Schulmerich Chimeatron

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Kort geleden heb ik een Schulmerich Chimeatron gekocht.
Een instrument met twee klavieren met elk een eigen geluid.
Bovenste is een soort Carillion en onderste is een soort Celeste.

Hij komt uit Beverly Hills en is met FedEx naar Nederland gegaan.
(fijn bedrijf vind ik).

Ik kan schrijven "helaas", maar ik zou hier ook het woord "uiteraard" kunnen gebruiken: is er van alles kapot gegaan.
Het is een nogal groot en fragiel ding.
Op dit moment ben ik bezig met restauratie werkzaamheden.

Hier is een voorproefje:
Een youtube filmpje dat de vorige eigenaar heeft gemaakt vlak voordat hij op de post ging. (om aan te tonen dat alles VOOR de verzending in orde was:))

Even een paar foto's.

Als eerste van de doos.
Alleen al omdat ik nooit eerder zo'n groot pakketje per post heb ontvangen :D

Attachments

• Doos768.jpg
    Doos768.jpg
    290,5 KB · Bekeken: 88
En dan viel de aan/uit knop me meteen op. Dat is waarempel een sleutel die je om moet zetten. Erg leuk. Alleen nu maar hopen dat ik die sleutel niet kwijtraak...

Attachments

• On_Off768.jpg
    On_Off768.jpg
    317,5 KB · Bekeken: 94
  • Sleutel1024.jpg
    Sleutel1024.jpg
    375,6 KB · Bekeken: 102
Verder de inhoud.
als eerste zie je de harp van het Carrilion gedeelte.
Daarna de harp van het Celeste gedeelte.
En daarna de versterker en speaker en tremelo unit.

Attachments

• Carillion_Harp768.jpg
    Carillion_Harp768.jpg
    402,8 KB · Bekeken: 94
  • Celeste_Harp1024.jpg
    Celeste_Harp1024.jpg
    379 KB · Bekeken: 86
  • Versterker_speaker1024.jpg
    Versterker_speaker1024.jpg
    550,8 KB · Bekeken: 90
Als ik die doos zo zie waarind die is aangekomen is die niet bijzonder goed ingepakt. Het is echt een kunst om goed te kunnen inpakken blijkbaar, mensen worden ook altijd lui zodra ze het geld voor het te verkopen artikel al op hun bankrekening hebben staan

En dan nu het slechte en goede nieuws inderdaad Hilltree :)

Het goede nieuws is dat de unit er goed uitziet.
Geen uiterlijke beschadigingen door verzending.

Het slechte nieuws is dat er nogal wat kapot is gegaan zoals ik eerder al schreef. De volgende dingen waren kapot toen hij uit de doos kwam:

- Speakerconus is gescheurd.
- Onderste klavier doet het in zijn geheel niet.
- 2 chimes zijn afgebroken.
- Tremelo werkt niet.

Ik heb het volgende gedaan tot nu toe:

- Los contactje zorgen voor het in zijn geheel niet werken van het onderste klavier. Is dus gefikst. Toen bleek dat er verschillende tonen niet werkte omdat de hamers los/klem zaten. Is ook opgelost.
- De afgebroken chimes zijn volgens mij redelijk eenvoudig terug te bevestigen. Ze zitten met touwtjes vast in een frame. Dat wordt knopen en pielen maar dat zal vast lukken. De twee chimes zelf zijn niet beschadigd.
- Speaker is een 8 ohm 8 inch ding. Die heb ik nog liggen dus dat is ook een meevaller. Buizenversterker is 100% in orde.
- Er zaten twee spinnen in. Die heb ik weggejaagd. Dus ook opgelost :)

Ik moet de boel nog aftellen zodat alle toetsen even hard klinken. Van de Tremelo weet ik nog niet hoe ik het moet oplossen.

Hij is nu in ieder geval bespeelbaar :)

RSB> de boos is open gemaakt door de douane om te checken wat erin zit. Daarna hebben ze hem waardeloos dicht gemaakt. De verkoper heeft de unit wel goed verpakt.

Er zit nu een nieuwe speaker in. Ik had nog een mooie Goodman liggen die er mooi in paste.
Ding klinkt nu stukken beter.

Left over: Tremelo en de twee losse chimes.
Als dat klaar is komen er opnames.

Als ik die doos zo zie waarind die is aangekomen is die niet bijzonder goed ingepakt. Het is echt een kunst om goed te kunnen inpakken blijkbaar, mensen worden ook altijd lui zodra ze het geld voor het te verkopen artikel al op hun bankrekening hebben staan

Is een kunst idd.. maar aan de tape te zien is ie door de douane geopend geweest...... :frons:

Ik ging net zeggen "een andere speaker beïnvloedt de klank van het ding wel behoorlijk". Een Goodmans is misschien wel een leuke keuze, in ieder geval een goede speaker en ook een beetje vintage.

Als je de originele speaker terug OK wilt, kan je aan Total Speaker Repair vragen of zij nog wat voor je kunnen betekenen...

Succes met de tremolo!

Als ik het goed begrijp is dit dus een akoestisch-elektrisch instrument?

Super gaaf ding!!!, ben er zuinig op, want die kan zo in het museum

Als ik het goed begrijp is dit dus een akoestisch-elektrisch instrument?

Het is inderdaad een electro akoestisch instrument. De klankopwekking gebeurd met hamertjes die electrisch tegen de klankstaven worden geslagen. Dit gebeurt d.m.v. kleine motortjes. Onder de toetsen zitten schakelaars die de motors aan/uit zetten. Eigen hetzelfde als een ding/dong deurbel dus.

Verder zit er bij elke klankstaaf weer een element wat werkt op basis van magnetisme. Net als een rhodes, wurlitzer of electrische gitaar. Dit alles gaat naar een buizenversterker die de boel mooi versterkt.

