probleem bij gebruik SSL Duende pci-e

Elbee

Stamgast
In het voorjaar heb ik een pci-e duende kaart gekocht. Deze draaide prima
in mijn DAW. (pc win XP sp2 met Cubase 5.1).
Zit ik gisteren aan een project te werken waarbij er op een goed moment een te hard signaal door een duende channelstrip plugin heen gaat.

Ergens later komt er ineens geen signaal meer door de duende plugin. Ook niet door andere duende plugins die ik in het project gebruik. (standaard channel strip). Alsof ze allemaal op mute stonden, want als ik de plugin op bypass zette kwam het geluid weer door.
Volgende acties gedaan:
Project opnieuw geladen: geen geluid
Cubase opnieuw gestart: geen geluid
DAW opnieuw opgestart: wel geluid
:? ok..
opgelost zou je zeggen.

Maar vervolgens hoor ik harde kraken als ik het project afspeel. Ik haal de Duende plugs eruit en probleem is direct verholpen.

Bij een ander project speel ik af en lijkt alles prima te lopen tot ineens de asio meter vol in het rood gaat en het afspelen in slowmotion gaat met gestotter.
Ik haal de Duende plugs eruit en probleem is direct verholpen.

Beide problemen zijn reproduceerbaar.
Duende kaart is ondertussen van laatste software driver en firmware voorzien.
maar dat loste niets op.

in de FAQ's bij SSL en op het Mixbuss forum heb ik nog geen posts gevonden die mijn probleem beschrijven.

En dat ding werkte du al maanden probleemloos.
Ik zou bijna gaan denken dat die kaart gewoon defect is gegaan...:(

Als er hier nog duende gebruikers zijn die iets herkennen van bovenstaande..laat het weten.

mijn duence pci-e is nog niet stabiel met v3. Ik ben terug gegaan naar de laatste versie van v2. Ik gebruik m op een apple mac pro.

Ik weet niet zeker of het o.s. 2.5.x was waar die Duende op zat, wel iets met 2.x in ieder geval. ja de problemen waren er zowel voor als na de upgrade naar 3.0.

Ik ga straks nog even testen met die kaart.

Testresultaten:
het probleem blijkt in het cubase project te zitten. Om precies te zijn in het audiokanaal van de geladen instance van Stylus RMX VST. Alleen de Duende VST's krijgen er problemen ermee en gaan raar doen.
Ik heb het "opgelost" door de stylus plugin te verwijderen uit het project en opnieuw te laden. ook alle ssl plugins daarna opnieuw geladen...en foetsie..alles draait weer als en zonnetje.:halleluja

Lijkt er dus op dat mijn Cubase project file corrupt is geraakt en de SSL daar last van had.
Ik heb die corrupte projectfiles nog en daar gaat het inderdaad nog steeds in mis.

Ik moet nu alleen nog uitzoeken waarom het bij een ander project ook mis ging. Maar dat komt nog wel.:W

Ik had het afgelopen weekend een soortgelijk probleem met mijn Duende Classic op mijn Mac Pro met Logic 8.02. Ook hier van het ene op het andere moment de slowmotion met gestotter op een van mijn kanalen met een SSL plug-in (channel strip). Na het deleten van de SSL channel strip kon ik hem niet opnieuw laden, want de Duende kreeg de plug-in niet geladen kreeg ik als melding. Toen maar mijn Mac opnieuw opgestart en de Duende gereset en daarna zonder problemen verder gewerkt.

Nog nooit eerder een dergelijk probleem gehad, alleen wel afgelopen week naar OS X 10.5.8 geupdate, dus dat zou de enige issue kunnen zijn.

Bij mij is het Windows XP. ik had tot de laatste dagen geen problemen.

De shizzle met de Duende is nog niet weg, ik krijg nu het fenomeen dat de asio meter van Cubase richting rood gaat als ik de sequencer NIET afspeel. Op het moment dat ik de sequence start valt ie terug naar normale waarden...en het heeft alles te maken met de Duende want hoe meer channelstrips e.d. ik ervan gebruik hoe erger het wordt.8D

Nou ja, de Duende gaat niet mee doen in deze productie want anders haal ik de planning niet. Mocht ik er ooit nog achter komen wat er aan de hand is dan post ik het hier nog wel.

