Game soundtrack

Oogst

Ingeburgerd
Voor de soundtrack van de race-game Proun die ik aan het maken ben, heb ik wat rock 'n roll-achtige nummers gemaakt. Echter, ik krijg die sound niet echt goed voor elkaar. Nou weet ik ook wel wat ik eigenlijk echte gitaren en zo zou moeten gebruiken, maar die heb ik niet, dus probeer ik het beste uit digitaal spul te halen.

Dus, mijn vraag: hoe kan ik deze tracks een betere sound geven? Ik ben nog erg n00b met productie-dingen als reverb, mix, stereo, compressie, etc., dus eigenlijk alle tips zijn welkom!

Dit zijn de drie korte nummers die ik heb gemaakt voor de soundtrack:

Soundtrack nummer 1

Soundtrack nummer 2

Loop voor in het menu

Los hiervan: is er eigenlijk zoiets als een leuke serie video-tutorials over muziek-productie en mixing en zo op YouTube? Ik wil er sowieso graag meer over leren!

Alvast bedankt! :halleluja

Laatst gewijzigd:
De eerste is eigenlijk best goed (heb je je cello ingeruild voor een upright? :D ), alleen qua volumes mag er wel nog even naar gekeken worden (om ze lokaal wat in toom te houden).

Bij de tweede klinkt de gitaar-lead (tenminste, ik hoop dat dat 'm is) erg onrealistisch; dit kan zijn (wat gebruik je precies voor plugins/samples?) omdat de distortion er in is gebakken in plaats van achteraf is toegevoegd.

Bij de menuloop klinkt de ride nog wat overheersend; die kun je met compressie lokaal even de kop indrukken.

Wat gebruik je als monitoring?

re: tutorials : - ja, die zijn er, maar voornamelijk voor elektronische muziek, voorzover ik weet. Qua rock zie je voornamelijk kijk-mij-eens-Van-Halen-nadoen.

Bedankt voor de reactie!

Kun je een voorbeeldje geven van wat er mis is met die volumes in track 1?

Ik kwam er gisterenavond opeens achter dat ik bij track 2 iets fout had gedaan, waardoor die zonder slaggitaar en zonder reverb/balans/mix geexporteerd was. Domdomdom.

Die gitaar in track 2 is op zich wel een losse gitaar-sampler met daar overheen dan distortion, maar hij klinkt inderdaad wel erg plastic. Ik zat er een beetje mee te spelen en echt goed kreeg ik het niet. Misschien door een gebrek aan dynamiek in het 'spel'? Hmm, met distortion verzuipt dat natuurlijk weer. Moeilijk, ik weet eigenlijk niet waardoor die nepper is dan die andere twee.

Voor monitoring had ik de monitorboxen van mijn broer gebruikt, maar dat is eigenlijk altijd een slecht idee, merk ik: dan is de balans eigenlijk overal bagger, behalve op die twee monitoren. Dus ik zit nu een beetje af te wisselen tussen twee verschillende koptelefoons en die monitorboxen en dan hoor ik ook waarom je zegt dat die ride te hard is. Nu istie op mijn koptelefoons okee, en op die monitorboxen te zacht. :( Geen idee hoe goed met zoiets om te gaan.

De video's ga ik checken, dank je!

Sowieso niks afmixen op hoofdtelefoon :D

En zou wat pannen. Alles komt echt nu vanuit het midden.
Hierdoor creeer je een breder geluid en meer dynamiek.

olav basoski die heeft een aantal mixing dvds gemaakt.
Hoe je uit moet mixen en hoe je het beste je mixdown kan maken.

Misschien heb je hier wat aan.

Sowieso niks afmixen op hoofdtelefoon :D

En zou wat pannen. Alles komt echt nu vanuit het midden.
Hierdoor creeer je een breder geluid en meer dynamiek.
Bijna alle instrumenten staan al 30% naar links of rechts, dus bedoel je dat ik de panning extremer moet maken, of dat ik instrumenten ook nog rond moet laten bewegen tijdens het nummer?

Waarom niet ook mixen op hoofdtelefoon, trouwens? Het moet uiteindelijk toch bij alle setups goed klinken?

Buiten de mix om, zou ik zeker wat meer accoorden gaan gebruiken. Het wordt nu erg snel eentonig. Daarnaast zal ik zeker op de hoge tonen een piano laten meespelen, ala Jerry Lee Lewis of Little Richard. Luister ook eens goed naar bijvoorbeeld een nummer At The Hop (wellicht kun je een midi file downloade) zo zie je dan gelijk goed hoe zo'n track in elkaar zit. Wellicht kun je daar elementen uit halen.

Back