Dit spul werd in Amerika schijnbaar regelmatig in kerken gebruikt. Je kon op de versterker een extra speaker aansluiten die je in de kerktoren kon hangen zodat iedereen die voorbijliep mee kon genieten.

zie ik daar champagne?;-)

ja:)

Mooi! OudHout! (met de Haagse 'ou' natuurlijk).

Eerste vraag! Heb je ook documentatie materiaal, zoals handleidingen en zo? Heel belangrijk.

Het instrument is niet zo heel erg bekend, maar er zijn er wat aan High Schools en zo geleverd. Schulmerich is een bekende klokkengieterij in de USA, zoals bij ons Heiligerlee en Asten. Die laatsten produceren hoofdzakelijk luidklokken, je weet wel, die van de zondag ochtend, zo heel erg vroeg :D
Schulmerich legde zich hoofdzakelijk toe op het begrip 'handbell ringing', een muziekstijl die vooral op de middelbare scholen in the "Angelsaksische gebied", waar ik voor het gemak ook de USA voor een deel meereken (het noorden), erg populair is. Van een groep spelers heeft iedere muzikant twee bellen in de handen, die zacht 'geluid' worden als de betreffende toonhoogte moet klinken. Handbel ringing moet goed geoefend worden en werkt een sterke groepvorming in de hand, in bepaalde kringen, vooral bij Amerikaanse Christenen, een belangrijk aspect in de opvoeding (WIJ tegen de rest). Schulmerich verbeterde de klank van de bellen aanmerkelijk door ze zachter van klankkleur te maken. De Engelse bellen zijn nog steeds erg schel.
Een ander voorbeeld van een groepsinstrument is de Indonesische Angklung.

Jouw Chimeatron is eigenlijk een zijspoortje, althans, ze maken ook volledige carillons. Ik kan me indenken dat het een imitatie Rhodes zou kunnen zijn, maar het gebruik is toch meer een effect instrument, zoals de celesta, hoewel nooit officieel door componisten voorgeschreven. Zie het als de Hohner Melodica, leuk en leerzaam, maar eigenlijk ongebruikt. Een voorbeeld van een instrument dat wel in productien kwam, maar het nooit helemaal gemaakt heeft.

Schulmerich is nog steeds 'alive and kicking', dus ik zou eens rustig een briefje aan ze schrijven voor eventueel meer informatie, zoals productie jaar en eventuele kopieën van de handleiding. Het adres

Schulmerich Bells
P.O. Box 903
Carillon Hill
Sellersville, PA 18960-0903
USA

Verder surf gerust naar http://www.schulmerichbells.com/ en klik wat geluid/video clips aan. Je ziet dan goed hoe dat handbell ringing gaat, vooral het dempen van de bel tegen de schouder. Om de klank zuiver en mooi te houden zullen de bespelers altijd handschoenen dragen, want het zuur aan de menselijke hand tast het brons aan.
Kijk ook eens naar de MelodyWave en dan zitten we wat het forum aangaat weer helemaal On Topic :D

Wout

Nog even een toevoeginkje:
op http://www.schulmerichbells.com/donor.php zie je een beetje wat ik bedoel met zich richten op het gelovige protestante deel van de bevolking.
Becoming a donor will provide daily public recognition of your loved one, of your institution, and of your generosity.
Zo'n pagina heeft Roland beslist niet ;)
Zulke aureooltjes zitten aan ieder instrument vast, zoals er toch ook een verschil is tussen een Hammond orgel en een harmonium, al was de eerste ook voor de kerk ontworpen!

Wout

PS moderatoren, dit is geen politiek, maar antropologie!

Nog een opmerking.

Is het museum geïnteresseerd?
Natuurlijk!
Gaan ze het kopen?
Nee!
Willen ze het in bruikleen?
Natuurlijk!
Waarom zou je het in bruikleen geven?
Nou...
Wat dacht je van...
Becoming a donor will provide daily public recognition of your loved one, of your institution, and of your generosity. :D

Dat er eentje in Nederland is, dat is belangrijk te weten.
Dat je hem gaat restaureren, dat is ook belangrijk.
Voor eventuele museale waarde: hou je alles wat je er aan doet op papier bij? Dat is voor iedere verzamelaar altijd een extra argument.

Wout

Hey Wouter,

Superbedankt voor je reactie.
Ik ga ze absoluut een berichtje schrijven met de vraag naar documantatie.

Nog een opmerking.Is het museum geïnteresseerd?
Natuurlijk!
Gaan ze het kopen?
Nee!
Willen ze het in bruikleen?
Natuurlijk!
Waarom zou je het in bruikleen geven?
Nou...
Wat dacht je van...
Becoming a donor will provide daily public recognition of your loved one, of your institution, and of your generosity. :D

Dat er eentje in Nederland is, dat is belangrijk te weten.
Dat je hem gaat restaureren, dat is ook belangrijk.
Voor eventuele museale waarde, hou je alles wat je er aan doet op papier bij? Dat is voor iedere verzamelaar altijd een extra argument.

Wout

Mocht het museum ooit een expositie houden waar deze mooi op zijn plek is dan is tijdelijke bruikleen mogelijk. Daar ben ik vrij makkelijk in.

De tip om alles wat ik restaureer op papier bij te houden is een goede. Ik had er niet zelf aan gedacht. Restauratie is overgens tot nu toe 100% non destructief (de originele speaker heb ik uiteraard nog en mocht ik die willen laten reconen, dan zou dat tot nu toe de enige restauratie zijn met niet-originele onderdelen).

leip ding weer mb, echt iets voor jou
die sleutel vind ik briljant hehehe

Back