Triton LE vs Motif 6 vs Triton classic vs EMU XK-6

Sarrova-Q

Status: self-oscillating
Hey allemaal.

Ik ben op zoek naar een goed workstation en twijfel tussen de volgende:
- Triton LE: Geen expansion boards, maar wel sampling en goeie sounds + Smart Media cards.
- Motif 6: Zeer goeie sounds (realistisch!), sampling en Smart media
- Triton Classic: Goeie geluiden, 2 Expansion boards, maar wel nog gewone disk-drive
- EMU XK-6 met orchestral en vintage board: Veel mogelijkheden, maar geen sampling

Wat vinden jullie van deze synths? Ik wil er verschillende soorten muziek mee kunnen maken:
moderne muziek (zoals trance, techno, drum n bass, ambient), maar ook Jazz en vooral Filmmuziek.

Wat is de beste keuze hiervoor?

Alvast bedankt, SQ

Re: Triton LE vs Motif 6 vs Triton classic vs EMU XK-6

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Hey allemaal.

Ik ben op zoek naar een goed workstation en twijfel tussen de volgende:
- Triton LE: Geen expansion boards, maar wel sampling en goeie sounds + Smart Media cards.
- Motif 6: Zeer goeie sounds (realistisch!), sampling en Smart media
- Triton Classic: Goeie geluiden, 2 Expansion boards, maar wel nog gewone disk-drive
- EMU XK-6 met orchestral en vintage board: Veel mogelijkheden, maar geen sampling

Wat vinden jullie van deze synths? Ik wil er verschillende soorten muziek mee kunnen maken:
moderne muziek (zoals trance, techno, drum n bass, ambient), maar ook Jazz en vooral Filmmuziek.

Wat is de beste keuze hiervoor?

Alvast bedankt, SQ

Bij de LE heb je standaard geen sampling. Dat is een optie. Verder is de effectensectie minder uitgebreid dan een Triton Classic. Wil je redelijk wat samplen op de Triton Classic zul je wel het geheugen moeten uitbreiden en een scsi optie bijbestellen. Hierop kun je dan een scsi zipdrive / harde schijf / cdrom speler op aansluiten.

Persoonlijk zou ik gaan voor de Triton Classic omdat deze denk ik erg overzichtelijk te editten is.

Bedankt voor de reply.

Nog even dit: kunnen de sounds van de triton classic op tegen die van de motif?
Ik heb al vele demo's gehoord van de motif (www.motifator.com), en de guitaren en strings klinken echt fantastisch.

Waar kan ik meer mp3-demo's van de triton classic vinden, want buiten die 4 op de site van korg zelf heb ik nog niets gevonden. Ik ben vooral op zoek naar demo's van alleen de geluiden zelf: vb. solo lead guitaar, solo violin.

Thanx.

Ik ken veel mensen die de Motif juist als een mindere beschouwen van de voorloper, de EX-5. Ik gebruik zelf een Triton Classic (al weet ik niet voor hoelang nog omdat ik iets experimentelers zoek en de sequencer niet gebruik) en heb hier ook nog een EX-5 staan. De Triton vind ik persoonlijk beter muv de piano's. De standaard pianoklanken in een Triton zijn gewoon Not Done.

Kijk even of je iets kunt vinden op www.tritonhaven.com en dan met name op het forum. Wellicht dat daar mensen nummers hebben gepost.

Eigenlijk is dit weer een zoveelste 'welke synth moet ik kopen?' thread.

Maar om er toch even op in te gaan.

Als jij die Motif zo geweldig vind klinken dan zegt dat toch genoeg? Ik neem aan dat je ze allemaal wel eens gehoord hebt? (zo niet, ga dat eens als de wiedeweerga doen!)
Qua synth is het meer een klassieke synth voor de mensen die in een band zitten en gewoon goede geluiden nodig hebben voor de klassieke covernummers. (om het maar even bout en ongenuanceerd uit te drukken) Dat ze massa's multisamples in die 'bak' hebben gestopt kun je dan ook goed horen. En qua 'dance/elektro' synths lijkt hij me wat moeilijker in het gebruik.

