetje al te vintage voor wat ik doe.

Zit nu te dubben of ik een Vermona erbij neem of een Jomox 888 of 999. Kom er niet uit op dit moment. Hou het meest van 909 achtige geluiden. Volgens mij is de Vermona daar niet zo geschikt voor.

Tot slot: kan iemand vertellen welke drumcomputer gebruikt wordt voor deze song?

hmhm a dender productie toevallig :dubbel::Z:doei: tsja
weesblijdatje iig hebt
;-[[

mn drummachiens daarover morgen meer;-] kawai r50 en akai ex te koop momenteel
en ry 30
met cards

Ik ga niet vertellen wat ik heb staan. beetje zinloos(maar er is veel zinloos). zou eigenlijk de gedachte achten je drumcomputer moeten zijn dan klakkeloos opnoemen wat je hebt.

Grappig, toen ik deze reply de eerste keer las stond er nog een gear list onderin:):):):):)

Back