Call me JJ - maagdelijke muziekstudio

Forse pc met Cubase5 en overige software.
Virus TI2
(misschien een Moog LP2)

Enige waar ik nog niet uit ben, is monitoren KRK VX6 of RP8,
daarover wil ik nog advies van mensen hier.
Heb er van alles over gelezen, maar beide hebben voor/nadelen.

En welke koptelefoon!

En waarom schrijf je dit Speeddemon?

Waarom zou je er zoveel kennis van hebben
Wat bedoel je? Wat mijn 'credentials' zijn?
Rockacademie/SAE afgemaakt als technicus/muzikant en een kleine 8 jaar een home-studio en sinds een jaar of 4 af- en aan actief als live-technicus.

, en waarom dan geen Alesis of Yamaha? Zo kan ik ook wel een paar opmerkingen maken, waar niemand iets aan heeft. Aan deze opmerkingen heeft John naar mijn mening in ieder geval niets.
Ik heb die 2 genoemd, omdat daar enkele misvatte hypes rond bestaan en ik draag er graag aan bij deze de wereld uit te krijgen. Los daarvan heb ik enkele maanden geleden 3 uitvoerige vergelijkende luistertests gedaan om zelf monitors te kopen en mijn indruk was dat HS50's en HS80's (Yamaha) een nogal aggressief aanwezig mid-gebied hebben (ja, ze proberen de NS10s na te doen), en de HS50 heeft totaal geen laag. In die prijsklasse (tot 300 euro per paar) zijn er gewoon feitelijk betere monitors te krijgen: KRK RP5 G2's bijvoorbeeld, of de Mackie MR-5's.

En de Alesis M1 Active MKII's vind ik ook maar niks; het laag is overdreven gehyped, waardoor de beginnende DJ/producer misschien het idee heeft dat dit 'vette speakers' zijn, totdat je erachter komt dat het mid-gebied behoorlijk vertekent (beluister maar eens een rock-plaat met aanwezige VERVORMDE gitaren op die Alesis monitors en het één en ander zal snel opvallen) en het laag niet strak is.

Vind je NU dat JJ WEL wat aan mijn opmerkingen heeft? :geslaagd:

Je 'credentials' zijn zeker mooi, maar zeggen natuurlijk ook niet alles. Niet persoonlijk hoor, want dat kan ik gewoon niet beoordelen.

Ten eerste valt me op dat je Alesis en Yamaha monitors generaliseert, terwijl je er maar een paar gehoord hebt. Van Yamaha heb je het alleen maar over de HS serie. En al hun andere monitors dan, even afgezien van je oordeel over de HS?
En van Alesis geef je aan dat JIJ de M1 Active's niks vind. En hun andere monitors? En waarom zouden de KRK's en Mackie's beter presteren? Omdat die 'mooier' klinken?
Daarmee verklaar je jouw oren direct ook als referentie.
Heb je een én absoluut én perfect gehoor? Dat heeft (bijna) niemand.

Het menselijk gehoor is subjectief. Wat betreft monitoring is dat zo goed mogelijk te compenseren met monitors die zo vlak mogelijk het frequentiespectrum weergeven. En absoluut lineaire weergevers zijn er voor zover mij bekend niet. En die zouden daarnaast dan ook zo'n beetje onbetaalbaar zijn.

Hoe je speakers beoordeelt hangt dan ook nog mede af van je referentie. Als je niet van veel mid houdt, of je referentie een niet lineair (minder) mid heeft, kun je dat ook al niet goed beoordelen. Hiermee wil ik niet zeggen dat je beoordeling niet correct is, maar wel dat hij subjectief is.

Daarnaast geef je aan dat je een paar hypes de wereld uit wilt helpen. Maar waarom dan alleen bij Alesis en Yamaha? En misschien zijn de hypes wel gewoon terecht?

In deze context, met deze aanvullingen heeft JJ wat aan je opmerkingen.
Ik raad JJ wel af om zijn beslissing/keuze hierop te baseren.

Van Yamaha ben ik ook goed bekend met de MSP-5's, iets minder met de MSP-7's (welke in Europa onevenredig duur zijn trouwens t.o.v. US) en Alesis en monitors...sorry, maar dat gaat 'm niet worden.
Ik heb de M1 520's en 620's ook een aantal keren getest. Mijn uitgebreide bevindingen zijn op www.gearslutz.com op het Low-End forum te lezen.

