Ervaring gezocht: Geluidsisolatie tuinstudio (houtskelet op betonplaat) Wat hoor je buiten?

Zonnepanelen op t dak, dan wordt t niet warm 😅

in mijn geval is 80dBa monitor 1 meter afstand binnen met monitors die 24hz hebben buiten met 10cm rockwool 1 steens muur 60 dBa buiten op 1 meter van de muur.

Omdat je de epdm direct op net beschot hebt gelijmd is er risico op condensvorming in de winter en verv9lgens verbroeiing in de zomer.
Epdm wordt bijzonder warm in de zomer. Zonder isolatiemateriaal wordt deze warmte direct aan het beschot doorgegeven.

aan de binnenzijde extra isolatie of folies aanbrengen zal het probleem niet oplossen.
Het enige wat je kan doen is zorgen voor zeer goede ventilatie/afzuiging.
Wat doet deze man anders dan ik heb gedaan ? Mijn omschrijving was van buiten naar binnen, maar de bouw zelf was van binnen naar buiten. EPDM kwam als laatste natuurlijk.
Sterker nog, de osb was al ingevet met lijnzaadolie EN daarna een keer proef geplakt met epdm lijm (foutje), dat was al waterdicht voordat de epdm erop kwam met de 2de laag lijm.

Bij epdm dakbedekking geen dampdichte folie gebruiken aan de binnenzijde.
Omdat epdm ook dampdicht is, wordt de kans op verbroeien van het hout nog groter.
Klopt, enkel in de genoemde situatie zal het wel degelijk je osb beschermen tegen condensvorming.

Wat doet deze man anders dan ik heb gedaan ? Mijn omschrijving was van buiten naar binnen, maar de bouw zelf was van binnen naar buiten. EPDM kwam als laatste natuurlijk.
Sterker nog, de osb was al ingevet met lijnzaadolie EN daarna een keer proef geplakt met epdm lijm (foutje), dat was al waterdicht voordat de epdm erop kwam met de 2de laag lijm.

Wat die man anders doet, is dakbedekking op een open onderconstructie aanbrengen; een veranda of carport zo te zien.
Daar heb je volledige ventilatie van het dakbeschot, en ĂŒberhaupt niet te maken met isolatie :)

ontkoppeling van de speakers en trilling kan ook een reductie opleveren. voor mijn speakertjes wordt het lastig om dat ze 35kg zijn. voor 24hz moet dat ook een flex hebben van 8hz zo lees ik. onmogelijk dus. maar 60hz is de flex een stuk gemakkelijker. sylomer voetjes zijn dat maar dan moet ik 6 pakken kopen a 30 euro en moeten er 12 onder 1 speakertje.

ik heb nu gemeten met de sphynx dB meter op dBc fast is 80 dBc binnen 54 dBc buiten op 1 meter. 54 dBc is volgens mij best acceptable. ik heb nu wel oude ulltimate sm-80 pads er onder. zou een verschil kkunnen zijn.

Back