Formant modular revisie + uitbreiding

Super! Nu geen champagne op de voeding morsen of je bent weer bij af... :mega:

Dat zeg je nu...Ik ben al de hele nacht de Kidibul aan het afdeppen...

Als er dit weekend tijd is, nog maar eens wat moduultjes overzetten. Niet dat alle modules klaar zijn hoor, lang niet! Maar ik heb ze graag eerst in de behuizing, dan kan ik daarna er telkens eentje uit halen en afbouwen.

Volgens mij ga ik daar nog éééventjes mee wachten, tot De Gele weer compleet is en de tweede kast dichtgewerkt is. Uiteraard nog niet met afgewerkte modules, maar toch al overal een begin van een frontje.

Er komt trouwens nog een derde cabinet ook, maar dat duurt nog wel even dus zolang ga ik jullie niet in spanning houden.

Maar er komt ergens in de komende weken een foto, beloofd!

Zo, alweer heel wat modules (in alle toestanden van "nog een blindplaatje" tot "volledig af") aan het systeem toegevoegd.

Nu zijn er wel 2 elementen die de bouw wat gaan vertagen:
-er is nu een grotere afstand tussen een VCF en zijn ADSR, waardoor ik een deel van het hardwired gedeelte moet herbekabelen. Soldeerbout aanstoken and all that dus.
-ik zit doorheen mijn voorraad kleine schroefjes. :) Dat krijg je natuurlijk met zo'n systeem. Ik weet niet meteen waar ik deze kan kopen, dus dat moet ik nog uitvogelen.

In ieder geval past qua afmetingen alles zo te zien, dus ik heb gelukkig geen pijnlijke vergissingen gemaakt.

Wat nog even een lastiger stukje gaat worden, is de extra steun maken voor de modules van halve hoogte. Dat zal ook wel in orde komen...

Kleine schroefjes haal je volgens mij in iedere doe-het-zelvertshop? Om welke maat gaat het?

(en waar zijn die foto's? 8~)

In de komende weken, ongeduldigerikeraard. ;)

Nu ziet het er nog als een bouwwerf uit; ik wil dat het allemaal wat netter in elkaar gezet is voordat ik de eerste "progress pic" hier plaats. Daarna zullen er updates komen telkens er modules van enige betekenis klaar zijn.

Ik heb geen idee naar de precieze maat van de schroefjes. Ik zal bij gelegenheid de Brico eens overvallen om te zien of ze die daar hebben. Zou kunnen hoor. Ik vind wel dat ze behoorlijke prijzen hebben voor schroeven tegenwoordig...Misschien wordt ik oud, maar als kind gingen we voor 10 frank een stevige zak vol halen. Nu koop je voor 3 euro een klein pakje. Soit, tegen de prijs van de synth is dat niet relevant. :)

Ik heb ondertussen een constructie bedacht om de halve modules te steunen, dus dat zal ook in orde komen. Ook daarvoor moet ik in de Brico nog de nodige spullen halen.

Het project begint nu in ieder geval wat los te lopen. Als er geen grote tegenvallers meer zijn, dan zie ik het ooit nog voltooid worden. :) ALS ik nog een VCO en VCF kan vinden...

De prijzen van schroeven in consumenten bouwmarkten gaan al jaren nergens over..

Gewoon even een doosje halen bij een vakhandel, ben je goedkoper uit en heb je betere schroeven.

Nog goedkoper: ik heb in de voorraad nog een hoopje van bijna 40 geschikte schroeven gevonden. Met een beetje geluk is dat zelfs genoeg om later ook cabinet 3 mee te voorzien.

Dit weekend zal er geen tijd meer zijn om verder te werken aan de Formant, dus volgende week staat het aanpassen van de bedrading van 3 modules op de planning zodat ook deze gemonteerd kunnen worden. Daarna maak ik eerst en vooral een common gnd voor elk cabinet. Dat hoop ik eind volgende week af te hebben. Als dat ook klaar is, kan ik module per module van cabinet 2 beginnen af te werken.

