Juno-60 zonder zekering

sander

_
Mijn Juno-60 is eigelijk een exemplaar welke 117V vereist, maar aan de binnenkant zit dus zo'n printplaatje
dat ie ook op 220 of 2240 werkt. Je moet dan wat draadjes omsolderen.
Er zit ook een doorgebrande zekering op deze printplaat. Deze werd alleen gebruikt op een voltage van 117V.(neem ik aan)

Nu vroeg ik me af:

Is het toch niet verstandig om de boel een beetje om te bouwen en er weer een zekering tussen te zetten.

En vraag 2, uit welk land zou deze juno komen, of staat er op pelke juno op de achterkant 117V?

Sander

Laatst gewijzigd:
Volgens mij is de USA het enige land waar 110v gebruikt word, maar ik kan me vergissen, natuurlijk..

Re: Juno-60 zonder zekering

Origineel geplaatst door sander

En vraag 2, staat er op pelke juno op de achterkant 117V?

Nee, niet op elke;
Althans, op die van mij staat 220 V (op het originele printplaatje op de achterkant)

Voor zover ik het weet is die van mij een "europese juno", aangezien ik er geen enkele vorm van ombouw-restanten of andere beunhazerij op zie ga ik er vanuit dat dit de ORIGINELE staat is.

nauw het ziet erniet uit als ombouw hoor. Het lijkt me gewoon origineel. Best kans dat jou juno aan de binnenkant ook zo'n printplaatje heb zitten. Maar ik zie wel dat deze ooit op 117 volt ingesteld is geweest aan de soldeerresten.

Re: Juno-60 zonder zekering

Is het toch niet verstandig om de boel een beetje om te bouwen en er weer een zekering tussen te zetten.

Ja, dat is zeker verstandig i.v.m. brandgevaar en andere ellende. Maar er komt meer bij kijken dan één zekering en een jumper. Hier een overzicht:

- Verplaats de jumper op het fuseboard van 117 Volt naar 220 Volt.
- C1 op het fuseboard (zwart of bruin blok) moet vervangen worden door een exemplaar die 250 Volt kan hebben.
- Stop een zekering van 500 mA Traag / 250 Volt in de zekeringhouder van het fuseboard.
- Vervang de jumpers bij F1, F2 en F3 op het power supply board door 3 zekeringhouders
- Plaats in deze zekeringhouders 3 zekeringen van 1 A Traag / 250 Volt.
- En vervang natuurlijk je netsnoer door eentje met een eurostekker met randaarde.

En voila, je hebt een EuroJuno 8o)

En vraag 2, uit welk land zou deze juno komen, of staat er op pelke juno op de achterkant 117V?

Ik denk dat ie uit Amerika komt.

Vaag joh, mijn jumper (dat dunne staaldraadje) staat nog op 117V.

Draadje 7 t/m 11 gaan allemaal naar de transformator.
1,2,4 en 5 zijn zo te zien ooit aangesloten geweest. Er zit namelijk nog een klodder soldeer en een restje draad aan.

De netkabel gaat rechstreeks naar pin 11 (das de 220v pin).

C1 is een 2B473M. Geen idee of die geschikt is voor 220.
Zekering houder geeft aan dat er een 0.8A 250V in moet zitten en er zit nu een doorgebrande 800mA/250V in.
De zekering wordt dus omzeild, anders zou de synt het nu niet doen.

Bij pin 1 & 2 staat AC en het lijkt mij dat die rechtstreeks inverbinding staan met C1 en de zekering.
Maar die worden dus niet meer gebruikt.

Jumpers F1 t/m 3 zijn niet te vinden.

Ik heb net effe lopen meten, er staat nopg wel spanning op de zekering houder.
Ik heb toch altijd gedacht dat een apparaat het niet doet als de zekering eruit is.

Vaag joh, mijn jumper (dat dunne staaldraadje) staat nog op 117V.

Draadje 7 t/m 11 gaan allemaal naar de transformator.
1,2,4 en 5 zijn zo te zien ooit aangesloten geweest. Er zit namelijk nog een klodder soldeer en een restje draad aan.

De netkabel gaat rechstreeks naar pin 11 (das de 220v pin).

C1 is een 2B473M. Geen idee of die geschikt is voor 220.
Zekering houder geeft aan dat er een 0.8A 250V in moet zitten en er zit nu een doorgebrande 800mA/250V in.
De zekering wordt dus omzeild, anders zou de synt het nu niet doen.

Bij pin 1 & 2 staat AC en het lijkt mij dat die rechtstreeks inverbinding staan met C1 en de zekering.
Maar die worden dus niet meer gebruikt.

Zo te zien is jouw Juno-60 ff op een snelle manier gemod om op 220 te werken, dus zonder aanpassing van zekering(en), condensators of wat dan ook. Ik zou de condensator C1 in ieder geval vervangen, want de kans is zeer groot dat dat ding maximaal maar 125 Volt aan kan. En verder zou ik in ieder geval de zekering (500 mA Traag / 250 Volt) er weer tussen zetten op het fuseboard. Om dat te doen, haal je eerst het netsnoer, netschakelaar en de 117V jumper los en sluit je de boel als volgt weer aan:

- pin 1: blauwe draad netsnoer
- pin 2: bruine draad netsnoer
- verzamelpunt ground: geel/groene draad netsnoer
- pin 3: ene draad netschakelaar
- pin 4: andere draad netschakelaar
- jumper op 220V

En verder horen bij de 220V versie dus nog 3 extra zekeringen te zitten op het power supply board. Dit is het board dat rechts van het fuseboard zit. De zekeringen (1 A Traag / 250 Volt) komen op de plaats van de jumpers op F1, F2 en F3.

nou ben ik nieuw in het land van syntherklaas dus i know nothing, maar kan je niet beter standaard een trafo meenemen en de boel heel laten? :confused:

Come to think of it.

Ik ben een zekering zonder Juno-60 ;)

Wat raar Boemsjak. Ik ben dit topic 3 jaar geleden zeker vergeten of zo?
Ik zie jouw uitgebreide omschrijving en heb niet geantwoord. Excuses daarvoor.
Hartelijk dank alsnog voor de omschrijving en uitleg!!

Hier een aantal foto's van een goed en mogelijk foute constructie.
De synth werkt nog steeds. Ik heb deze al een jaar of 6 en intensief gebruikt.
Dus aan de ene kant zou je kunnen zeggen, sja laat dan maar lekker zitten,
maar toch is het wel raar. En geen zekering is toch ook geen beveiliging.

Fout 1
De AC aansluiting achter bruine condensator C1 is niet gebruikt.
De spanning gaat gelijk naar de 240 en COM WHT aansluitingen aan de andere kant van de printplaat.
De zekering is niet aanwezig. Deze zal dan wel omzeild worden anders werkt de synth toch normaal gesproken niet?
Geen beveiliging meer dus aanwezig. Op het andere powerboard zijn de zekeringen
ook niet aanwezig. Tevens staat de jumper nog op 117V ingesteld.

fout1.jpg

Goed 1
AC aansluiting achter C1 wordt gebuikt, de jumper staat op 220V en Zekering is aanwezig.

goed1.jpg

Fout 2
Is deze ook voor 220 geschikt?
fout2.jpg

Goed 2
Op deze staat tenminste 250
goed2.jpg

Fout 3
Hier geen 3 zekeringen. Mogelijk dat het met 117V niet nodig is, maar bij 220?
fout3.jpg

Goed 3
goed3.jpg

Back