Cubase side-chain compressor...goed?

peterdh

Collabs
Ik ben, na jaren, weer wat begonnen met componeren. Omdat ik Dance maak, ben ik gelijk de side-chain compressor in Cubase Studio 4 gaan proberen. Ik had al veel over side-chaining gelezen op het Synthforum...en inderdaad het geeft zeer leuke resultaten. Omdat side-chain compressie in Cubase Studio 4 volgens mij alleen met de Cubase compressor gaat, ben ik benieuwd wat jullie van deze side-chain compressor vinden? Moet ik upgraden naar Cubase 5, zodat ik andere side-chain compressors kan gebruiken (via een quadro channel), of voldoet de cubase compressor?

Bedankt voor je tijd.

Side chain compressie moet over het algemeen zo onopvallend mogelijk klinken, dus leuke kleurende vintage compressors gaan je zeker niet helpen in je mix. Ik denk dat die Cubase 4 compressor daarom eigenlijk wel prima is. Dus ik zou om die reden alleen geen Cubase 5.....euh....kopen....

Of je moet echt tegen praktische limiteringen aanlopen, maar volgens mij is het juist zo'n lekker rechttoe rechtaan weinig cpu algemeen compressortje wat je net nodig hebt.

Zelfde als met die reverb die er in zit. Dat is geen mega trance hal of zo, maar ergens subtiel is het juist wel weer prima vaak.

Vind het fukked up dat hun multiband comp VST3 niet in sidechain mode kan

Omdat side-chain compressie in Cubase Studio 4 volgens mij alleen met de Cubase compressor gaat, ben ik benieuwd wat jullie van deze side-chain compressor vinden?

Ik vind hem uitstekend. Merk voor sidechaining geen verschillen tussen die van bijvoorbeeld Cubase en Ableton Live en dure compressors. Ben het met Bikkel eens dat sidechain compressors neutraal moeten klinken.

Moet ik upgraden naar Cubase 5, zodat ik andere side-chain compressors kan gebruiken (via een quadro channel), of voldoet de cubase compressor?

Voor sidechaining hoef je niet te upgraden. Wel als je gebruik wil maken van Vari-audio, vst-expression en de nieuwe plugins.

Ik gebruik hem regelmatig! Doet gewoon wat hij moet doen...

Iemand al opgevallen dat de GR-meter precies een snellere release-tijd toont als je aan eender welke knop draait (zelfs met release op het kortste?). Van zodra je de knop loslaat, gaat de GR-meter trager naar boven... alsof de compressor zich trager herstelt. Nochthans hoor ik geen verschil in releasetijd (het ducking-effect verandert niet...)

Bedankt voor jullie reacties
....Voor sidechaining hoef je niet te upgraden. Wel als je gebruik wil maken van Vari-audio, vst-expression en de nieuwe plugins.
Volgens mij kan je het side-chain signaal bestemd voor externe side-chain compressors alleen in een quadro group channel kwijt. In de Studio versie van Cubase heb je alleen de stereo optie voor een group channel. Of zie ik wat over het hoofd, want het is nieuwe materie voor mij?

Bedankt voor jullie reacties

Volgens mij kan je het side-chain signaal bestemd voor externe side-chain compressors alleen in een quadro group channel kwijt. In de Studio versie van Cubase heb je alleen de stereo optie voor een group channel. Of zie ik wat over het hoofd, want het is nieuwe materie voor mij?

De Cubase compressor heeft in Cubase Studio 4 ook een sidechain-input.
Dat kan alles zijn: track, group, send, ...

Ik bedoel met externe side-chain compressors, andere merken plug-in's dan de cubase compressor. Is het mogelijk om daarmee te side-chainen in Cubase Studio 4? Of heb je dan echt de quadro channel optie nodig van Cubase 4/5?

Compressors die vst3 ondersteunen en sidechain in hebben kan je ook gebruiken in cubase 4 zoals bijvoorbeeld die fabfilter compressor.

de Pro C is wel een aanrader ja, de sidechain comp van db audioware is ook ok, redelijk transparant ook... deze werkt zonder quadrobus -> 2x inladen; 1x send en 1x receive

The Glue en Compadre van OtiumFx zijn ook heel lekker om mee te sidechainen, maar dat werkt dan alleen met een quadrobus

Ik gebruik hem regelmatig! Doet gewoon wat hij moet doen...

Iemand al opgevallen dat de GR-meter precies een snellere release-tijd toont als je aan eender welke knop draait (zelfs met release op het kortste?). Van zodra je de knop loslaat, gaat de GR-meter trager naar boven... alsof de compressor zich trager herstelt. Nochthans hoor ik geen verschil in releasetijd (het ducking-effect verandert niet...)

Ik ken dat ding niet, dus ik weet niet of ik je goed begrijp en of ik dat ding goed begrijp, maar het is vaak zo dat het OS ervoor probeert te zorgen dat de user interface zo soepel mogelijk reageert; als je er dus in klikt of aan draait, zal ie sneller reageren en vaker refreshen. Wellicht dat je dat ervaart.

Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf dus lekker side-chainen met de Cubase compressor in Cubase Studio 4. Wellicht dat er in de toekomst een VST3 versie komt van "The Glue" (die ik ook bezit), maar helaas voorlopig niet volgens de maker.

Side chain compressie moet over het algemeen zo onopvallend mogelijk klinken.

Dat hoeft niet per se hoor, in dance wordt het ook gewoon vaak als effect gebruikt, zoals bijvoorbeeld het zuigende effect op pads waarin een pad die aangehouden wordt via een kick gesidechained wordt.

Fabfilter in sidechain?:O Vet, lees dit nu pas.. Zit nu nog met de vst2 versie, maar zal es kijken!

Back