Schulmerich Chimeatron

Hou inderdaad op z'n minst die originele speaker bij, ook al gebruik je een andere. Je moet ook weer niet "anaal" zijn in dat soort zaken (binnenin een nieuw schroefje gebruiken als het originele schroefje uitgelodderd is overleeft de mensheid wel), maar bij historische apparaten toch een beetje op originaliteit letten en de originele speaker is een primaire component van het apparaat.

Ik doe dat zelfs al met de modular uit het geluidslabo van Breda al. Een kapot ICtje vervang ik door een equivalent als het exacte originele type niet meer verkrijgbaar is (het blijven Formant printen, laat ons dus niet overdrijven), maar qua uiterlijk en functionaliteit hou ik hem zoveel mogelijk zoals hij origineel was. Alle uitbreidingen doe ik in een aparte kast, zodat het origineel bewaard blijft. Een achterplankje dat al jaaaren ontbrak is ondertussen ook een stuk van de originaliteit geworden, dus in plaats van daar een nieuwe plank in te steken heb ik het gat met een lap vinyl afgedicht. Zo blijft hij veilig en stofvrij vanbinnen, en is het toch nog de echte gele-modular-met-dat-ontbrekend-klavierplankje. :) De verzamelaarsgenen, zeg maar. Je kent het vast wel. :)

leip ding weer mb, echt iets voor jou
die sleutel vind ik briljant hehehe
Oei, dat ben ik vergeten op te schrijven!
Die sleutel is de aanwijzing dat dit instrument in een school of iets dergelijks heeft gestaan, want zomaar op het instrument rammen is er dan niet bij! Alleen met een sleutel kunnen de hamertjes functioneren. In de museumcollectie staat een Prophet V uit de muziekschool te Utrecht: contactsleutel :) En natuurlijk zijn we die kwijt :D Maar wat er in is gezet kan er ook weer uit, maar doen we dat...?

Wout
Die over zulke zaken niet mag beslissen...

onderste klavier klinkt erg tof! zo te horen blijft ie wel altijd sustainen?

@Wout: ik denk, maar weet niet zeker, dat sommige sleutelmakers op basis van enkel het slot een vervangsleutel kunnen maken. Ook een optie.

onderste klavier klinkt erg tof! zo te horen blijft ie wel altijd sustainen?

Hij blijft altijd doorsustainen ja.
Op beide klavieren.

Ow wat ik trouwens ook wel leuk vind is de belettering rond de volumeknoppen:
Niet 1 tot en met 10 maar P, MP, MF en F.
Piano, Mezzo Piano, Mezzo Forte en Forte.

Als ik dat combineer met Wout zijn verhaal (mijn vrije interpretatie hiervan: "het is bedoeld als concert instrument maar het heeft het als zodanig nooit gered.") vrees ik dat ik niet anders kan dan de belettering rond de volumeknoppen te benoemen als pretentieus gezwets :D

... dan de belettering rond de volumeknoppen te benoemen als pretentieus gezwets
Als dat op een TB 303 zou staan, dan ga ik met je mee :)
Hier is het instrument wel degelijk bedoeld voor muzikanten die noten lezen!

Wat ik wil weten is of deze termen en het resultaat op het uitgangssignaal van de versterker betreft of de wijze van aanslaan, dus worden de magneetjes beïnvloed?
Is het een soort swell pedaal of een sustenuto?

Aan het werk, meneer LeBlom ;)

Wout

Wat ik wil weten is of deze termen en het resultaat op het uitgangssignaal van de versterker betreft of de wijze van aanslaan, dus worden de magneetjes beïnvloed?
Is het een soort swell pedaal of een sustenuto?Wout

Het betreft de mate van sturing van de versterker. De megneten worden niet beinvloed. De minder interessante optie dus.

Wat WEL interessant is (en hier komen wellicht de electronica tehchneuten in beeld), is dat het volume langzaam stijgt en daalt als je aan de knop draat. Je kan dus heel snel de knop open en daarna weer dicht zetten zonder dat je resultaat hoort.
Het volume lijkt langzaam naar de nieuwe instelling te veranderen. Volgens mij zegt dit iets over het versterker ontwerp.

Iemand een suggestie?

Is toch niet zo bijdehand? Probeer gewoon mee te denken.
Hoe werkt het dan? Als de chimes niet meer trillen heeft de amp toch niks meer te versterken?

Ow sorry, ik dacht dat je een grapje maakte.

Het werkt zo:
De chimes hangen altijd vrij. Er zit geen demper in het apparaat. Als je een toets indrukt geeft een hamertje een tik tegen een chime en dan gaat ie geluid maken en dan klinkt hij langzaam uit. Dat duurt enkele secondes (hangt een beetje van de toonhoogte af, hoge tonen klinken iets minder lang door dan lage).

