Ervaring gezocht: Geluidsisolatie tuinstudio (houtskelet op betonplaat) Wat hoor je buiten?

74 dBa is 62 dBa

Nog een factor om rekening mee te houden. In de winterperiode houd je je ruimte op temperatuur of niet. En stel dat je in de avond even een half uurtje of uurtje wat wil gaan doen. Ga je er dan ook zitten of ga je het dan helemaal verwarmen. Of zeg je dan ik blijf wel lekker binnen op de bank zitten met mijn laptop en koptelefoon op.

@DRe Dat gaat inderdaad behoorlijk laag met 24 Hz! Dat halen mijn 6,5 inch speakers absoluut niet, maar goed: die onderste frequenties zijn sowieso lastigtegen te houden. En 62 dBA ga je natuurlijk gewoon horen. Maar wel een mooie reductie denk ik Thanks voor het meten!

@metatron Het binnenklimaat is hier ook nog wel een puntje van aandacht; ik zoek nog naar de beste aanpak. Zeker in de koudere maanden ligt vocht al snel op de loer. Er komt een airco die kan koelen, verwarmen én ontvochtigen. Dat wil ik combineren met een elektrische bijverwarming, decentrale WTW en passieve of actieve ventilatie via susboxen. De precieze mix weet ik nog niet, maar het wordt in ieder geval geautomatiseerd op basis van temperatuur, luchtvochtigheid en CO₂. Dat pak ik op via Home Assistant, wat ik al heb draaien voor de rest van de domotica.

@metatron Tof, nog een tranceliefhebber! Ik ben al heel wat jaren trancefan: luisteren, produceren en feestjes pakken. Ik ga je profiel eens checken, ben benieuwd naar jouw tracks.

@Illumination1979 Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoe vaak je zo'n ruimte uiteindelijk echt gebruikt. Je zit toch apart van de rest van het gezin, wat soms wat ongezellig kan zijn. Even een snelle mixdown of tweak op de bank met de laptop blijft toch ook wel erg verleidelijk... Zelf ga ik de ruimte ook als thuiswerkplek gebruiken. Thuiswerken deed ik tot nu toe nauwelijks, maar daar had ik simpelweg ook de juiste plek nog niet voor. En misschien nog voor een oude hobby (modelbouw). En het warm en droog houden van de ruimte gaat geld kosten helaas, maar ik heb al een aantal jaren geen nieuwe monitoren of synthesizers gekocht dus ik vind het wel gerechtvaardigd :D

@krautrock1958 Een goed moment, morgen start hier de feestweek met het gezamenlijk opbouwen tuinversieringen en een buurtborrel. Dan spreek ik ze wel en zal ik ze bijpraten over de bouwplannen. Inclusief geprinte 3d tekeningen van de gehele tuin.

Laatst gewijzigd:
Nog een factor om rekening mee te houden. In de winterperiode houd je je ruimte op temperatuur of niet. En stel dat je in de avond even een half uurtje of uurtje wat wil gaan doen. Ga je er dan ook zitten of ga je het dan helemaal verwarmen. Of zeg je dan ik blijf wel lekker binnen op de bank zitten met mijn laptop en koptelefoon op.

Ik denk meer andersom, het zal wel goed geisoleerd zijn, dus even je gear en computer aanzetten is al een goed kacheltje :) Maar meer hoe houd je het tegenwoordig wat cooler in de zomer, en wellicht speel luchtvochtigheid nog een issue afhankelijk waar je woont.

5cm spouwmuur & vloer opvullen met rijnzand en je hoort niets meer
Het Rijnzand (hoe dik?) komt dit dan op de bestaande betonvloer en dan vervolgens platen er op waar Lamnaat of tapijt op komt? Of zie ik het nu verkeerd.

yep, 5cm boven de betonvloer doet het ook - dan inkapselen/afwerken met (andere) vloer erbovenop - hetzelfde principe als de spouwmuren eigenlijk

Er zijn idd panelen van Phonestar te koop die ontkoppelend zouden werken. Hierin zit ook zand.

Volgens het massa-veer-massa principe moet je daar dan wel weer een laag (met massa) op aanbrengen. Anders ontkoppeld het niets.
Wel heel compact. Maar veel geld. En sowieso doet dit bijna geen bas.. dan moet je echt een spouw hebben. tussen 2 ontkoppelde wanden hebben die liefst veel massa hebben.
Het is jammer dat Geluidsforum.nl niet meer online is. Daar heb ik heel veel waardevolle informatie vandaan gehaald en ook advies gekregen.