Nee, die is wel een beetje reusachtig. :) Al presenteert hij daar wel net iets groter dan hij is. Mijn systeem wordt even hoog (3 kasten van 6u boven elkaar) maar iets minder breed, met iets diversere modules, polyfoon en met de vocoder erbij. Dus net niet zo krankzinnig als die in het filmpje, maar ook weer niet petit. :)

Alle bedrading in cabinet 2 is aangepast en qua bedrading passen alle modules nu op hun plaats. Nu zijn het enkel nog wat mechanische aanpassingen om alle modules te monteren (waaronder het bijsnijden van een -officieel!- frontplaatje dat men te groot had uitgesneden...not nice), en dan kan de eerste foto van de winddichte cabinetten 1 en 2 gemaakt worden. Nog héél ver van afgewerkt (alle modules moeten nog aangepast worden naar minijack, sommige nog gemodificeerd, en een deel van de modules moet nog gebouwd worden + busextensie maken daarvoor...), maar wel winddicht.

Maar nu begon ik toch even te twijfelen. Het gaat om het volgende: als ik tussen de 2 cabinetten (met elk hun eigen voeding) patch, merk ik dat ik een common ground moet hebben of de potmeters gaan in staking. Logisch op zich. Nu was het plan dus om de gnds van de voedingen te verbinden. Maar mag dat wel zomaar? De ene voeding is 12V 5V GND -12V, de andere is 15V 5V GND -15V. Ik veronderstel dat het mag omdat je met geaarde patchkabels eigenlijk hetzelfde doet, maar ik vraag het liefst hier toch even voor ik de atoombom per ongeluk herontdek.

Geen probleem, massa's doorverbinden resulteert doorgaans niet in een nucleaire kettingreactie. ;)

En anders ben jij de eerste die het ziet. Aan de geluidssnelheid zal de vuurbol jou binnen de minuut bereiken. :)

Vanavond eerst maar eens kijken of ik nog de juiste latten in voorraad heb voor de 3U modules. Indien niet, lat opmeten en morgen gaan kopen.

Gaan er trouwens ooit grote stromen lopen doorheen die gnd - gnd verbinding? Of is een inimini installatiedraadje genoeg?

Als ik zelf redeneer, denk ik dat er pas een grote stroom door zou lopen als er iets in 1 van de cabinetten grondig mis is, omdat beiden in een normale situatie min of meer hetzelfde potentiaal hebben.

Dat zou niet mogen, want in dat geval heb je een ground loop. Iedere kast heeft z'n eigen voeding, dus alle massastromen gaan naar de eigen voeding. De extra leiding tussen de massa's zorgt er gewoon voor dat die massa's dezelfde potentiaal zijn, wat de boel wat stabiliseert. In principe is een dun draadje dus genoeg, maar een dikkere heeft een lagere weerstand (spanningsval kleiner).

Maar wacht daar allemaal maar mee tot ik m'n schuilkelder af heb... Je weet maar nooit.

Ik bekijk nog even hoe ik het doorlussen elegant kan maken.

De 3U units hebben nu in ieder geval een afgewerkt frame, enkel die ene module op maat zagen laat nog even op zich wachten.

Bedankt voor iedereen die meehelpt/meedenkt/meebouwt/meezoekt voor dit grote project!

Laatste 3U module van kabinet 2 is op maat gezaagd. Qua metaalwerk moet ik nu "enkel" nog de gaten boren in de nieuwe modules.

Gisteravond cabinet 2 (voor zover afgewerkt) "first light" gegeven. Stekker in, schakelaartje om en...hij werkt! Het evenement werd zelfs niet geregistreerd in nabijgelegen seismische stations. :)

Ik ben blij dat ik geen fouten gemaakt heb bij het monteren en bedraden.

Back