Waarom altijd 2 weg monitors??

Ga er vanuit dat full range inhoudt dat je de monitor zonder extra subwoofer kunt gebruiken. Dat is dus ook in het geval van een roll off bij 40 Hz.
Heb je een roll off bij bv. 100 Hz, dan mag je spreken van een niet-full range monitor en dien je een subwoofer erbij aan te sluiten, omdat er anders simpelweg niet op te mixen valt!

De 40 Hz die je daar noemt is natuurlijk ook weer subjectief, en ook wel afhankelijk van het soort muziek dat je maakt denk ik.
Daarnaast is de roll off curve - dus de mate van afrol en overblijvende bas onder het afrolpunt ook weer drastisch afhankelijk van het type speakers, ported vs. closed box.
(waarbij ik zelf de voorkeur geef aan closed box, ook al omdat ik ported vaak wat onnatuurlijker vind klinken; bovendien is frontported wat gevoeliger voor hoorbaar 'puffen' en backported naar mijn smaak wat lastiger te plaatsen in een ruimte).

Dat 3-weg rommeliger zou zijn, lijkt me niet per definitie opgaan. Misschien is er wat meer werk om de integratie van de speakers goed te krijgen. En jawel, dat kost weer geld.
En er is veel ondoordachte zelfbouw en/of goedkoop-effect-bejag meerweg op de markt (de 1000 Watt PMPO Yokowakkies met wiffers waffers en woffers) waarbij de rommeligheid er vast is. Maar het *hoeft* niet... ;)

Dit nederlands product mag niet ontbreken als het om fullrange gaat ;)

Attachments

• rss.jpg
    rss.jpg
    27,7 KB · Bekeken: 121
Back