Beste EQ plugins?

Wat zijn volgens jullie de beste/favoriete equaliser VST plugins? Ik ben op zoek naar iets met een beetje meer precisie en kwaliteit dan de standaard Cubase eq's.

plug-in, freak-out, take your booty, let's do the thing.

plug-in, freak-out, take your booty, let's do the thing.

De beste EQ verkrijgt men door de juiste microfoons op de juiste
positie te plaatsen ;ergo plug-ins die van deze methode gebruik maken
zijn de beste plug-ins.
De Realistic 3d-imager, de Ariës Micsplace Convolutionaire & de
Frequential Timephaser schieten me als eerste te binnen.
Door de algoritmische complexiteit van vooral de convolutionaire pro-
cessen wordt een zware wissel getrokken op het prestatievermogen van
de centrale processie eenheid van de gemiddelde persoonlijke computer.
Een bovengemiddeld bemeten verwerkingscapaciteit wordt, om problemen
als latentie, lange wachttijden en zeer harde landingen te voorkomen, ten
zeerste aangeraden.
Toch vormen voornoemde zachtwaardige produkten het nec-plus-ultra op het
grensgebied van tijd-versus-frequentie manipulatie.

Ik hoop hier het een en ander mee te hebben opgehelderd en wens je veel
zuuk6 met je zoektocht,

ISPdeRuiter-Hard maar waarachtig sindsch 1958

ja, daar heb ik wat aan :frons:

Voor VST zijn (naar mijn mening) de Waves van erg goede kwaliteit. En dan vooral de Renaissance bundel, met een EQ, compressor en Reverb.

Daarnaast de TC Works plugins, daar zitten ook goede EQ's tussen.

Ja die twee hoor je idd vaak genoemd worden, maar wel erg duur! (En bij TC works sowieso alleen als onderdeel van de NativeBundle, en ik heb al die andere plugins niet nodig). Zijn er nog goedkopere alternatieven? (onder de 100,- Euro zeg maar)

Ja ik kan ze natuurlijk allemaal op goed geluk gaan proberen, maar dan had ik hier geen vraag hoeven te posten. :)

Goede EQ plugins onder de 100,- bestaan niet Snake....
Blijf dan gewoon de EQ's van VST gebruiken totdat je wel de aanschaf van
bijvoorbeeld een Waves bundel kunt veroorloven.

gr. Tom

Kan iemand mij vertellen in hoeverre plugins zoals die van TC en Waves verschillen van de bovengenoemde EQ in Cubase?

hetzelfde verschil (in principe dan) als tussen een EQ in een goedkope mengtafel en die van een dure PulTec, Focusrite of Tubetec. Deze plugins zijn simpelweg beter geprogrammeerd, beter onderzoek gedaan en veel meer werk aan besteed. Ze klinker dus beter en hebben soms meer mogelijkheden.

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Goede EQ plugins onder de 100,- bestaan niet Snake....
Blijf dan gewoon de EQ's van VST gebruiken totdat je wel de aanschaf van
bijvoorbeeld een Waves bundel kunt veroorloven.

gr. Tom

Jammer. Ik had toch gedacht dat die er wel zouden zijn, aangezien je tegenwoordig ook steeds meer hele goede reverbs en compressors voor zeer weinig geld of als freeware kunt krijgen. Maar blijkbaar geen eq's dus.
Mocht iemand er nog een te binnen schieten dan horen we het graag :)

Origineel geplaatst door King of Snake
Jammer. Ik had toch gedacht dat die er wel zouden zijn, aangezien je tegenwoordig ook steeds meer hele goede reverbs en compressors voor zeer weinig geld of als freeware kunt krijgen. Maar blijkbaar geen eq's dus.
Mocht iemand er nog een te binnen schieten dan horen we het graag :)

Een enkele leuke compressor voor weinig geld kun je wel tegen komen,
goede reverbs voor weinig geld niet. Daar moet je nog meer
voor uittrekken dan je goede (software) EQ pakket.

't gaat er ook om wat je met je mix wilt bereiken.

gr. Tom

niet helemaal waar.
er was laatst nog een topic over goede reverbs voor weinig, zoals deze http://www.smartelectronix.com/~magnus/ en deze http://www.silverspike.com/PlugIns/Reverb_it/reverb_it.html ...

en compressors bijvoorbeeld hier: www.digitalfishphones.com

kijk het hoeft natuurlijk geen super-professioneel spul te zijn, maar gewoon iets wat goed klinkt. (en ja, wat is nou eigenlijk "professioneel"?)

maar goed het gaat nu dus over eq's. Olafmol heeft al een lijstje gegeven die ik eens zal gaan checken.

op www.voxengo.com/freevst/ staat de esseq....die is gratis en makkelijk.....tis 'n 7-bands eq......niet echt hoogstaand,maar doet in veel gevallen wat je wilt....

Zijn er anders geen goede Creamware EQ's dan? Waar heb je anders zo'n kaart voor? ;)

Denk wel dat die Voxengo de meeste EQ mogelijkheden voor de laagste prijs biedt. En nog lineair phase EQ'ing ook wat al die andere EQ's voor de dubbele prijs niet bieden. (zoek dat lineair phase verhaal zelf maar op, wel interessant om iets meer over te weten) En met deze mogelijkheden steekt het zelfs Waves naar de kroon. Voor een fractie van de prijs.
Er zal wel een verschil in geluid zitten maar da's een kwestie van de demo's eens proberen. ;)

Check het pakketje Spark FX van TC Works eens.

Heel leuk pakketje waarmee je je eigen effect chain kan maken en waar ook goede EQ's inzitten.

En op de website van TC Works staat iedere week een "effect van de week" dat je kunt downloaden.

Je kunt op de TC Works site een demo downloaden die 21 dagen werkt.

Ook een simpele goede muzikale EQ is de EQ 1 TL Audio van Steinberg.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Ook een simpele goede muzikale EQ is de EQ 1 TL Audio van Steinberg.

"discontinued" volgens de Steinberg website.

beste eq is en blijft de oxford eq voor de powercore. verzwakt of versterkt gewoon de frequenties en kleurt amper zo hoort het!

Voor mij is de Pultec van de UAD-1 kaart de beste :halleluja
en dan de Linear Phase Multiband EQ van Waves Masters Tools
de TLaudio EQ is inderdaad ook een zeer goede EQ spijtig dat deze discontinued is.

Back