Kennismaking met vraag

erenef

Nieuwkomer
Hallo,

Ook ik nieuw op dit forum en met een duidelijke reden.
Ik al enige tijd op zoek ben naar een oplossing voor mijn probleem
Waar zit ik mee ? Het volgende.

Ik speel sinds kort op een digitale piano, de Prokeys 88 van M-Audio. Heerlijk pianogeluid, vind ik en ook de orgelklanken zijn niet verkeerd. Daarnaast gebruik ik voor de "geluidjes" die bij bepaalde liedjes horen een Roland EM-55. Heeft ook een fraaie orgelklank met een beetje Hammond erin. Juist om die reden wil ik graag de Prokeys en de Roland samen laten klinken, ik denk dat dat een vet orgelgeluid oplevert.
muziek.gif

Ik heb dus een 5-polige midikabel tussen die twee gezet maar dat is denk ik niet genoeg want er gebeurt niks. Dat wil zeggen de Prokeys speelt gewoon zijn geluid en de Roland zwijgt in alle (midi)talen
boring.gif

Wat kan ik doen?
Moet ik iets met kanalen regelen en wat dan precies?
huh.gif

Moet er soms een computer tussen of moet er iets worden ge-installeerd?

Is er iemand die mij wegwijs kan maken in de materie, of liever gezegd dit specifieke probleem kan oplossen. Ik ben een complete midi-leek, ik heb hier en daar wel eens wat gelezen maar dat waren altijd wat algemene zaken waar ik eigenlijk met mijn specifieke probleem niks mee kon.
Ik houd me aanbevolen voor tips en truuks

In ieder geval vast bedankt voor de moeite.

Erenef

controleer dan het volgende:

- Prokeys midi-THRU naar EM-55 midi-IN
- EM-55 midikanaal hetzelfde als de Prokeys
- EM-55 audio aangesloten

Nu zouden ze samen moeten spelen.

Hallo Eraser, dank voor je reactie.
De Prokeys heeft geen THRU, alleen IN en OUT. de kabel zit dus in de OUT (ja,logisch) en bij de Roland in de IN.
Het kanaal kiezen gebeurt gewoon op de display, begrijp ik? Bijv. kanaal 00 op allebei de instumenten?
De Roland heeft speakers van zichzelf, maar moet ik hem dan toch op een versterker aansluiten?
Je merkt wel dat ik een heel stuk onder jouw technische niveau zit, maar ik ga het bij eerste de beste gelegenheid uitproberen.
Hartlijk bedankt.

Ik had idd even moeten kijken naar de aansluiting en dan zien dat deze geen midi-thru heeft (ook niet nodig in dit geval).

Je moet idd op de Prokeys en de em-55 dezelfde kanalen instellen (dit staat gewoon in de handleidingen:

Prokeys manual:
Changing the Global MIDI Channel

If one of the controllers is assigned to channel 00, it will transmit on the Global MIDI Channel. The Keystation Pro 88’s Global MIDI Channel affects only the controllers that have the individual MIDI channel assigned to value 00, as described in the previous section.

To change the Global MIDI Channel:

1. Press the GLOBAL CHANNEL button once. The LCD will display the KEYBOARD and CHAN symbols. The three-digit display will show the currently selected global channel, preceded by a “c.”

2. Type in the MIDI channel number (01-16) using the numeric keypad or the +/- keys.

Using a combination of Global MIDI Channel and individually assigned MIDI channels can be an effective way to navigate through your system. With multi-timbral instruments such as Reason, it can be easier to change the Global MIDI Channel setting on your Pro 88 in order to jump to the next device, rather than making changes in the software.
EM-55 manual (blz49):
MIDI can simultaneously transmit and receive messages on 16 channels, so that up to 16 instruments can be controlled. Nowa-days, most instruments –like your EM-55– are multitimbral, which means that they can play several musical parts with different sounds. Note: All EM-55 parts are set to receive MIDI mes-sages. If they do not seem to respond to the mes-sages you send from the external controller, you should check whether the external controller’s MIDI OUT is connected to the MIDI INput of your EM-55. The EM-55’s transmit and receive channels of all parts have been set in keeping with a tacit Roland standard and are therefore shared by all recent E, G, and RA series instruments. You cannot change them. They also correspond to the track assignments of the 16-track Recorder:

1 - Accomp 1
2 - Arranger bass
3 - Accomp 2
4 - Upper 1
5 - Accomp 3
6 - Upper 2
7 - Accomp 4
8 - Accomp 5
9 - Accomp 6
10 - Arranger drums
11 - Lower
12 - M. Bass
13 - Style Pads
14 - D Beam part
15 - Melody Intell
16 - M. Drum
Mocht dit niet genoeg zijn voor je kun je hier de manual downloaden :)

Back