Waarom altijd 2 weg monitors??

RVL

Stamgast
Wie kan mij vertellen waarom studio monitors altijd 2 weg zijn en bijna nooit full range ?

Thnx!

Oh? Is dat zo?

kleinundhummel_o300d_f_zoom.jpg

maar die zijn wel erg duur zeg Hanz :P. Trek je portemonnee maar alvast open.
Opzich vind ik het geen verkeerde vraag. Ik bedoel, je ziet echt alleen maar bij die dure top modellen dat er 3-weg is.
2-weg kan overigens naar mijn idee toch gewoon full range zijn?!, wat verstaat te TS onder Full Range eigenlijk :?

Betekent full range niet dat 1 speaker/conus alle geluid (de full range dus) weergeeft?

Volgens mij betekent full range dat je spectrum gescheiden is in 3. Hoog, midden en laag.

Zou het zo zijn dat je (vrijwel altijd op de veel duurdere na) dus altijd laag-mid, hoog-mid en hoog hebt. En voor het laag dus altijd een sub moet gebruiken ?

maar die zijn wel erg duur zeg Hanz :P. Trek je portemonnee maar alvast open.
Opzich vind ik het geen verkeerde vraag. Ik bedoel, je ziet echt alleen maar bij die dure top modellen dat er 3-weg is.

Je geeft zelf het antwoord al.
3-weg is duurder om (goed) te maken. En heeft een zeker aanwezige, maar niet essentiele meerwaarde. De 80-20% regel zo je wil.

En full range opdelen in laag, mid en hoog is net zo goed arbitrair als in laag en hoog. Kortom, zinloos.
'Echte' full range, als in compleet overeenkomend met het volledige bereik van het menselijk gehoor, kan wel, maar is wederom een kostbare zaak..

"Waarom heeft een 'normale' auto altijd een 3- of 4-cilinder, en waarom kan niet elke auto 200?"

Full range betekent volgens mij niet meer dan het bestrijken van het hele (hoorbare) geluidsspectrum. Dan kan net zo goed twee weg zijn.

Drieweg luidsprekers zijn naar verhouding gewoon veel duurder, o.a. door de meer gecompliceerde scheidingselectronica. Daarom zie je ze minder.

[edit: Hanz is me net voor]

Betekent full range niet dat 1 speaker/conus alle geluid (de full range dus) weergeeft?

Volgens Avant Electronics (ontwerper/merk van de Avantone, wat de opvolger van de Auratone zou moeten zijn) wel ja. Zij noemen de (1-weg) Avantone dus Full-range (ipv 1-weg).

Op Wikipedia (engelse deel) staat het volgende:
A Full-range loudspeaker drive unit is defined as a driver which reproduces as much of the audible frequency range as possible, within the limitations imposed by the physical contraints of a specific design. This is so difficult that there are few manufacturers producing full range drivers for high fidelity use, although there are many producing full-range drivers for television and other uses. Most single driver systems, such as those in radios, or small computer speaker designs, cannot reproduce the entire audio range.

Dus inderdaad 1 driver die het gehele spectrum weergeeft (of zover mogelijk weer zou moeten geven).

Bovenstaande opmerking van kalusi (en Avant Electronics) zijn dus geheel juist!

Volgens mij betekent full range dat je spectrum gescheiden is in 3. Hoog, midden en laag.

Zou het zo zijn dat je (vrijwel altijd op de veel duurdere na) dus altijd laag-mid, hoog-mid en hoog hebt. En voor het laag dus altijd een sub moet gebruiken ?

Nee.
In het verleden heb ik zelf 4-weg speakers gehad in de woonkamer. Een fenomenaal geluid met laag, mid-laag, mid-hoog en hoog. Fantastisch.
Het is maar wat voor scheidingsfilter je bouwt.

En voor laag heb je als het goed is geen subwoofer nodig. Dat is eigenlijk alleen maar een oplossing als je gewone speakers (kleine?) niet voldoende laag kunnen weergeven.

Wiki heeft in dit geval wel gelijk, maar dat is niet waar de TS op doelt.

Full-range betekent immers gewoon letterlijk: het hele spectrum.

Heb je een full range driver, dan heb je dus een speaker die het volledige spectrum weergeeft.
Heb je een full range monitor, ongeacht hoeveel drivers erin zitten, dan geeft deze monitor het volledig hoorbare spectrum weer.

Praktisch alle monitors zijn full range (behalve de echte kleintjes met bv. 4" woofer driver en kleiner). Full range of niet full range heeft NIETS te maken met hoeveel drivers er in de monitorkast zitten.

Niet-full range speakers komen we voornamelijk tegen in 5.1 huiskamer setjes. Met 5 kleine (niet full range) sattelietspeakers en een subwoofer die d.m.v. bass management het laag van de sattelietjes overneemt.

Zo zit het dus...

Praktisch alle monitors zijn full range (behalve de echte kleintjes met bv. 4" woofer driver en kleiner).

Mwa, dat is maar net hoe je full range intepreteerd. Een 2 weg 6" of 8" studiomonitor zal idd wel wat 25hz weergeven. Maar ik spreek pas van full range als de roll offfreq in de buurt van de 25hz zit. Zeker in het geval van een studiomonitor. Met een 8"-er mag je al niet klagen als de roll off op zo'n 40hz zit.