Kijk; ik wilde zelf zowel serieuze(re) monitors als een 2e referentie-set die goedkoop moest (300-400 per paar). Dus ik heb bijna elke monitor in die prijsklasse gehoord de afgelopen maanden. (degenen die ik NIET gehoord heb zijn die van ESI (budget-spul), Samson Rubicon serie (Resolv 6A vond ik best ok trouwens) en nog wat van JBL en Event).

Kijk; ik heb me eerst gefocust op een goede (duurdere) monitor en ben toen bij de goedkope monitors gaan beluisteren welke het dichtste in de buurt kwam. Zo vind ik (en menigeen met mij) de ADAM A7 beter dan de Dynaudio BM6MKII en Genelec 8040, terwijl die Dyn's bijna het dubbele kosten en een eerlijker vergelijk zouden moeten zijn t.o.v. ADAM P11A's.
En van de goedkopere monitors kwam de KRK RP5 G2, RP6 G2 en daarna de Mackie MR-5 en Samson Resolv 6A het meeste in de buurt.

Yamaha's hebben -zonder te generaliseren, want het is zo- nagenoeg allemaal (MSP-3's heb ik dan nog niet gehoord) een erg forward mid-gebied. Daar staan de ADAM A7's ook bekend om, maar dat is duidelijk milder/genuanceerder dan bij de Yamaha's.

En geef toe, als je gaat shoppen in de 1000-1500 prijsklasse, welke monitor van Alesis kan je dan nog serieus nemen? Terwijl me dat wel goed afgaat bij de KRK's... Just sayin'...

Zo te lezen ben je er erg serieus mee bezig geweest in ieder geval..........

Een klant van me had ook de Adam A7 gehaald. Tegenover zijn Behringer Truths (die zakken dan echt door het ijs), klonken ze geniaal. Echter op een CD die ik als referentie gebruik, haalden ze het laag niet goed. En dat halen de Yamaha HS80M's nu net wel.

Mijn eigen studio is (ook) redelijk budget kwaliteit (als je er je brood niet -dik- mee verdient, moet het wel betaalbaar blijven hé). Maar die Yamaha's zijn (bij mij) echt helemaal OK. En voor mid-referentie gebruik ik de Avantone Mixcubes.

P.S. Dat een merk geen dure monitors bouwt, betekent niet dat ze slecht zijn........
Je verhaal is in principe natuurlijk helemaal OK, hoewel ik er bij blijf dat er mensen zijn die heel aardige mixen kunnen maken op een Alesis, en daar gaat het om.

Het enige wat ik wil zeggen is, je kunt bepaalde types monitors slecht vinden, OK, maar vertel dan het hele verhaal (zoals je nu heel netjes gedaan hebt), en niet het halve. Want dan missen mensen de context en denken misschien: "aha, op het forum zeggen ze dat alles goed is, als het maar geen Alesis of Yamaha is". En dat is niet zo.

Verder wel bedankt voor de goede onderbouwing van je hierboven.

Hey Arno, geen probleem. Ik ben hier om te leren en te informeren. *D

Ik heb overigens ook de door jou genoemde Avantones overwogen, maar misschien worden het wel de Fostex 6301B(X)'s. Dit zijn ook 'single speaker-"full range" monitors" zoals de Mixcubes en worden veel in de broadcast/post production wereld gebruikt (mobiele sets enzo).
De Edirol/Cakewalk MA-7A(BK)'s zijn daar een goedkoop alternatief voor, maar ik heb begrepen dat die niets meer dan veredelde PC-speakers zijn.
Maar goed, die Fostexen zijn ruim 220 euro p.s., terwijl de Edirols 100 euro per PAAR zijn!

Om nog terug te komen op de Alesis monitors; wat voor elke monitor geldt: als je weet hoe je monitor reageert (neutraal, hyped, veel mids, veel bas, etc.) dan kun je daar bij je mixen op anticiperen. Alleen, hoe meer zwakheden de monitor heeft, hoe meer je bezig bent met nadenken over de 'correctie van de monitor', in plaats van lekker te mixen.
Er zijn idd volksstammen die goeie mixen kunnen maken op Yamaha NS10's; persoonlijk zou ik ze niet als mijn enige set willen. Eventueel voor erbij.
Maar wat betreft je verhaal over wel of niet subjectief luisteren; dat klopt naar mijn bescheiden mening deels. Tuurlijk let ik op wat IK goed vind. Echter, door goedkope monitors te A/B-en met één of meer duurdere monitors die algemeen bekend staan als o.k./goed (A7's, BM6MKII's) haal ik de subjectiviteit er wel een stuk uit, wanneer ik focus op welke van de goedkope monitors het meeste reageert (transient response, detaillering) en klinkt (freq. respons) als de duurdere. En het valt mij heel snel op bij de Alesis M1 Activ MKII's dat het laag overdreven aanwezig is, wat vaak bij de wat minder ervaren luisteraar wordt gezien als beter (i.e.: "die Alesisen klinken tenminste vol en vet, terwijl die ADAM A7's laag missen!").