En mocht je toch een tweedehands EX5 op de kop willen tikken dan heb je een beest van een synth. Geen workstation, sampling die niet echt handig werkt en de sequencer die wel wat beter gemogen had. Maar een geluid! Een Synthesizer onder de synthesizers. ;)

En tsja, Korgs en Yamaha's en zelfs Roland klinken allemaal anders en kunnen andere dingen.
Gewoon een kwestie van uitproberen en welke je het fijnst vind die gewoon scoren. En als je twijfelt gewoon tweedehands iets opsnorren. Dat kun je nl. voor ongv. dezelfde prijs verkopen mocht het toch niet bevallen. :)

De songs kun je vinden bij projects op de site. Overigens zijn dat alleen experimentele stukjes. De triton staat er niet op, maar ik kan wel wat stukjes voor je opnemen vandaag of morgen.

Overigens staat daar niet alles op vermeld ;)

Zou echt wel heel tof zijn.

Indien die demo's mij bevallen, zal ik waarschijnlijk de triton kopen.
(waarschijnlijk wel tweedehands want budget is nogal beperkt.)

8)

Alvast bedankt voor de nuttige info.

Ik zou de Triton Le niet uitsluiten hoor. Ok, standaard geen sampler aan boord maar je kan het later nog altijd toevoegen dus het feit dat je geen uitbreidingskaartjes kan gebruiken is niet zo erg.

En het blijft toch een Triton, tegen een budgetvriendelijkere prijs. Af en toe zie je die ook al tweedehands te koop staan.

'tJa, een geschikt workstation kiezen is niet altijd makkelijk. Allemaal hebben ze wel ongeveer dezelfde features. Wat je misschien ook best eens doet is wat rondhangen op specifieke nieuwsgroepen over de toestellen die je interesse hebben, zo weet je vaak vooraf tegen welke problemen gebruikers aanlopen. Weet je dat alvast vooraleer je je euro's bovenhaalt.

Welke je ook zal kiezen, wees bereid om de nodige tijd met de manuals door te brengen want voor je zo'n ding meester bent zijn er al heel wat maanden voorbij. Maar het loont wel :)

BTW, welkom hier op 't forum, je bent al de tweede Hamse Wuiten ;)

Toch maar Triton Classic

Toch maar Triton Classic

Inmiddels ben ik , door omstandigheden aan mijn 2e Triton Classic toe.

In de tussenliggende periode ben ik op zoek gegaan naar een andere synth, waaronder de Triton LE en de Fantom en de Motif.

De Triton LE viel af, omdat de toetsen toch echt veel te licht spelen en het geluid, hoewel de verkoper hem sprankelender vond dan de Classic, diepte mist.

De Fantom klinkt goed, maar zoals vaak bij Roland, mist de power om overeind te blijven in een band met een over enthousiaste-Line 6-Vetta gitarist.

De Yamaha Motif mist de logische opbouw van de Classic.

Enfin, Ik eb een 2e hands Korg Triton Classic Pro gekocht en heb daar geen spijt van.
Overigens zijn er erg veel goede geluiden te vinden op www.tritonhaven.com , je moet alleen wel wat mee doen, dan gaat er een wereld voor je open.

Naar m'n eerste Korg Triton Classic Pro ben ik nog steeds op zoek !!! Mail me als je iets weet. SN 82625
marcus @kennisnet.nl

Een synth niet kopen omdatie te moeilijk is? Phew! ;)

Ik heb de Motif7, wat daar ook een voordeel aan is (behalve dat ie gewoon geweldig klinkt) is dat je drie expansie sloten hebben die in tegenstelling tot vele andere merken je polyfonie laten toenemen - het zijn als het ware kleine extra synthesizertjes, nu heb ik er een physical modelling board in zitten, dus dat levert me maar één stem extra op, maar je kan ook bijv. drums, percussie of piano expansieboards kopen.

Nadeel van de Motif; veel geluiden bestaan uit meerdere voices, bij vier voices zit je snel aan je maximum.

