Afmixen voor mastering

Ik plaats mijn vraagje hier maar even:
Hoe gaan jullie om mastering als je alleen de stereo master track hebt, dus geen afzonderlijke tracks?

Op een beetje EQ en compressie kan je dan waarschijnlijk weinig doen, of zie ik dat fout?

Mastering gaat juist over het bewerken van de uiteindelijk mix. Dat doe je dus altijd op de (stereo) master track. Alles wat je daarvoor doet heet mixen, niet masteren:D

Volgens mij is het idee juist dat de ditheringruis niet zozeer puur wit moet zijn, maar de som van de kwantisatieruis en de ditheringruis moet wit zijn. De ditheringruis moet daarvoor juist niet puur wit zijn, maar een speciaal dynamisch karakter hebben dat het tegengestelde is van het karakter van de kwantisatieruis zodat ze elkaar zo goed en kwaad als het kan opheffen. Pure witte ruis zul je er echter nooit uitkrijgen omdat de ditheringruis zelf ook gekwantiseerd is.

Er bestaan inderdaad verschillende soorten dither. Maar die hebben allemaal één ding gemeen, nl. dat ze SPIERWIT zijn! Ze verschillen alleen in kansverdeling: uniforme, driehoekige of normaalverdeling (gaussisch). Onderzoek wijst uit dat driehoekige het best voldoet. Zie Orfanidis: Introduction to Signal Processing H2.

ps, de master track die ik heb is niet/amper gemixt. Alles in center, onderlinge verhoudingen van de geluiden zijn niet super maar niet slecht

dan moet je eerst eens gaan mixen :)

waarom vragen sommige labels om het zo hard mogelijk aan te leveren? Echt hoor... baal er een beetje van de release gaat nu ipv eind dit jaar naar begin volgend jaar :/

Disable any compression or limiting on the master output. Then raise
the master output volume as loud as it will go before any clipping
occurs. If this is not done, we cannot master the track.

Nou maar vervolgens zeggen ze niet binnen welke bandbreedte het moet blijven...

Errorsignalen toevoegen (lijkt me) aan samples en ze aanpassen.
Vind het wel leuke geluiden opleveren.

Met WaveWizard kun je uit elk gegeven signaal een errosignaal als volgt aanmaken:

! WaveWizard code om een 16-bits signaal grof te kwantiseren en een errorsignaal te maken.
!
! Gegeven: inputsignaal op spoor S1.
! Doel: maak een errorsignaal op spoor S3.
! Methode: door S1 eerst te delen en vervolgens te vermenigvuldigen met een bepaald getal
! (in dit voorbeeld: 1000) wordt het signaal afgekapt (want spoor-buffers zijn
! gedefinieerd als arrays van 16-bits gehele getalllen) en weer opgeschaald.
! Je kunt de kwantisatie nog groffer maken door een nog groter getal te kiezen.

FOR n = 0 TO 10*Fs ! het signaal duurt bijv. 10 seconde, dus 10Fs = 441000 bewerkingen
S3[n] = S1[n] / 1000
S2[n] = S3[n] * 1000
S3[n] = S1[n] - S2[n]
NEXT n

is dit serieues bedoeld, dit kunnen ze dan toch zelf doen as zet zo willen

ja dit verzin ik echt niet zelf! Tja schijnbaar hebben ze daar geen zin in? Ik heb echt werkelijk geen idee waarom dit zo moet. Zij zijn heel kort met het antwoord, anders kunnen we het niet masteren :/

waarom laat je een label masteren? het is toch jouw muziek? prima als ze het voor je willen betalen, maar ik zou het altijd zelf laten masteren.

ik denk dat het niet 'kunnen' masteren meer op het eerste deel slaat, van die buscompressie en limiting.

monotron: in dat geval is het idd zaak puin te ruimen, dat kan op veel verschillende manieren. kan je een stukje laten horen?

Is het nou een probleem als je werkt met FL Studio en je muziek laat masteren met een limiter / compressor ?
Want dan kun je later al je tracks later opnieuw mixen met midi en dergelijke, echt veel werk (?), openen in Cubase of iets?
Bedoel, ik denk niet dat je een FL bestand ermee kan openen, dus je bestandjes moet maken die Cubase ook herkend - of overig Daw.
Trouwens, bij mij hoor je een beetje verschil in volume bij de kick zeg maar, alleen dat is met volume aanpassing.
De mixer komt niet in het rood verder ofzo.
Wel soms bij de plugin.. niet op de mixer van FL. Is dat erg?

Laatst gewijzigd:
ronaldoz

nee je slaat eerst je mix op als wave, zonder compressor of limiter op de master, wil je na het masteren je mix aanpassen, pech dan moet je alles over doen, maar normaal als er iets mis is met de mix laat een master dat weten zodat je het kan aanpassen en de master eginer het kan masteren,dus dan hoef je na het masteren echt niet de mix aan te passen

en masteren bestaat echt niet uit alleen een compressor en een limitertje dus in fl hetzelfde project is niet slim

@Ronaldoz

Als je de productie en de mix zelf doet dan is het handig als je de mastering door iemand anders laat doen omdat je niet meer objectief kan luisteren.

Mocht je het masteren toch zelf willen doen dan kan je het beste eerst volledig focussen op het mixen(geen fx op je master bus)
Zorg dat je balans en levels helemaal in orde zijn en bounce dit dan als een stereo wave file.

Laat je oren nu een paar dagen/week rusten en ga dan over op masteren samen met een paar goeie refference tracks.

Je zou dit natuurlijk ook in je fl mix sessie kunnen doen maar dan ga je toch weer snel over op mixen terwijl je daar eigenlijk al een punt achter had gezet.

Zo doe ik het als ik zelf master.

Back