vraagje Yamaha MO6

willvandervliet

Ouwe rot
Weet misschien iemand hoe ik met de MO6 in Song/Patternmode programchanges kan versturen naar een aangesloten module?

B.v. in patternmode gebruik ik de eerste 3 kanalem (midi 1,2 en 3) voor de interne geluiden.

Kanalen 4 t/m 7 wil ik gebruiken voor de module. (midikanaal 4 t/m 7)

Nu lukt het me wel om deze 4 kanalen te bespelen maar ik moet de geluiden op de module veranderen; dit terwijl ik dit eigenlijk allemaal vanaf de MO zou willen doen.

Ik heb in MIXmode(Voice/Bank) de betreffende kanalen op ext. staan en er komt ook wel mididata bij de module ,maar geen programchanges.

Ik moet dus de geluiden handmatig op de module veranderen.

Weet iemand misschien een oplossing???

Ik heb in MIXmode(Voice/Bank) de betreffende kanalen op ext. staan en er komt ook wel mididata bij de module ,maar geen programchanges.

De kanalen heb je al goed ingesteld, enkel de gewenste geluiden worden nog niet gekozen op je aangesloten module(s) want ... er worden geen program changes verzonden.

En da's precies wat je nog moet doen. In de sequencer voeg je gewoon de nodige program changes boodschappen toe zodat de sequencer bij het afspelen deze telkens naar de aangesloten module(s) zal versturen.

Program Changes kan je toevoegen via SONG/PATTERN EDIT MODE en vervolgens F5 (INSERT). Dan kies je de gewenste boodschap (PC = Program Change) waarbij je dan de juiste bank en programmanummer instelt zoals je die normaal op de aangesloten module zou kiezen.

Meestal plaats je dergelijke boodschappen aan het begin van elke track maar je kan ze ook verderop in de track plaatsen zodat tijdens het afspelen de sequencer automatisch voor deze track de gewenste klankwijziging doorstuurd naar de interne/externe klankbron.

Wel rekening houden dat je de 'nodige tijd' voorziet opdat de klankbron voldoende tijd heeft om de boodschap uit te voeren. Niet alle MIDI-klankbronnen zijn even snel in het uitvoeren van program changes.

Hoover,

Bedankt voor je snelle reactie, maar voor het grootste deel was dit me wel duidelijk.

Het probleem waar ik mee zit is eigenlijk het volgende:

Ik wil in Pattern/Songmode door mijn geluiden in de aangesloten module kunnen scrollen.B.v. vanuit het MO mixing-Voice menu.

Dus eigenlijk op dezelfde manier als dat je een intern program selecteerd maar dan met een extern geluid.

Nu kan ik dus wel de externe geluiden bespelen maar ik moet deze selecteren op de module zelf.

Back