Wat ik met loodvrij moet ?? is dat beter op een bepaald vlak ?
Loodvrij (of RoHS compliant) is bedoeld voor de industrie. Lood is erg belastend voor het milieu en daarom zijn er regeltjes opgesteld dat er voor de productie geen lood meer gebruikt mag worden. Voor prototypes mag dat overigens nog wel. Dit houdt dus in dat als je moderne synths repareert die volgens deze standaard zijn geproduceerd je dus rekening moet houden met het solderen hierin.
Het grootste verschil in solderen tussen met en zonder lood is de smelttemperatuur. De smelttemperatuur van niet loodhoudend tin is een stuk hoger dan loodhoudend tin. Ook vloeit niet loodhoudend tin niet mooi en loodhoudend tin wel. Ze hadden er natuurlijk niet voor de grap lood ingestopt. Nu hebben ze andere toevoegingen in de tin gestopt om de eigenschappen van lood te evenaren. Deze zijn echter dusdanig aggressief dat je een speciale punt nodig hebt voor deze tin omdat een normale punt wordt opgevreten. Je kunt met een punt geschikt voor loodvrij dus wel met lood solderen, maar andersom beter niet. Kan wel maar je punt is sneller versleten.
En de heteluchtbout is voor smd (met gebruik van speciale opzetstukken), het krimpen van krimpkous, etc. Maar je kunt hem ook gebruiken om bijvoorbeeld van een chip alle poten in een keer warm te stoken om de chip er in een keer uit te nemen.
Het soldeerstation wat je aangeeft is hetzelfde wat ik nu sinds ruim een jaar in gebruik heb. Ik ben hier erg tevreden over. Vooral de soldeerbout. Hij is dankzij het ruime vermogen binnen enkele tientallen seconden op temperatuur (en blijft beter op temperatuur tijdens solderen) waar een gemiddelde bout toch wel richting minuten gaat.
Dan nog enkele tips:
- Gebruik een soldeerpuntreinigingsmiddel zoals tippy om je punt schoon en mooi vertind te houden. Alleen op deze wijze wordt de warmte zo snel mogelijk overgedragen.
- Gebruik een vloeimiddel bij het solderen en zeker bij loodvrij. Dit verlaagt het smeltpunt van de tin en zorgt ervoor dat deze mooi uitvloeit. In de soldeertin die voor elektronica gebruikt wordt zit er al een kern van vloeimiddel in de tin. Als je echter een verbinding hersoldeert zonder tin bij te voegen is vloeimiddel onontbeerlijk.
- Zorg voor minstens twee punten. Een grotere beitelvorm voor het grove werk. En een kleine spitse punt voor het fijne werk.