Monitors voor FLAC-muziek + synths

Stabby

Ouwe rot
Iemand een idee op welke budgetmonitors FLAC het best klinkt? Ik zet mijn CD's om naar flac en speel deze af via USB naar mijn audio-interface (Tascam US-122L). Uiteraard moet deze ook voor synths goed klinken (Microkorg, Yamaha MO8 ), maar dat is al iets minder belangrijk voor mij.

Ik heb de monitors van mijn broer eens mogen uittesten (KRK RP5) met een paar albums en ik was niet echt onder de indruk.

Budget is €300-€500.

Plaatsing in slaapkamer:
http://i36.tinypic.com/14489dd.jpg

Kan iemand me wat advies verschaffen? Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd:
Het maakt voor monitors niet uit wat je afspeelt. Flac, mp3, wav of je synths, het boeit ze niet;-)

Monitors hoeven ook niet per se goed te klinken, ze moeten juist natuurgetrouw klinken. En dat is niet noodzakelijk goed. Misschien dat je daarom ook niet zo onder de indruk was van de KRK's van je broer:-) Natuurgetrouw klinken gaat in de hoek van je kamer sowieso heel lastig worden en aangezien het je vooral gaat om muziek luisteren ben je waarschijnlijk beter af met wat lekker klinkende computerboxjes met een subwoofertje erbij. Dan heb je voor minder geld waarschijnlijk iets wat veel beter klinkt voor jouw type gebruik.

..ik ben het met m'n plaatsgenoot eens. Als je meer geld heb koop je 'n paar goeie huiskamer speakers. Gebruik ik als monitoren. Werkt prima.

Het maakt voor monitors niet uit wat je afspeelt. Flac, mp3, wav of je synths, het boeit ze niet;-)

Ik begrijp het niet goed. Op de ene monitor hoor je toch wel een groter kwaliteitsverschil tussen MP3 en flac dan op de andere?

Ik denk dat hifi-speakers tegenwoordig gericht zijn op MP3's om voor het kwaliteitsverlies te compenseren. Het lijkt me dan ook belangrijk om muziek in flac-formaat zo getrouw mogelijk te weergeven zoals het bedoeld is. Maar ik kan verkeerd zijn.

Over de KRK RP5 hoor ik in het algemeen geen geweldige reacties hoor. De RP6 zou een pak beter zijn hoor ik.

Ik begrijp het niet goed. Op de ene monitor hoor je toch wel een groter kwaliteitsverschil tussen MP3 en flac dan op de andere?

Als dat zo is dan is dat ALTIJD in het NADEEL van het mp3tje ipv in het VOORDEEL van je FLAC. Dus als jij FLAC afspeeld is het geheel niet relevant voor je keuze. :D

Verder ziet op de tekening je akoustiek er vrij beroerd uit en je budget is laag. Dus je moet gewoon ff gaan luisteren naar een paar setjes die in je budget passen en dan diegene kopen die je het best bevallen.

Happy listening!

Tja ik heb het dan ook niet heel specifiek over flac, maar gewoon muziek zonder kwaliteitsverlies (= CD-kwaliteit). Een bepaalde monitor kan misschien beter zijn om te mixen dan voor muziek. De Yamaha HS50M bijvoorbeeld, die klinken zeer schel maar zijn perfect om te mixen (als je mix daarop goed klinkt, klinkt het overal goed op).

Vast wel je, net als je op de ene speaker het verschil beter zult kunnen horen dan op de andere. Maar waarom zou je speakers of monitors uitzoeken om het verschil te horen, voor zover dat al zou kunnen?

Ik denk dat hifi-speakers tegenwoordig gericht zijn op MP3's om voor het kwaliteitsverlies te compenseren. Het lijkt me dan ook belangrijk om muziek in flac-formaat zo getrouw mogelijk te weergeven zoals het bedoeld is. Maar ik kan verkeerd zijn.