Bij monitors is het altijd een compromis tussen zo recht mogelijk frequentie spectrum en goede fase weergave. Het frequentie spectrum wil men zo recht mogelijk hebben in alle richtingen dat je naar een monitor luistert. DIt gaat wel dan tenkoste van het gedrag bij de overname van frequentie weergave van de luidsprekers; een te kleine woofer kan niet laag genoeg terwijl een grote woofer niet hoog genoeg komt in het frequentiespectrum. Men gaat dan een tweeter erbij doen. Omdat de luidsprekers in een monitor juist zoveel eigenaardigheden hebben, gaat men dat corrigeren met electronica. Voila, daar wordt dan in andere richtingen, behalve 1 as, dips in het frequentiespectrum geintroduceerd door fase gedrag van de electonica.

Ofwel het is altijd behelpen, tenzij je electrostaten of dipolen als monitor gaat gebruiken. Dure oplossingen, en die hebben dan ook hun eigen gebreken; een electrostaat geeft geen lekker laag en een dipool heeft ook last van reflecties.

Samengavat: een 2-weg systeem is vaak het goedkoopste en meest beheersbare ontwerp. Vandaar dus dat het gros 2-weg is.

Als je 3 weg monitoren wilt zien moet je eens in mid-field of full range gaan kijken.

Naast de reeds genoemde redenen is ook omvang vaak een reden om geen 3 weg systeem te maken bij nearfield. Het kan overigens prima maar dan moet er echt veel meer tijd aan het design besteed worden.

Wat ik me dan weer afvraag is waarom je elektrostaten nooit als monitor speaker ziet. Althans, ik heb ze nog nooit gezien :)

Allereerst is er natuurlijk een kostenaspect. 3 drivers kosten nu eenmaal meer dan 2 en een 3 weg filter is waarschijnlijk ook wat duurder dan een tweeweg. Daarnaast zijn veel studio monitoren tegenwoordig actief, dwz voorzien van een versterker waarbij niet zelden gebruik wordt gemaakt van een bi-amping principe. Dat betekent dat elke driver zijn eigen versterker heeft. 3 weg variant is in dat geval NOG duurder en alhoewel versterkertechniek tegenwoordig een stuk geavanceerder is dan vroeger, moet je al die zaken ook nog ergens kwijt. (zowel kwa ruimte als kwa warmte).

Dat brengt ons bij het tweede: de omvang. Wil je een drieweg opstelling in een relatief kleine behuizing stoppen, dan moet je vaak gaan googelen met driver opstellingen met allerlei fase correctie problemen tot gevolg. De meeste mensen gebruiken near-fields en aangezien zowel de afstand tot de luisteraar als de ruimte op het buro meestal beperkt is zijn kleinere speakers nu eenmaal populairder dan grote. Aangezien bij drieweg de drivers vaak (maar lang niet altijd) wat verder uit elkaar zitten (tenzij het een coaxiale driver opstelling betreft) is het wel zo prettig als je er wat verder vandaan zit. Anders is het onderscheid tussen lage en hoge tonen locatie wel erg overdreven aanwezig. Die kleine behuizing maakt het plaatsen van 3 drivers en 3 versterkers nog niet zo eenvoudig als je ook nog een beetje kastvolume over wilt houden :)

Bij mid en full field is er inderdaad vaak meer ruimte (en budget) beschikbaar. In die gevallen zie je veel sneller een 3 of meerweg opstelling. Dat is niet in de laatste plaats omdat je daarmee de excursie van elke driver beperkt tot zijn eigen optimale gebied en dat is handig wanneer je dit soort bakbeesten af en toe ook op een wat hoger volume laat spelen. Dat wil echter niet zeggen dat 3 daarmee altijd beter is dan tweeweg.

Zoals Yoonchi al zei is het bij plaatsen van meerdere drivers een stuk lastiger om het afstraalgedrag en frequentiebereik zo lineair mogelijk te houden. Als kosten geen issue zijn is e.e.a. een stuk eenvoudiger dan wanneer je moet concurreren met (goede) speakertjes van een paar honderd euri

JBL-4435.jpg

Mwa, dat is maar net hoe je full range intepreteerd. Een 2 weg 6" of 8" studiomonitor zal idd wel wat 25hz weergeven. Maar ik spreek pas van full range als de roll offfreq in de buurt van de 25hz zit.

Ga er vanuit dat full range inhoudt dat je de monitor zonder extra subwoofer kunt gebruiken. Dat is dus ook in het geval van een roll off bij 40 Hz.
Heb je een roll off bij bv. 100 Hz, dan mag je spreken van een niet-full range monitor en dien je een subwoofer erbij aan te sluiten, omdat er anders simpelweg niet op te mixen valt!

Als je 3 weg monitoren wilt zien moet je eens in mid-field of full range gaan kijken.

Bij mid en full field is er inderdaad vaak meer ruimte (en budget) beschikbaar.

Om verwarring te voorkomen... je hebt dus op volgorde van klein naar groot in de grotere studio's:
- Near field monitors
- Mid field monitors
- Main monitors

Het lijkt me ook dat meer conussen bij nearfield monitors zorgen voor een wat rommeliger stereo-beeld. Of in ieder geval lastiger te plaatsen.

Slaat TS niet op T/S parameters van de driver? ofwel de mechanische eigenschappen.

Back