Zelfbouw zonder ervaring?

Kevin

Tis niet te gleuven
heb hier al op gezocht maar kan niks concreets gevonden krijgen..
Maar mijn vraag is dus:

Ik ben een totale leek wat betreft electronica (wat solderen kan nog wel) maar is er een site die de componenten beschrijft en welke benodigd zijn voor het bouwen van bijv. een simpele soundgenerator?
Als ik kijk bij conrad zie ik ook wel oscillatoren met verschillende aanduidingen qua Mhz maar welke zijn nu geschikt om een audio signaal op te wekken,en hoe krijg ik dat vertaald naar een speakertje of jack ?
Het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn als hier iemand in jip en janneke taal het kan beschrijven zodat anderen er misschien ook nog wat aan hebben.
En in hoeverre zou je misschien in bijvoorbeeld een programma als Synthmaker al een voorbeeld kunnen bouwen,en zouden de componenten in SM vertaald kunnen worden naar ''hardware'' ?
Alvast bedankt.

En in hoeverre zou je misschien in bijvoorbeeld een programma als Synthmaker al een voorbeeld kunnen bouwen,en zouden de componenten in SM vertaald kunnen worden naar ''hardware'' ?

Heel moeilijk om dit een beetje elegant en handig te doen, aangezien je eindeloos veel circuitjes hebt om bv een zaagtandgolf op te wekken. En dan hangt het van zoveel factoren af welke oscillator je een goede of slechte vindt voor die toepassing.

Ik heb nu even geen tijd om meer info te posten, maar ik denk dat je in jouw geval best begint met zo'n hex schmitt trigger synth. Ik post vanavond meer info als ik op internet geraak.

Ik vond nog een leuke spoedcursus electronica hier :)
http://www.schakelingenonline.nl/cursus/index.htm
Zeer beknopt en eigenlijk ook nog compleet.
http://www.schakelingenonline.nl/

Oscillatoren zijn er op het net genoeg te vinden.
In de Mhz moet je het overigens niet zoeken, want zulke hoge frequencies hoor je namelijk niet... 0~20k is standaard.

Overigens....met een paar regeltjes uitleg over electronica hier plaatsen ben je er niet.
ELECTRONICA IS EN VAK !!!!! ... daarvoor moet je eigenljk jaren naar school ;)

Hier staan nog wat basis oscillatoren.
http://members.shaw.ca/roma/twenty-three.html

Laatst gewijzigd:
Ik verwacht ook niet dat ik a'la minute een synth kan bouwen...wil ook de tijd nemen om eerst wat dingen in me op te nemen.
Probleem is dat ik dus geen ervaring/achtergrond heb en dus niet weet waar te zoeken/beginnen.

@Hilltree Bedankt voor de link,zal dit eens aandachtig doorlezen

Ik denk ook dat het misschien beter is me eerst te verdiepen in simpele effecten zoals bijv. de fuzz die beschreven staat op schakelingenonline.nl een delay lijkt me ook wel leuk om eens te maken.

Weten jullie misschien wel een leuk basispakketje om mee te experimenteren?
(breadboard met wat condensatoren,weerstanden etc?)

een delay is al wat lastiger om mee te beginnen.. bbd gaat nog wel.
ringmodulator is goed te doen. of een lp filter, ook erg leuk, vooral als ie
af is en werkt :)

ik heb net bij Marc Bareille een coron drumsynth clone pcb besteld,
krijg je een kant en klare pcb, met een beschrijving erbij. makkelijker kan bijna niet, en heb je toch weer voor weinig een analoog drumsynthje erbij 8~

Niet. Conceptueel zijn ze hetzelfde, maar de manier om tot hetzelfde doel te komen is volledig anders. Bekijk het als twee talen met een totaal verschillende basissyntaxis.

Ik ben een tijdje geleden ook van plan geweest om aan zelfbouw electronica te doen, maar jammer genoeg nooit aan kunnen beginnen. Maar dit was de beste beginnersreferentie die ik kreeg:
http://www.newtone-online.nl/

Wat Soul C zegt: als je simpel wil beginnen, niet met een delay! Maak een ring modulator, een passieve diode distortion, een low pass filtertje...

Als je aan zelfbouw geluidsbronnen wil beginnen, kan je bovenstaande combineren met een hex schmitt trigger synth. Dan heb je meteen heel eenvoudig 6 oscillatoren. Kan een leuk blieb en drone begin geven waaruit je kan uitbreiden om het te leren. Verwacht geen Minimoog, maar wel veel leerzaam plezier.

Lees dit even door voor meer info over hex schmitt oscillatoren dan je nodig hebt. Na een paar pagina's weet je genoeg over hoe je heel simpel van zo 1 chipje 6 oscillatoren maakt.

Je kan dan de output van de oscillatoren dus (modulair) aan je ring modulator, distortion, low pass filter...whatever hangen. Hang op het einde ook nog een knop om de output te openen/sluiten, en je kan met wat geklooi er zelfs al echt muziek mee maken.

Zo begin je een beetje op het niveau "Philips elektronica experimenteerdoos", maar dat is perfect! Ik geef zelf opleidingen, en de sleutel om iets te leren is eenvoudig beginnen, begrijpbare aanknopingspunten hebben om je kennis op uit te breiden.

Ik vind die coron drumclone wel een aardig iets...
Ik ben ook niet van plan en had ook niet verwacht meteen aan een complete synth te kunnen beginnen :D
Denk dat het leuke van dingetjes zoals zo'n drumsynth en een ringmodulator dat het later weer te combineren valt..
Maar goed,ik moet ook niet te hard van stapel lopen...wil me eerst goed voorlichten voor ik aan iets begin.
Voordeel van bijv. zo'n drumsynth is natuurlijk dat je alles op papier hebt en er in principe niets fout kan gaan...(net als met ministeck,volg het voorbeeld)
Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd dacht dat een ringmodulator weer wel complex in elkaar zat.

Voordeel van bijv. zo'n drumsynth is natuurlijk dat je alles op papier hebt en er in principe niets fout kan gaan...(net als met ministeck,volg het voorbeeld)

precies ! en je doet er in ieder geval soldeer ervaring mee op
zat zelf ook te denken om er een ringmodulator bij te stoppen en nog een
"spannend" filter (ook maar meteen besteld)
http://m.bareille.free.fr/modular1/vcf_synthacon/vcf_synthacon.htm
en het mooie is, op m'n verzoek doet ie er ook nog beschrijvingen bij van alle
mods die hij kent, dus er kan ook nog geexperimenteerd worden :P

Back