Call me JJ - maagdelijke muziekstudio

jjwebaline

Ingeburgerd
eind okt. 2009
--------------

Hallo mensen,

Totally new hier en ik ben wat van plan...

Toetsenist, maar al 15 jaar niet meer gespeeld, daarvoor wel fanatiek. Altijd fan geweest van computer en synth-muziek; Jean-Michel Jarre, Vangelis, Kraftwerk, Depeche Mode, Air, Bjork etc. en daar soort muziek wil ik ook gaan maken, maar dan minder synth-songs, maar meer pop-songs met die invloeden en een goeie beat.

Na jaren van werken werken werken (eigen bedrijf) en andere prioriteiten, ga ik mijn hobby weer oppakken, namelijk muziek maken.

Ik ben van het type: Wat ik doe, dat doe ik ook gelijk goed!!!
Oftewel, ik heb gisteren 1 kamer helemaal maagdelijk leeggehaald en het inrichten van mijn eigen muziekstudiootje kan beginnen met meubilair, computer(s) en muziekinstrumenten. Dus helemaal van scratch, nul, zero... da's nu mijn beginpunt, wat misschien op zich al leuk is voor mensen om te volgen hoe daarin ik vorderingen maak of misschien ook niet.

Anyway, ik heb de komende maanden veel van jullie kennis, tips en duwtjes-in-de-goeie-richting nodig, ben ik bang ;-), zodat ik niet misaankopen doe of per ongeluk met een Frans Bauer-track kom aanzetten, hahaha... Ik hoop dat jullie een beetje tegen spammen kunnen, want ik ga je de oren van de kop vragen, als dat mag natuurlijk!

Groetjes,
John

P.S. heb dus nog helemaal NIETS staan...
Al wel flink georienteerd, maar nog niets beslist!

Hey John, welkom! (ik ben er ook net pas nieuw).

Voor vragen over studio-aangelegenheden (akoestiek, routing, e.d.) kan ik je misschien wel helpen, mede aangezien ik ook iemand ben van het 'als je het doet, doe het goed' principe. (dus koop aub GEEN Yamaha of Alesis studio monitors :D )

hee JJ,

leuk hoor opnieuw beginnen.

Ik zou zeggen pak het gemak van digitaal en de sounds van analoog. combineren levert de meest pragmatische oplossing!

je zoekt denk:

Sequencer, mag dat met een pc?
Synths, mag dat met een pc?
Samplers, ik zou dat doen met een pc...

En ikzou toch een analoog synthje nemen(hoeft niet perse, maar het klinkt vaak wel lekkerder)

Voor vragen over studio-aangelegenheden (akoestiek, routing, e.d.) kan ik je misschien wel helpen, mede aangezien ik ook iemand ben van het 'als je het doet, doe het goed' principe. (dus koop aub GEEN Yamaha of Alesis studio monitors :D )

Hoezo dah nie?
Mooie motors hoor ;-)

Ik denk dat het een Roland en Korg zal worden of zo...

hee JJ,

leuk hoor opnieuw beginnen.

Ik zou zeggen pak het gemak van digitaal en de sounds van analoog. combineren levert de meest pragmatische oplossing!

je zoekt denk:

Sequencer, mag dat met een pc?
Synths, mag dat met een pc?
Samplers, ik zou dat doen met een pc...

En ikzou toch een analoog synthje nemen(hoeft niet perse, maar het klinkt vaak wel lekkerder)

sequencer wordt denk ik PC.
Synth, neig ik NIET naar de PC.
Samplers, denk ik ook PC.
Hoewel ik bijzonder gek ben op sequencers, dus als ik sounds buitenom de pc moet zoeken, dan doe ik dat...

Stomme opmerking misschien, maar het verschil tussen analoog en digitaal is mij nog steeds niet geheel duidelijk. Ik weet bijvoorbeeld Jarre heeft veel op analoge instrumenten gedaan, maar mijn gedachte daarbij was voorheen altijd; het is elektronica (dat schaarde ik dan al onder digitaal) en je kunt het in feite als midi de computer in laten stromen als je iets speelt. Dus ook digitaal, dacht ik voorheen. Maar da's niet het geval, right? Bij digitaal denk ik aan nulletjes en eentjes 0/1 van de computer en ging er voorheen vanuit dat een synth ook met die techniek/eigen computertje werkt. Wrong gedacht dus altijd...