Bij elke chime zit een elemetje dat de trillingen van de metalen chime opvangt en omzet in electriciteit. Dit stuur hij naar de verterker en de verterker+speaker maken er weer geluid van. Als de chime niet trilt geen het element geen electriciteit en hoeft de versterker idd niks te doen.

De volumeknop is in feite niks mee dan een volumeknop voor de verterker, net als op een stereotoren.

Hallo allemaal,

Hij komt uit Beverly Hills en is met FedEx naar Nederland gegaan.
(fijn bedrijf vind ik).

YouTube - Chimester #2

Gaaf ding!!...maar je shipping ellende komt me maar al te bekend voor:

A) Amerikanen kunnen gewoon niet inpakken, hoe vaak je ook vraagt "pack thorougly" het gebeurt nooit.

B) transportmederwerkers gooien en smijten met je spullen, daar is geen kruid tegen gewassen.

C) Douane is nog lomper...rukken pakjes open alsof het niks is.

D) Fedex is gigantisch duur maar enige verantwoordelijkheid nemen voor schade...ho maar.

Helaas verpest dit soort zaken het kopen van spullen in de USA.

Echter Fedex is wel de beste shipper..

Maar lof dat je het risico hebt genomen.

Laatst gewijzigd:
Het is inderdaad een electro akoestisch instrument. De klankopwekking gebeurd met hamertjes die electrisch tegen de klankstaven worden geslagen. Dit gebeurt d.m.v. kleine motortjes. Onder de toetsen zitten schakelaars die de motors aan/uit zetten. Eigen hetzelfde als een ding/dong deurbel dus.

Verder zit er bij elke klankstaaf weer een element wat werkt op basis van magnetisme. Net als een rhodes, wurlitzer of electrische gitaar. Dit alles gaat naar een buizenversterker die de boel mooi versterkt.
Er is hier sprake van en dubbel electrisch systeem, op zich zeer interessant. Ik wil toch wel eens een keertje komen kijken... Motortjes... Geen relais, dus...

Vanuit het museum gedacht is het altijd belangrijk te weten waar objecten zich bevinden.
Per slot heb ik ook de verschillende onderdelen van de Arp 2500 hier in Nederland kunnen localiseren.
Je zou, als alles naar jouw zin klaar is, een berichtje kunnen sturen. Dan denk ik aan Gemeentemuseum Den Haag, Speelklok tot Pierement Utrecht en MIM Brussel. Misschien gezien het gebruik (daar komt'ie weer) komt het Harmonium museum in Barger-Compascuum ook in aanmerking. Dat swingt ook ;)
Maar je laat alleen weten dat je het instrument hebt voor eventuele publiciteit.

Wout

Wout

Het MIM Brussel is het museum voor muziekinstrumenten he? Enerzijds vind ik het een prachtig museum, anderzijds wordt het naar mijn mening daar eens tijd om de vorige eeuw ook te omarmen. Ik bedoel maar: op zo'n reusachtig museum staat er één kastje met een paar (heel mooie/oude) elektrische gitaren, en één klein displaytje met synthachtige spullen. En dat valt dan nog tegen: iets in de trant van atari+klavier, een Arp Pro Soloist en MS10 (dacht ik), en dan wat bakken van een labo waar zelfs nauwelijks een modular in te herkennen is. En een foto van een Moog.

Het lijkt me onderhand wel duidelijk dat elektrische gitaren en synthesizers "iets" betekenen in de muziek, en alsdus een grotere plaats in het museum verdienen.

In dat perspectief zou ik momenteel ook niet zo goed weten waar de chimeatron in het museum past, want instrumenten-met-een-stekker hebben ze daar dus nauwelijks.

Het gaat niet om een object in een museum te krijgen. Ik heb onderhand wel geleerd dat zoiets eigenlijk een twijfelachtige zaak is. Het gaat om het tentoonstelingsbeleid, dus iets tijdelijk uitlenen om een bepaald verhaal te kunnen vertellen in een expositie. Dan is het zaak te weten wat waar is.

Verder is het MIM een bepaald museum met een bepaalde visie, die ik zelf helaas niet deel...
Zij hebben trouwens een trautonium en een onde Maritinot :)

Wout

Staat die onde Martinot in permanente tentoonstelling? Ik zou niet weten waar die dan staat. Kelderverdieping veronderstel ik, maar ik kan hem me niet herinneren...Idem dito trautonium. Het is wel al een tijd geleden dat ik er nog geweest ben.

Mijn opmerking is ook te lezen in het kader van de visie van het MIM: ook voor een tijdelijke tentoonstelling denk ik dat zij niet direct het kwijl in de mond krijgen bij het idee van een tentoonstelling instrumenten-met-stekker.

Maar inderdaad: weten wie wat waar er bestaat in onze landen is op zich al belangrijk voor een museum.

Back