Om van mijn ruimte de binnenmuren te isoleren (tegen de sax) heb ik voor ontkoppelende veerregels gekozen. Doet het zelf veerregel 40 mm - Polypress geperst vlokkenschuim geluidsisolatie platen wandisolatie en vloerisolatie
Die zijn 40mm en boor je op je muur, en is dan gelijk 'n spouw. En hierop monteer je weer plaatmateriaal. Ik heb zelf voor OSB panelen 18mm gekozen, eigenlijk te licht en dun. In de spouw heb ik rockwool gestopt, een variant met een redelijk hoge dichtheid.
PIR platen, isoleren niet zo goed geluid. Zoals @HJB ook al opmerkte. Maar je spouw afvullen met rijnzand? ik vraag me af of dit goed is voor je binnenklimaat. Volgens mij heeft een spouw ook deels functie in vochtregulatie. En helemaal als het een buitenmuur betreft.

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook een "tuinhok", gemaakt met oude afgekeurde modulaire houten panelen van BAM bouwplaatsen.
De osb die ik gebruikte is 18mm voor vloeren en dak, niet 12 mm.
Moet daarbij wel zeggen dat dit echt vlak voor de china griep was en de prijzen letterlijk de helft waren van wat ze nu zijn.
Wat ik mis in je muren laagjes is dampdoorlatende folie tussen de latten voor de gevel erop komt.
Dat spul is zo hardcore dat ik zelfs zonder gevelbekleding 2 jaar alleen die folie aan de buitenkant heb gehad en alles heel en droog bleef.
De vogels vonden het ook fijn spul om nesten mee te bouwen (daar waar de flapjes uitstaken, nog niet afgeknipt).
Hou rekening met de folie dikte van je (eventueel) EPDM dak, de verzekering eist de dikkere variant ivm brandveiligheid, anders dekken ze niet.
Eén van de belangrijkste verbeteringen die ik heb gedaan naderhand is overhangende dakranden. Dat scheelt een hoop gedoe van regen/neerslag langs de muren/ramen.
En je kan er leuke lampjes onder hangen tijdens de feestdagen :D

Mijn ramen zijn 2e hands dubbelglas zonder bepaald keurmerk van marktplaats. Maar dan dubbel dubbel, dus 4 lagen. Ik hoor er niks doorheen komen en vice versa.
Het was een partij van een ronde veranda opbouw ofzo, dus 10 stuks van 80x130 ofzo. Ik koos ervoor ze liggend te plaatsen 2 bij 2. En dan 2 lagen met ruimte ertussen.
Goed afkitten !!!

Na het bericht over kennissen van mijn ouders die hun 2 kinderen verloren bij een logeerpartijtje tijdens een schuurbrand zonder extra uitweg heb ik een noodluik gemaakt in de studioruimte tegenover de ingang vanaf mijn gangetje, direct naar buiten. Dit gat is iets van 50x120, groot genoeg om doorheen te kruipen. In de praktijk is dat gat vooral handig voor snelle extra ventilatie via een paneel met anti muggen gaas. De lucht zuig ik dan aan via de gang naar buiten, dmv een gesloopte ventilator motor van een afzuigkap. Die dingen vind je ruim op marktplaats en als je de juiste hebt kan je die zo modden dat je alleen het motor blokje overhoud met een bedieningspaneel en je zo 3 standen hebt om te kiezen en 2 extra lampjes om in je gang te hangen, bij de deur bv. Bouwe er muggengaas omheen, dan komen ze zo ook niet binnen.

Ventilatie is echt wel heel belangrijk heb ik gemerkt, mijn afzuigkapmotor idee kwam pas nadat alle eerdere zachte heelmeester ideeën niet goed werkten, zoals 2x 200mm grote noctua fans geen deuk in een pakje boter sloegen, ook niet op volle snelheid en licht gevoltage tuned.

Mijn muren zijn van buiten naar binnen: tuinhouten planken, latten, dampdoorlatende folie, BAM bouwpaneel (incl rockwool, 8cm, dik ?), latjes, gipsplaat, en de rest moet na al die jaren nog steeds afgewerkt worden :stupidMaargoed, het is functioneel en moest heel snel al mijn zooi kwijt wat ergens anders weg moest.