De shizzle met de Duende is nog niet weg, ik krijg nu het fenomeen dat de asio meter van Cubase richting rood gaat als ik de sequencer NIET afspeel. Op het moment dat ik de sequence start valt ie terug naar normale waarden

Dit probleem is opgelost bij mij, het lag aan de nieuwe V3 software. Versie 3.02 bij mij. Het probleem werd ook gemeld door een Mac gebruiker.
Ik heb de V3 software en drivers volledig verwijderd.
Daarna versie 2.5.9 (voor pc) erop gezet. Werkt nu weer probleemloos. :peukie:

Ik was vandaag op de International Broadcasting Convention in Amsterdam waar SSL ook vertegenwoordigd was en een stand had. De marketing man van SSL gaf toe dat er in versie 3 voor de Mac een bug zat die er niet in had mogen zitten, maar dat deze nu verwijderd zou moeten zijn.

Ook liet de marketing man doorschemeren dat er wellicht binnenkort weer een plug-in sale aan zit te komen, dus een mooie kans om plug-ins te scoren die je nog niet hebt op je Duende voor een fractie van de huidige prijs. Houd de SSL website dus in de gaten!

Vandaag weer dezelfde problemen met de Duende, met name als ik in Logic de scissors tool gebruik. Op de site van SSL wordt het probleem niet gemeld, dus zal eens contact opnemen met de technical support van SSL en kijken wat zij zeggen.

Ik heb in één project in Cubase ook nog problemen met de Duende. Geluid valt steeds weg. In een ander project nergens last van.
Zoek de verschillen...:?
Misschien ligt de oorzaak in een combinatie van plugin gebruik waarbij andere hardware ingezet wordt zoals een powercore kaart. Ik zag in ieder geval dit staan bij SSL in de support database:
---------------------------------
When Duende PCI-e is installed in a Windows computer it will perform at its best when it has been assigned a unique IRQ number. IRQs, also known as interrupt requests are numbers assigned to the attached hardware by Windows and/or the BIOS. Because there are a limited number of these available, IRQ sharing can occur. If two or more devices are assigned the same IRQ number they can conflict with each and their performance may be compromised. If Duende PCI-e is sharing an IRQ with another device, the following symptoms may arise:

- Clicks and pops in audio being processed by Duende plug-ins
- Audio drop outs
- General reduction in system performance

IRQ numbers can be viewed by navigating to Start Menu>Control Panel>System>Hardware>Device Manger

From the View menu choose 'View Resources by Connection' and expand the Interrupt request (IRQ) branch.

Check here to see if Duende PCI-e has been assigned the same number as another system device. If this is the case and you are experiencing the above symptoms, the IRQ number of either of the sharing devices should be changed. This can be achieved in a couple of ways:

1 - Move Duende PCI-e to another slot on the motherboard
2 - Disable unused system components such as serial ports, parallel ports and on-board audio devices in the BIOS. This will free up some IRQs and may force one of the sharing devices to be assigned a unique number
------------------------------

De SSL helpdesk gaf aan dat het om een onbekend en specifiek voor versie 2.57 probleem gaat bij mij. Ze adviseerden me om over te schakelen op versie 3.

Over het gebruik in combinatie met andere hardware, dat is altijd een probleem natuurlijk. Hetzelfde heb je met teveel apparatuur op 1 firewire bus, er ontstaat dan een gevecht om bandbreedte.

Dit probleem is opgelost bij mij, het lag aan de nieuwe V3 software. Versie 3.02 bij mij. Het probleem werd ook gemeld door een Mac gebruiker.
Ik heb de V3 software en drivers volledig verwijderd.
Daarna versie 2.5.9 (voor pc) erop gezet. Werkt nu weer probleemloos. :peukie:

Versie 3.1 is ondertussen uit en daarin zou deze bug opgelost moeten zijn. :okdan:

Back