Hey Arno, geen probleem. Ik ben hier om te leren en te informeren.
Ik heb overigens ook de door jou genoemde Avantones overwogen, maar misschien worden het wel de Fostex 6301B(X)'s. Dit zijn ook 'single speaker-"full range" monitors" zoals de Mixcubes en worden veel in de broadcast/post production wereld gebruikt (mobiele sets enzo).
De Edirol/Cakewalk MA-7A(BK)'s zijn daar een goedkoop alternatief voor, maar ik heb begrepen dat die niets meer dan veredelde PC-speakers zijn.
Maar goed, die Fostexen zijn ruim 220 euro p.s., terwijl de Edirols 100 euro per PAAR zijn!
Om nog terug te komen op de Alesis monitors; wat voor elke monitor geldt: als je weet hoe je monitor reageert (neutraal, hyped, veel mids, veel bas, etc.) dan kun je daar bij je mixen op anticiperen. Alleen, hoe meer zwakheden de monitor heeft, hoe meer je bezig bent met nadenken over de 'correctie van de monitor', in plaats van lekker te mixen.
Er zijn idd volksstammen die goeie mixen kunnen maken op Yamaha NS10's; persoonlijk zou ik ze niet als mijn enige set willen. Eventueel voor erbij.
Maar wat betreft je verhaal over wel of niet subjectief luisteren; dat klopt naar mijn bescheiden mening deels. Tuurlijk let ik op wat IK goed vind. Echter, door goedkope monitors te A/B-en met één of meer duurdere monitors die algemeen bekend staan als o.k./goed (A7's, BM6MKII's) haal ik de subjectiviteit er wel een stuk uit, wanneer ik focus op welke van de goedkope monitors het meeste reageert (transient response, detaillering) en klinkt (freq. respons) als de duurdere. En het valt mij heel snel op bij de Alesis M1 Activ MKII's dat het laag overdreven aanwezig is, wat vaak bij de wat minder ervaren luisteraar wordt gezien als beter (i.e.: "die Alesisen klinken tenminste vol en vet, terwijl die ADAM A7's laag missen!").
Maar de vertekening (een soort smalle nasaal/aggressieve boost) in het midgebied wordt pas duidelijk met overstuurde gitaren.
Ik heb een middag lang zitten luisteren bij Feedback R'dam, terwijl ik 2 CD's bij had; Iron Maiden-Powerslave (rock/metal) en Dire Straits' 1e album (pop met roots/blues/country invloeden). Met de Dire Straits CD klonken de M1's redelijk o.k. Ze mistte de detaillering in het mid en hoog, maar verder viel er niks overdreven op, behalve de boost in het laag. Maar met de Iron Maiden CD leken de gitaren op een bepaald gebied wel door een bandfilter gehaald te zijn.
Heel sec gezegd is die monitor verre van 'flat'. En de 520's en 620's evenmin. De KRK RP-serie (op de RP8 na; die klinkt naar mijn mening té groot/vol/bombastisch en mist de detaillering die de RP5 en 6 wel meer hebben) klinkt wat dat betreft een stuk vlakker/rustiger, hoewel mijn persoonlijke voorkeur wel was om de tweeter op -2dB te zetten (schakelaar achterop).
Die Yamaha MSP-7's vond ik prima klinken; alleen voor die kleine 1100 euro wat je ervoor betaalt (paar), zijn er een hoop meer en enkele betere opties.
Focal CMS65's bijvoorbeeld (ietsje duurder; 1250), terwijl ik de ADAM A7's (800 per paar) wel beter vindt dan de MSP-7's.
Maar ik zal me proberen in te houden in deze thread, want deze info komt misschien beter tot z'n recht in het studio forum.