Een goeie speaker of monitor is een goeie speaker of monitor. Als een mp3 er beter op klinkt, klinkt de flac ook beter. En waarschijnlijk kun je het verschil ertussen dan vanzelfsprekend ook beter horen. Dat is het nou eenmaal idee van een goeie speaker of monitor:P Er zijn er dus ook geen die speciaal voor mp3 compenseren.

Maar wat beter klinkt, is persoonlijk en ligt ook nog eens aan je kamer en de plaatsing van de speakers en jezelf daarin. Het gaat twee kanten op: of je hebt een groot frequentiebereik of je hebt een zo vlak mogelijke frequentierespons. Monitors mikken op het laatste, speakers mikken meer op de gulden middenweg. En wat jij "beter" noemt is waarschijnlijk ook de gulden middenweg. Liever wat meer bas dan dat dat ene piekje van 0.8dB wat je toch niet hoort rond de 880Hz is weggepoetst.

Bovendien is het stiekem een beetje onzin om monitors met een zo continu mogelijke frequentierespons in de hoek van een kamer van jouw formaat te zetten; de waarschijnlijk ietsje grotere afwijkingen in de frequentie-respons van een hifi-speaker vallen compleet in het niet bij de afwijkingen die jouw kamer veroorzaakt. Ik heb twee Alesis M ones in de hoek van mijn betonnen rechthoekige kelder staan. Dat is dus eigenlijk ook je reinste bullshit:)

En de RP6 klinkt vast beter dan de RP5; hij is groter en heeft dus een groter frequentiebereik. Maar dat geldt ook voor hifi-speakers: groter is meestal beter. Tot op zekere hoogte dan, want in jouw kamer kun je lage frequenties toch niet betrouwbaar weergeven.

Daarom zou ik als ik jou was gewoon een setje hifi-speakers kopen. En natuurlijk in de winkel gaan luisteren, want het blijft persoonlijk.

En als je toch per se monitors wilt is er nog deze thread, 51 pagina's vol met monitor-adviezen:P https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=26693

Vast wel je, net als je op de ene speaker het verschil beter zult kunnen horen dan op de andere. Maar waarom zou je speakers of monitors uitzoeken om het verschil te horen, voor zover dat al zou kunnen?

Het verschil tussen flac en MP3 is ENORM. Flac is CD-kwaliteit.

Als reactie op de rest van je post: misschien kan ik hem diagonaal richten? Zo bereikt het geluid het grootste oppervlak.

Ik heb trouwens ontdekt wat het probleem met die RP5 was. Ik mocht van mijn broer de kabels niet uittrekken, dus heb ik de flac-bestanden afgespeeld op zijn laptop die aangesloten is via de headphone output... Heb het net geprobeerd met de audio-interface en het verschil is enorm. Nu ben ik best onder de indruk van die monitors. Al vind ik de bassen net niet duidelijk genoeg. KRK RP6 lijkt me dan een goed setje.

geen setje computerspeakers met subwoofer(tje) of zo. Ik heb zelf zo'n setje aangeschaft voor bij de pc, en het klinkt grappig, maar zeker niet mooi genoeg om echt van muziek te genieten. Zoals altijd: neem je favoriete cd mee naar een goede audio-winkel, en ga luisteren. En probeer niet je budget te overschrijden. Je komt al zoekende zoveel tegen wat net wat duurder is, en net wat beter klinkt.
Mijn broer ging ooit kijken voor een nieuwe auto. Er stond toen een of ander Citroen voor net geen 20.000 gulden te koop. Maar bij Renault hadden ze een model met een net wat grotere motor, voor maar een beetje meer geld. Maar voor dát geld hadden ze bij Citroen weer een net wat luxer exemplaar, enz, enz.
Een week later had hij een Renault besteld van ruim 28.000 gulden.
En dat was toch eigenlijk wel een eind boven zijn budget. Uiteindelijk zijn ze een jaartje niet op vakantie gegaan.

