Veel gain nodig met mic + Mbox2

gijs

.
Ik heb sinds kort een Studio Electronics SE-2200T in huis, de buizenversie van de 2200A. Heel fijne microfoon, maar het valt me op dat ik op mijn Mbox2 best veel gain open moet zetten wil ik hem een beetje op niveau opnemen.

Nu is dit mijn eerste condensator-mic, laat staan een buizen-mic, dus ik weet helemaal niet wat normaal is in deze, vandaar dat ik jullie graag voorleg.

Als voorbeeld een mp3 bijgevoegd. Ik speel gitaar op zo'n 20 cm van de mic en heb in eerste instantie de gain tot een standaard waarde net over de helft (marker op de mbox2) staan, daarna speel ik nog een keer, maar dan met de gain bijna open.

Is dit normaal gedrag? Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar volgens mij hoefde ik de dynamische mic op mn mbox veel minder te gainen. Overigens zit er een storing in de opname, kwam ik pas naderhand achter.

Attachments

• gain.mp3
    590,2 KB · Bekeken: 166
Ik heb geen hands on ervaring met die SE of de mbox maar normaal zou een LDC veel minder gain nodig hebben dan een dynamic mic dus het lijkt idd dat er iets mis is. Kan vanalles zijn... Ga oorzaken uitsluiten door bvb. de kabel te vervangen, andere pre amp checken, etc..

er zit een voeding bij die mic? is dat niet ook een preamp dan? enige mics die een mbox2 niet zo goed kan hebben zijn ribbons, puur omdat je dan vaak 40+ db gain nodig hebt. gainverschil tussen microfoons is verder heel normaal, anders zou het geen potmeter zijn ;)

als ik je sample zo hoor zou ik er tussenin gainen. gain is niet iets vies he, zolang de ruisvloer laag genoeg blijft kan je gewoon bijgainen...

ja het is een buizenmic met eigen voeding. geen idee of dat een pre-amp is, volgens mij niet? (beetje noob op mic-vlak).
maar je laatste punt vind ik wel wat inzitten. Ik bedoel, het viel me op dat ik de gain flink open moest zetten om op te nemen, maar hij doet het eigenlijk gewoon prima. De opnames die ik ermee gemaakt heb voldoen prima, heb nog niet meegemaakt dat ik het opgenomene niet hard genoeg binnenkrijg.

het is imho meer een kwestie van te hard, dat je preamp bij hogere gainniveau's gaat vervormen (en daarna distorten) en dat scheelt je ook weer dynamiek. nadeel van die mbox2 is dat je geen goede readout hebt (en geen cliplight) dus ik zou lekker aan de veilige kant blijven zitten als ik jou was...

(nog even over die mic: het lijkt idd alleen een psu te zijn, maar kan geen plaatjes vinden online. haal je dan uit de psu vervolgens het audiosignaal?)

als het geluid gaat vervormen of je krijgt er wat ruis bij met veel gain, zou je kunnen overwegen een losse microfoon voorversterker aan te schaffen. dan wel eentje die flink wat gain in huis heeft.

maar dit is dus wel normaal gedrag volgens jullie? niet dat er iets mis zou zijn met 1 van de apparaten of kabels? het klinkt allemaal normaal verder, vind het alleen zo opvallend. maar dat nogmaals als onervaren op mic-gebied.

if it sounds good, it is good geldt meestal wel, bij preamps zeker. maar je zou hem eens aan een mixer met iets meer input level metering kunnen hangen, en het eens goed vergelijken met een andere mic. dan weet je ook ongeveer hoeveel gain je SE nodig heeft. ...

Ik heb hem even aan mijn X-station gehangen. Niet de beste pre-amp/interface, maar zo kon ik wel wat testen omdat ie een betere readout heeft. Met mijn oude dynamische mic kon ik tot 40dB gainen voordat ik de clip-light zag bij wat zangwerk. Hetzelfde zangwerk via de de 2200T gaf al rood bij zo'n +25-30 dB.
Het zit volgens mij dus inderdaad in de MBox die gewoon geen flinke gain heeft. Op papier +50dB, maar ik betwijfel of die 50 echt 50 is als ik zie hoe ver ik hem open moet draaien.

Maar goed, verder klinkt het als een klok dus laat ik het maar lekker zo. Mocht ik in de toekomst in de problemen komen kan ik alsnog een extra pre-amp er tussen gaan zetten. Zouden jullie in zo'n geval een buizenamp nemen of juist niet omdat het al een buizenmic is? Ik bedoel, misschien wordt 2x buizen in het pad wel erg 'warm' qua sound? Heb er geen ervaring mee, dus ik ben maar wat aan het gissen.

Back