Mixer voor in de studio

Alcje

Ouwe rot
Yo Medeforummers,

Ik zit beetje met dilemma.

Ik heb 2 systemen met op beide een Tc konnekt 6.
De reden dat ik die heb gehaald omdat de konnekt 24 en 8 zwaar bugden.

De 6 loopt erg stabiel.

Nu wil ik voor mijn homestudio een mixertje erbij.

Nu zat ik te denken aan 2 mixers:

YAMAHA MG 24/14FX

Yamaha MG 24/14FX 24 channel mixer - digital effects section with 16 presets, 16 mono mic/line inputs, 4 stereo line inputs, 2 stereo aux returns, 6 aux sends, 16 inserts, 3 band EQ with semi-parametric mid, lo-cut 18dB filter, high-end mic pre-amp, 48V phantom power and internal power supply. Dimensions: 140 x 819 x 551mm (H x W x D). Weight: 18.5kg.

of

ALLEN&HEATH ZED-22FX of ALLEN&HEATH ZED-24

http://www.thomann.de/nl/allenheath_zed22fx.htm
http://www.thomann.de/nl/allenheath_zed_24.htm

Ik ga het vooral gebruiken voor het opnemen van vocalen. En vind het wel handig als ik meerdere dingen op dat paneel kan aansluiten. Zoals 2 mics, andere randapparatuur zoals, mdspeler, cd speler etc. Op die yamaha zit ook een EQ. Dat is eigenlijk wel gewenst. Of dat op die Zed zit kan ik zo 1-2-3 niet vinden

Hoe ik het wil gaan aansluiten:

Neumann tlm 49 -> Solo610 (Met Modified Tubes) -> Drawmer mx60 (Channelstrip) -> Mixer (die ik nog moet uitzoeken) - > dan de pc in via die TC Konnekt 6.

zou dit slim zijn? :)

Ik ken de klank van die a&h niet echt. Ook yamaha niet echt. Wil gewoon een mixer die het signaal transparant houd. Kleuring doe ik zelf wel.

Als iemand tips heeft let me know :-)

Volgens mij heeft de Yamaha niet heel veel meer EQ-mogelijkheden dan de A&H's hoor. Beiden hebben gewoon een 3-band EQ met midsweep op de mono-channels, maar de Yamaha heeft 4-band EQs op de stereo-channels terwijl de A&H het daar met 2-band moet doen.

Geen van de 3 heeft in ieder geval EQ op de master, zo te lezen dacht je van wel?

Verder heeft de A&H een Aux extra terwijl de Yamaha daar 4 groups/bussen tegenover stelt. De A&H heeft daarentegen weer een ingebouwde voeding terwijl je bij de Yamaha met een externe zit. De Yamaha is wel een kilo of 8 zwaarder dan de A&H. (En ruim 3x zo zwaar als de Yamaha MG20 serie!)

Ik heb een Yamaha MG20 en ik ben er op zich zeer content mee, maar aan de FX heb je bar weinig. In de MG24 zit dezelfde FX unit, dus daar zou ik hem in ieder geval niet voor kopen.

Maar alle 3 lijken me in ieder geval prima geschikt voor wat je ermee wil doen. Moeilijke keus dus:-)

EDIT: Correctie: de Yamaha heeft ook gewoon een ingebouwde voeding.

Feit is wel, dat het mengpaneel wel erg groot is. Maar het oog wil ook wat natuurlijk.

Ik zit nog verder te kijken naar andere panelen, maar vind niet echt veel.

Ik wil toch wel een leuk merk hebben. Behringer ed is voor mij geen optie.

Hoe is de sound van die Yamaha? De fx zal ik nagenoeg toch niet gebruiken idd.

Doe dat allemaal via software.

Maar hoe is de kwaliteits verhouding tussen Yamaha en a&h? En bijv macky?

Net als soundcraft.. is dat nu ook wat?

Zit beetje te kijken wat er allemaal is. Ik wil toch gewoon alle bewerkingen op de pc blijven doen. maar het is natuurlijk wel verdomde handig zo'n mixer, dat je ook niet elke keer kabels moet wisselen.

Ik vind mijn Yamaha erg neutraal klinken, maar ik ken eigenlijk alleen mijn Yamaha en mijn oude Behringer en heb dus niet echt vergelijkingsmateriaal, dus aan mijn mening heb je niet zo veel;-)

Qua kwaliteit vallen zowel de A&H ZED's als de Yamaha MG's onder de wat betere budget-mixers. A&H is in het algemeen wat betere kwaliteit dan Yamaha, maar of dat ook voor de ZED's geldt, durf ik niet te zeggen. Hetzelfde geldt voor Macky en Soundcraft: gewoon goed spul.

Als je ze erg groot vindt; van alle 3 de mixers die je noemt, zijn ook kleinere versies he.

Maargoed, ik geef het advies-stokje dan ook maar door aan de volgende, zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van.