Fundering is zandgrond met dikke houten balken kruislings, daarop een houten frame met piepschuim ertussen, 18mm osb, groen platen, vloerbedekking.
Ik denk eraan de vloer op te hogen met extra iso.

Anyway, deze schuur is heel goed warm te houden in de winter en koel te houden in de zomer, met hulp van een kleine mobiele airco.
De grootste warmtebron hier is mijn computer/workstation. Als ik alleen de laptop gebruik scheelt dat al snel 2 tot 3 graden.

Ik zie dat je een dampdichte folie aan de buitenzijde van de isolatieschil hebt gedaan.
Deze moet aan de binnenzijde. Aan de buitenzijde kun je een dampopen folie (bv polytex spinvlies membraam).
Met een dampdichte folie aan de buitenzijde is er kans op condensvorming in de constructie. Met alle risico's van dien

Ik zie dat je een dampdichte folie aan de buitenzijde van de isolatieschil hebt gedaan.
Deze moet aan de binnenzijde. Aan de buitenzijde kun je een dampopen folie (bv polytex spinvlies membraam).
Met een dampdichte folie aan de buitenzijde is er kans op condensvorming in de constructie. Met alle risico's van dien
Dat klopt terecht. Ik heb nog mazzel dat er damp foli zit aan de bovenkant dat blauwe gebeuren en dat er nog 15 cm isolatie tussen de schagen dakbeschot zit in het plafont. Bovenkant Dus 10 cm wool dampfoli en dan 15cm isolatie. Anders had ik alles kunnen afbreken. Mss dat ik het ooit nog verander.

@HJB Ah scherp betreffende de folie, thanks!
@Analogic Dat is ook dikke klus geweest met een mooi resultaat. Ik zal de verzekeringspolis ook nog een doorspitten aangaande dit soort bijgebouwen.
@Plaag Wel gaaf hoor en leuk om te zien, met de grondwaterstand waar ik woon nogal een uitdaging maar zeker leuk idee.

Ik duik toch nog een keer goed in de exacte opbouw van de wanden, het plafond en de vloer. Aan de voorzijde bij de deur en het raam komt in elk geval een overstek.

Zodra je de reguliere bouwmaterialen loslaat en kiest voor PhoneStar, Diamondboard en veerregels, merk je dat meteen in de portemonnee. Het is flink afwegen om het budget behapbaar te houden.
De motivatie is er gelukkig niet minder om. Ik heb ontzettend veel zin om weer een eigen studio te hebben en kan niet wachten op de eerste REW-meting én de dBA-check buiten de ruimte.

Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken tot zover!

Vochtige lucht an sich is niet een probleem. Vochtige lucht zonder circulatie is wel een probleem. Ik zit zelf met mijn spulletjes in een souterrain met actieve ventilatie en het klimaat was er véél beter dan dan de ruimte ernaast. Nu heb ik in de ruimte ernaast ook actieve ventilatie aangebracht en ook daar is het nu enorm verbeterd. Je kunt ze ook met ingebouwde hygrostaat krijgen... Misschien interessant om je susskast te ontwerpen met een ventilator. Wel zorgen voor een aan- en afvoer kant, ik denk me te herinneren dat een pull oplossing het beste werkt, maar dat heb ik niet meer scherp.

@Analogic Dat is ook dikke klus geweest met een mooi resultaat. Ik zal de verzekeringspolis ook nog een doorspitten aangaande dit soort bijgebouwen.

Zodra je de reguliere bouwmaterialen loslaat en kiest voor PhoneStar, Diamondboard en veerregels, merk je dat meteen in de portemonnee. Het is flink afwegen om het budget behapbaar te houden.
De motivatie is er gelukkig niet minder om. Ik heb ontzettend veel zin om weer een eigen studio te hebben en kan niet wachten op de eerste REW-meting én de dBA-check buiten de ruimte.

Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken tot zover!
Ik heb gewoon gelijk 1.5mm EPDM genomen, dan hoefde ik er niet eens over na te denken.
Wel erg zwaar op een dak van 4x8 maar in 2 stukken 4x4 wel te doen. En de naad goed dichtkitten met epdm kit, geen lekkages.

Ik heb zoveel mogelijk recycle hout gebruikt, ook binnenin voor de tussenmuren. Restanten van het obs dak en vloer en resthout via andere mensen.