De muziek die ik wil maken zal richting gaan: Depeche Mode, AIR, Jean-Michel Jarre en dan voornamelijk lekkere ORIGINELE beats (niet het ellenlange DJ tiesto-werk met tracks van 30min.) met mooie sequencers en als het ff kan; een ruwe etchy kantje eraan! Ik ben in mijn jeugd eigenlijk uit armoede toetsenist geworden, maar mijn hart daarvoor lag bij het drummen (gek op bass/beats), dus heb het plan opgevat op den duur ook een drumstel aan te schaffen. En ipv supernauwkeurig PC-beats toe te passen, het ruwe drummen te gaan gebruiken...

Welkom JJ!

Dank u dank u, warm welkom heren allemaal.

Even voor de duidelijkheid voor allen: mijn kamer is dus totaal leeg / wit / maagdelijk schoon. Er staat nog helemaal niets, dus ik kan nog alle kanten op... bijzonder spannend en leuk, maar a long way to go!

Heb al geinformeerd naar een cursus voor alles: omgaan met Cubase, hoe spul goed aan te sluiten, producen, sounds vinden en maken etc. Ik denk dat ik dat ook maar ga doen, anders verzuip ik nog bij mijn eerste zwempoging, dat zou zonde zijn! Als jullie hierin nog tips weten, dan hoor ik dat graag...

digitaal wordt het e.e.a. uitgerekend door een cpu/dsp
analoog is electronica, transistoren,weerstandjes etc, komt geen rekenkracht aan te pas alleen electriciteit.

Cubase is een prima prog

Altijd fan geweest van computer en synth-muziek; Jean-Michel Jarre, Vangelis, Kraftwerk, Depeche Mode, Air, Bjork etc. en daar soort muziek wil ik ook gaan maken, maar geen 100%-computer-muziek, maar meer pop-songs met die invloeden en een goeie beat+sequences.

Afgaande op dit lijstje, welke studio-opbouw adviseren jullie mij?

misschien wel belangrijk om goede tips te geven:
wat is je budget om een goede basis uit te bouwen, waarop je verder kan bouwen in de loop van de tijd.

Ik ga natuurlijk niet gelijk duizenden en duizenden euro's uitgeven...
Maar ik vind wel belangrijk dat ik goed spul heb waarmee ik paar jaar mee vooruitkan. Dat vind ik belangrijker, dan beknibbelen op inkoopkosten!

...enuuuh, gebruik de zoekfunctie op het forum voordat je begint met vragen. Dit omdat 'n hele hoop dinge al behandeld zijn hiero.

Analoge synths op de PC

Analoge synths op de PC

Hallo jjwebaline,

Erg leuk om te zien dat er zoveel interesse is in synthesizer muziek. Ik ben ook al jarenlang en fan van synthesizer muziek en heb onlangs ook besloten er weer eens wat meer aan te doen. Ik wilde echter eerst niet te veel geld uitgeven en heb eens flink op internet gezocht en moet zeggen dat ik zelf bijzonder tevreden ben met de kwaliteit van de VST simulaties van oude analoge synths zoals de Mini Moog, ARP enz. Zelfs de gratis VST plugins zijn erg fraai zoals de MinimogueVA die je hier gratis kunt downloaden: http://www.home.no/gunnare/. Het grote voordeel vind ik dat deze PC based VST plugins volledig stabiel zijn en dus niet altijd precies op 21.00 graden celcius hoeven te worden gehouden 8).

Als je wilt weten hoet die synths klinken moet je voor de grap dit eens horen: http://www.ftpstudio.com/zerobeat/Kraftwerk_D.mp3. Daar heb ik de MinimogueVA gebruikt, plus mijn eigen gebouwde "analoge" synth met 3 oscillatoren en ook een zelfgemaakte percussie synth (12 oscillatoren en 6 sequencers). Meer op: www.spanglefish.com/zerobeat.

Veel succes!

En waarom schrijf je dit Speeddemon?

Waarom zou je er zoveel kennis van hebben, en waarom dan geen Alesis of Yamaha? Zo kan ik ook wel een paar opmerkingen maken, waar niemand iets aan heeft. Aan deze opmerkingen heeft John naar mijn mening in ieder geval niets.

Ow, maak je geen zorgen Arno. Ik ben er reeds behoorlijk uit, wat ik wil... Je zit trouwens in Zevenaar? Wat doe jij zoal?

Back