Laatst gewijzigd:
Ik heb de grote yamaha 32 channels. Supermixer nix van te zeggen. Ga hem binnenkort wel verkopen aangezien ik digitaal ga.

Ik heb anderhalve week geleden een A&H zed 14 gekocht en ik ben er erg tevreden mee. Praktisch, goed geluid, en ook nog eens fraai vormgegeven

ik heb zelf een wat oudere A&H mixwizard 12:2 en ben erg te spreken over de klank en bouw. stevige pots, mooie bruikbare EQ, prima microfoon voorversterkers.

toch was ik wat sceptisch over de ZED serie, maar toen ik in een winkel (heel vluchtig) de kleinste versie probeerde was ik toch aangenaam verrast. klinkt goed en nog vrij stevig ook.

zelf zou ik een ZED verkiezen boven een Mackie Onyx (waar ik veel mee heb gewerkt)

Wat ik wel vreemd vind is dat een merk zoals macky gewoon 5 jaar geeft. en a&h 1 jaar? :-). ALs je bij nederlandse winkels koopt tenminste.

Waarom is dat eigenlijk? Als je toch degelijk spul bouwt kun je toch ook gewoon normale garantie geven? :) Or am I wrong?

Wat ook wel handig is, is dat ik op dat mengpaneel dan gewoon mijn beta58a kan aansluiten, zodat ik kan praten met mensen in mijn vocal booth.

Maargoed zit nogsteeds in dubio. Er is zoveeel keus.

Wat het voordeel van die zed24 is dat hij kan communiseren met de pc. Voorlopig ga ik gewoon nog naar me tc. Weet ook niet hoe de kwaliteit daarvan is via usb :-)

Volgens mij werkt dat ook alleen met sonar, dus dat is even opzoeken.

Zijn er meerdere van dit soort panelen die dat kunnen via de pc?

Macky volgens mij ook niet.

De bouw van het paneel is wel belangrijk Elektrovolt, maar de preamps maakt niet echt uit. Zowieso denk ik als je in een prijsklasse van rond de 600 a 1000 euro zit. Dat je zowieso wel degelijke pre's hebt. Maar ik ga toch vanaf me randapparatuur via lijn signaal het paneel in.

Wanneer ik kijk naar je setup... Neumann, UA610 zou ik er absoluut geen mixer tussen zetten maar rechtstreeks naar je audiokaart opnemen.
De mixers die jij noemt halen het qua kwaliteit niet bij voornoemde gear en zou dus afbreuk doen aan de kwaliteit . Ik zou als ik jou was gaan zoeken naar een Pro Console, wellicht 2e hands. een beetje pro console heeft ook een talkbackmic aan boord.

Denk dat het meer een gear fetisj is die mengtafel.

Wat je kunt doen is gewoon je mic in de UA stoppen, die de mengtafel in en je channelstrip erop inserten. Uitvoeren naar je comp en klaar. Maar of het de kwaliteit ten goede komt. Denk het niet!

Als je goed geluid wilt moet je misschien eens gaan denken aan leren uitmixen!
Je hebt super gear daar kun je echt wel wat mee!!

Denk dat het meer een gear fetisj is die mengtafel.

Wat je kunt doen is gewoon je mic in de UA stoppen, die de mengtafel in en je channelstrip erop inserten. Uitvoeren naar je comp en klaar. Maar of het de kwaliteit ten goede komt. Denk het niet!

Als je goed geluid wilt moet je misschien eens gaan denken aan leren uitmixen!
Je hebt super gear daar kun je echt wel wat mee!!

Iig de mic op de solo610 aansluiten. Ik weet niet of die solo 2 outputs heeft. Maar dan zou ik 1 output direct naar de comp routen en 1 output naar de mixer en als monitor gebruiken. Niet de mixer ertussen zetten.
Maar leren mixen is wel een idee. Maar zou dat dan gezien de gear toch op een pro tafel gaan doen en niet op een budget A&H mengert.
Kan je beter kijken naar een 2ehands A&H Saber of Saber plus. Die zijn voor een mille of 2 wel op de kop te tikken in goede staat. Of kijken naar andere tafels van bij Amek (Angela), Sountracs (Megas Studio, ILserie, Jade), Soundcraft (Sapphyre). Iets in die richting.

De mic sluit ik uiteraard op me solo 610. Vandaar wil ik naar mjin drawmer mx60 voor compressie en evt eq en nog die tubesound toevoeging.

het is absoluut geen "gear fetisj"". Dan kan ik beter het geld wel geven aan mijn vrouw :-)

Ik mix alles op de pc eigenlijk. Waar ik het mengpaneel voor nodig heb, is al mijn andere randappartuur aan te sluiten. Zoals md spelers, cd spelers etc. extra mic etc.

Maar als ik een mengpaneel pak, en daarna doorstuur naar mijn TC konnekt series om weer in me pc te gaan, dan heb ik toch dezelfde kwaliteit of ben ik nu gek?,

Mag toch aannemen dat zo'n mengpaneel het signaal gewoon doorstuurt and thats it?

Back