Maar de vertekening (een soort smalle nasaal/aggressieve boost) in het midgebied wordt pas duidelijk met overstuurde gitaren.
Ik heb een middag lang zitten luisteren bij Feedback R'dam, terwijl ik 2 CD's bij had; Iron Maiden-Powerslave (rock/metal) en Dire Straits' 1e album (pop met roots/blues/country invloeden). Met de Dire Straits CD klonken de M1's redelijk o.k. Ze mistte de detaillering in het mid en hoog, maar verder viel er niks overdreven op, behalve de boost in het laag. Maar met de Iron Maiden CD leken de gitaren op een bepaald gebied wel door een bandfilter gehaald te zijn.
Heel sec gezegd is die monitor verre van 'flat'. En de 520's en 620's evenmin. De KRK RP-serie (op de RP8 na; die klinkt naar mijn mening té groot/vol/bombastisch en mist de detaillering die de RP5 en 6 wel meer hebben) klinkt wat dat betreft een stuk vlakker/rustiger, hoewel mijn persoonlijke voorkeur wel was om de tweeter op -2dB te zetten (schakelaar achterop).
Die Yamaha MSP-7's vond ik prima klinken; alleen voor die kleine 1100 euro wat je ervoor betaalt (paar), zijn er een hoop meer en enkele betere opties.
Focal CMS65's bijvoorbeeld (ietsje duurder; 1250), terwijl ik de ADAM A7's (800 per paar) wel beter vindt dan de MSP-7's.

Maar ik zal me proberen in te houden in deze thread, want deze info komt misschien beter tot z'n recht in het studio forum.

Enige waar ik nog niet uit ben, is monitoren KRK VX6 of RP8,
daarover wil ik nog advies van mensen hier.
Heb er van alles over gelezen, maar beide hebben voor/nadelen.

Heb je ook wel eens gekeken naar de monitoren van Tannoy, de Reveals?

Heb zelf een set Reveal 8 kunnen overnemen van een heel geschikt forumlid en ben daar bijzonder content mee.

Maar ik zal me proberen in te houden in deze thread, want deze info komt misschien beter tot z'n recht in het studio forum.

Ja, dit onderwerp zou ook wel passen bij Monitoring & Versterking.

P.S. Zelf een metalfan (ik las net in jouw aanmelding) en gebruik veelal de Yamaha HS80M bij het beoordelen/laten horen van tracks, maar geen last van een schel mid.
Ligt er misschien ook aan dat mijn studio volledig geabsorbeerd is, geen reflecties dus.

Mijn klanten zijn ook allen tot nu toe zeer positief over mijn afluister-set (Yamaha HS80M+Avantone Mixcubes passief). En dat zijn meestal mensen met veel ervaring in de muziek.

Ja, dit onderwerp zou ook wel passen bij Monitoring & Versterking.

P.S. Zelf een metalfan (ik las net in jouw aanmelding) en gebruik veelal de Yamaha HS80M bij het beoordelen/laten horen van tracks, maar geen last van een schel mid.
.
Ik vond de HS80's ook beduidend milder dan de schreeuwerige HS50's, en het mid valt meer op bij speakers die laag missen (Alesis M1 520's is ook behoorlijk dun klinkend). Overigens; heb 2x de M-Audio BX-5A's gehoord; sjeezus DAT was bagger zeg!

@JJ; je weet mijn voorkeur:
1) ADAM A7
2) KRK VTX6
3) KRK RP8 G2.

De VTX6 is een speaker met een kleinere woofer (6" ipv 8"), maar uit een duurdere lijn van KRK (ook met meer afstelmogelijkheden achterop). Vandaar dat de prijs dichter bij de RP8 ligt, maar qua geluid is de VTX6 duidelijk een andere (betere, hogere) klasse. Meer detail in het mid, minder 'boomy'.

JJ, wil je die TI2 als geluidskaart gaan gebruiken??

Ik zou toch voor een "normale" kaart gaan, Echo heeft leuke kaartjes op zich tegenwoordig. Bekijk ook hoeveel inputs en outputs je nodig hebt.
Zorg voor een lage latency.

Back