openGL problemen..... (windows)

vink

atropos-krans-os
de meest diepteloze stad van dit kale land
al een tijd lang merk ik op, dat plugins die met openGL werken, tot wat ik noem een 'burning core' leiden, i.e. die gaat naar 100% wanneer de GUI openstaat.

dit is merkbaar op 2 systemen; een intel i7-9750H + GTX 1050 4GB en een Ryzen 9 5900X + GTX 1060 6GB (de laatste heeft geen iGPU).

bij mijn laptop ben ik vaak te lui, ik weet niet of ik daar nu ook studio drivers heb ge-installeerd, of the game-ready...

op mijn desktop (met de Ryzen) zeker, een van de laatste versies. wellicht ligt het aan de studio drivers, maar ik weet niet of er een implementatie verschil is tussen de studio- en de game drivers op het gebied van openGL, wat me vreemd lijkt (maar niet vreemd hoeft te zijn).

op mijn desktop is het probleem niet groot, 12 cores/24 virtuele cores, dus alleen wanneer ik immense projekten maak. en veel plugins, daarvan kun je openGL uitschakelen, maar niet bij allen...
of niet groot, de ventilators gaan wel harder draaien, ach, dat hoor ik toch niet...

toch zit het me dwars, en meestal kan ik zelf dit soort dingen goed uitzoeken en oplossen.

misschien moet ik eens de game drivers op mijn desktop draaien, om te zien wat er gebeurt.

ik weet niet hoeveel mensen er last van hebben, weinig meldingen, maar het valt pas op, wanneer je taskmanager/taakbeheer opent.. open de GUI, knal, sluit de GUI, woops weg...

lijkt me een duidelikke vraag? hopelik een oplossing, zou fijn zijn, want met openGL aan, heb ik net meer power voor de plugin zelf, het is niet veel, maar soms is dat kleine beetje, wel fijn...

EDIT: openGL staat bekend om problemen. maar blijkbaar heeft iemand het ooit opgelost, onlangs, moet dat eens direkt vragen. toch; ik vraag het ook hier.

een goeie grafische kaart is wel handig voor DAWs/plugins tegenwoordig, hoeft geen 1060 te zijn (al is die oud...), maar 1050, of AMD gelijk, kan nodig zijn soms, als ik de belasting zie.

lijkt me een duidelikke vraag?

Echt?

Maar plugins zijn doorgaans niet echt hongerig qua graphics dus ik vind het maar een raar verhaal. Is OpenGL nog veel gebruikt? Ik dacht dat op Windows alles al 100 jaar op DirectX liep.

Echt?

ok....

Maar plugins zijn doorgaans niet echt hongerig qua graphics dus ik vind het maar een raar verhaal. Is OpenGL nog veel gebruikt? Ik dacht dat op Windows alles al 100 jaar op DirectX liep.

plugins en DAWs worden steeds meer hongerig qua graphics.

dat openGL een burning core, het is een term van mij, een core naar 100% gooit is dus een fout van de drivers, of de openGL implementatie van de kant van graphics manufacturer en/of de developer.

openGL wordt nog regelmatig gebruikt, soms wordt het niet aangegeven (in de zin van dat openGL gebruikt wordt, of aan of uit kan worden gezet).

Softube, Tracktion plugins; openGL... (bij beide kun je openGL uitzetten, op 1 of 2 na, bij Tracktion)

ik heb zo'n vermoeden dat het met het JUCE framework te maken heeft, of gewoon; gewoonte van developers.

dus zeker niet alle plugins werken met openGL, of directx. er zijn developers, b.v. Universal Audio, waarvan eerste alle plugins openGL waren, maar dat eruit heeft gedonderd, gaf meer problemen dan winst.
directx wordt gebruikt door SpectraLayers, ik weet niet of er veel plugins zijn die directx gebruiken.

maar het gaat niet zo zeer om de honger, maar dat de openGL, wanneer die aanstaat in een plugin én GUI van de plugin is zichtbaar op 1 van mijn beeldschermen, veroorzaakt dat 1 core op 100% gaat lopen.

en dat is niet bij iedereen zo blijkbaar. en wellicht is toch wel een vaker voorkomend 'probleem'..

plugins en DAWs worden steeds meer hongerig qua graphics.
Ja ok, maar het is in de verste verte niet te vergelijken met een game of grafische applicatie als Photoshop of iets dergelijks. Als je computer over de zeik gaat is er echt wel wat anders aan de hand, zoals inderdaad misschien iets als een driverprobleem.

Back