Ik heb gewoon gelijk 1.5mm EPDM genomen, dan hoefde ik er niet eens over na te denken.
Wel erg zwaar op een dak van 4x8 maar in 2 stukken 4x4 wel te doen. En de naad goed dichtkitten met epdm kit, geen lekkages.

Ik heb zoveel mogelijk recycle hout gebruikt, ook binnenin voor de tussenmuren. Restanten van het obs dak en vloer en resthout via andere mensen.
Heb je onder de epdm wel isolatie toegepast? Of direct oo het beschot?
Minimaal 30 mm isolatie is nodig om te voorkomen dat er condensvorming in het beschot kan optreden.

Heb je onder de epdm wel isolatie toegepast? Of direct oo het beschot?
Minimaal 30 mm isolatie is nodig om te voorkomen dat er condensvorming in het beschot kan optreden.
Epdm direct op osb 18mm gelijm, dan daar onder 10cm rockwool ingesloten met houten balken frame, dan weer 18mm osb.
Dus een soort van dichte sandwich gemaakt. Alle mogelijke randen en naden dichtgekit.
Ik heb een plat dak wat licht schuin is naar 1 kant met 40 cm hoogteverschil over 4 meter, bijna 6 graden dus.
Alle regen gaat naar een flinke regenton, die zit altijd vol eigenlijk omdat het dak zo groot is, 32m2.

Die sandwich zit vast op een balkenconstructie, welke bestaan uit een driehoek constructie per strekende meter met extra dubbele verstevigingen in het midden.
Allemaal uit de losse pols, dat wel. Maar je kan er nu met 170 kg (2 man) op springen en niks geeft mee. Zonder die extra verstevigingen en enkele osb dak zonder sandwich veerde het nog wel mee.
De sandwich zelf verdeelt ook het gewicht beter naar de 4 zijmuren en de 2 interne tussenmuren.

Je hebt dan een zgn. koud dak, en kunt dan schimmelvorming krijgen.zeker zonder dampdichte folie tussen de Rockwool en de OSB platen.
De isolatie dien je altijd pas toe te passen in de buitenste schil, met de EPDM er direct op.
Bijv. PIR platen met alu coating.
Dan heb je een zgn. warm dak.

• Duimpje
Duimpjes: HJB
Je hebt dan een zgn. koud dak, en kunt dan schimmelvorming krijgen.zeker zonder dampdichte folie tussen de Rockwool en de OSB platen.
De isolatie dien je altijd pas toe te passen in de buitenste schil, met de EPDM er direct op.
Bijv. PIR platen met alu coating.
Dan heb je een zgn. warm dak.
Bij epdm dakbedekking geen dampdichte folie gebruiken aan de binnenzijde.
Omdat epdm ook dampdicht is, wordt de kans op verbroeien van het hout nog groter.

• Duimpje
Duimpjes: EL1
Epdm direct op osb 18mm gelijm, dan daar onder 10cm rockwool ingesloten met houten balken frame, dan weer 18mm osb.
Dus een soort van dichte sandwich gemaakt. Alle mogelijke randen en naden dichtgekit.
Ik heb een plat dak wat licht schuin is naar 1 kant met 40 cm hoogteverschil over 4 meter, bijna 6 graden dus.
Alle regen gaat naar een flinke regenton, die zit altijd vol eigenlijk omdat het dak zo groot is, 32m2.

Die sandwich zit vast op een balkenconstructie, welke bestaan uit een driehoek constructie per strekende meter met extra dubbele verstevigingen in het midden.
Allemaal uit de losse pols, dat wel. Maar je kan er nu met 170 kg (2 man) op springen en niks geeft mee. Zonder die extra verstevigingen en enkele osb dak zonder sandwich veerde het nog wel mee.
De sandwich zelf verdeelt ook het gewicht beter naar de 4 zijmuren en de 2 interne tussenmuren.
Omdat je de epdm direct op net beschot hebt gelijmd is er risico op condensvorming in de winter en verv9lgens verbroeiing in de zomer.
Epdm wordt bijzonder warm in de zomer. Zonder isolatiemateriaal wordt deze warmte direct aan het beschot doorgegeven.

aan de binnenzijde extra isolatie of folies aanbrengen zal het probleem niet oplossen.
Het enige wat je kan doen is zorgen voor zeer goede ventilatie/afzuiging.

Back