Elke synth heeft toch altijd te weinig voices? ;)

Maar MOSS voor in de Triton is wel iets wat je er zeker in moet hebben IMHO. (tenzij je al een Z1 hebt)

En evt mag de Fantom (of die nieuwere versie) ook nog bij je lijstje? En natuurlijk een Kurz. Tenzij je daar niet zo fan van bent natuurlijk.

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Waar kan ik meer mp3-demo's van de triton classic vinden, want buiten die 4 op de site van korg zelf heb ik nog niets gevonden. Ik ben vooral op zoek naar demo's van alleen de geluiden zelf: vb. solo lead guitaar, solo violin.

Als je wil dan loop ik wel eens langs met m'n Karma, kan je gelijk de overige klanken ook ff beluisteren, het zijn toch dezelfde multisamples (op de Triton Studio na dan) en het EXB-MOSS zit er ook in.

Als je interesse hiervoor hebt dan stuur je maar ff een PB'tje

Misschien dat je daarna gewoon een Karma wil 8)

Hello,

Ik ben nieuw hier en zat met hetzelfde onderwerp. 'k Dacht laat ik hier maar verder gaan alvorens een nieuwe topic te openen.

Ik ben gitarist maar doe er keys bij voor home-recording en in een band.

Nu zoek ik een synth. die heeft:
- goeie piano
- vette hammonds
- vette strings
- realistisch drums
- sequenzer
- evt. sampler

Zat eerst te denken aan Triton LE + sample optie maar nu lijkt me de Yamaha Motif 6 ook vet.
De Triton heb ik geprobeerd en viel me wat piano betreft zwaaaar tegen =( . Voor de rest voldeed ie overal aan.

Ik heb nu een heel simpel keyboardje (Yamaha PRS220) vandaar dat ik eerder naar Yamaha neig omdat ik Yamaha
in ieder geval ken.
Maar ja, de Motif 6 is wel een stuk duurder dan de Triton LE.

Zijn er nog meer merken/types die hieraan voldoen???

Alvast bedankt.

Origineel geplaatst door Recto
Nu zoek ik een synth. die heeft:
- goeie piano
- vette hammonds
- vette strings
- realistisch drums
- sequenzer
- evt. sampler

Ik heb mijn motif7 tweedehands gekocht, inclusief veel extra zooi zoals een physical modelling board, een vocal harmony board, max. samplegeheugen, breathcontroller voor 2175 euro - vergeet dus tweedehandjes niet :-)

in de motif zitten goeie piano's (volgens mij betere pianos dan de triton)
hammonds zijn, volgens mij, beter in de triton (maja, NI. B4 is sowieso de beste keus...)
strings - klinken behoorlijk goed in de motif
realistische drums - is een behoorlijk sterk punt van de motif, ik gebruik ze soms zelfs ipv samples
sequencer; werkt behoorlijk irri, gebruik 'm nooit
sampler; gebruik ik eigenlijk ook nooit, heeft een slice-functie, da's wat ik er over kan meedelen :)

Thanks man.

Ik zat zelf ook te zoeken op 2e hands sites maar zoveel kom je ze nog niet tegen.

De Triton LE is trouwens in de aanbieding bij Feedback + sample optie voor 199 eur en triton LE voor 1099 eur.
Dan is de Motif wel weer aardig duurder.

Daar heb je gelijk in - heb je ze allebei al beluisterd? Misschien ligt je voorkeur wel bij Korg - of misschien is het verschil naar jouw smaak niet die extra 1000 euro (minimaal) waard...

De Motif heb ik nog niet gehoord behalve van wat mp3 van Motifator.com ofzoiets.

Ik vind wel dat veel op dance/techno is gericht. Die van Korg ook.
Maar et moet wel leuk blijven, t'is voor erbij ;)

Ik vind dat juist wel meevallen - ik maak juist geen trance/dance et cetera.
Maar ja, voor echt realistische geluiden kun je misschien beter gigasampler aanschaffen (in z'n algemeenheid, ik bedoel dit niet ten nadele van de motif ;))

Back