Het verschil tussen flac en MP3 is ENORM. Flac is CD-kwaliteit.

Dat ligt maar net aan de bitrate. Ik kan het verschil tussen een 320kbps mp3 een flac absoluut niet horen. Maargoed dat was ook niet waar ik mijn twijfels bij had, ik had er mijn twijfels bij het uitzoeken van speakers/monitors op het horen van dat verschil wel zou kunnen en of het verschil per se beter te horen zou zijn met monitors.

Als reactie op de rest van je post: misschien kan ik hem diagonaal richten? Zo bereikt het geluid het grootste oppervlak.

Dat is het punt niet; het gaat voornamelijk om de basreflecties die uit de hoek komen en interfereren en resoneren met het geluid uit de monitor/speaker. Je kunt het beste midden tussen de muren links en rechts van je gaan zitten en juist niet in het midden tussen de muren voor en achter je, maar ook weer niet praktisch tegen de muur aan. Oftewel: een goede plaatsing kost je bakken met ruimte;)

Ik heb trouwens ontdekt wat het probleem met die RP5 was. Ik mocht van mijn broer de kabels niet uittrekken, dus heb ik de flac-bestanden afgespeeld op zijn laptop die aangesloten is via de headphone output... Heb het net geprobeerd met de audio-interface en het verschil is enorm. Nu ben ik best onder de indruk van die monitors. Al vind ik de bassen net niet duidelijk genoeg. KRK RP6 lijkt me dan een goed setje.

Ja dat maakt nogal uit8~ En met de RP6 is niks mis.

Dat ligt maar net aan de bitrate. Ik kan het verschil tussen een 320kbps mp3 een flac absoluut niet horen. Maargoed dat was ook niet waar ik mijn twijfels bij had, ik had er mijn twijfels bij het uitzoeken van speakers/monitors op het horen van dat verschil wel zou kunnen en of het verschil per se beter te horen zou zijn met monitors.

Ik hoor het verschil erg duidelijk met mijn koptelefoon van €120 (Sennheiser HD555). Flac is ongeveer 890kpbs. Zelfs mijn moeder is verbaasd hoe helder het klinkt, dus dat ligt al niet aan mij :)

Dat is het punt niet; het gaat voornamelijk om de basreflecties die uit de hoek komen en interfereren en resoneren met het geluid uit de monitor/speaker. Je kunt het beste midden tussen de muren links en rechts van je gaan zitten en juist niet in het midden tussen de muren voor en achter je, maar ook weer niet praktisch tegen de muur aan. Oftewel: een goede plaatsing kost je bakken met ruimte;)
Dat kan ik me niet permitteren :(

Het RP5 setje van mijn broer staat ook in een hoek, zelfs veel extremer (rechtermonitor staat aan beide muren op slechts 5cm afstand en monitoren staan 20cm van elkaar). Ik vond het nog goed klinken, dus echt klagen zal ik niet doen :)

Ja dat maakt nogal uit8~ En met de RP6 is niks mis.
Eerst eens kijken of ik geen ander 5-inch setje vind dat het qua bas net iets beter doet. Mackie MR5 of Tascam VL-A5. Ik zie dan weer op de website van Keymusic dat beide niet binnen zijn, en er zijn geen andere muziekzaken met een deftig aanbod :(

Ik hoor het verschil erg duidelijk met mijn koptelefoon van €120 (Sennheiser HD555). Flac is ongeveer 890kpbs. Zelfs mijn moeder is verbaasd hoe helder het klinkt, dus dat ligt al niet aan mij :)

Je kunt bitrates niet vergelijken tussen formaten. Althans, het zegt niets over de kwaliteit, enkel iets over de compressie-factor. CD-formaat is 1400kbps, maar de kwaliteit is hetzelfde als je FLAC. En een FLAC van 2 uur stilte is zo goed als 0kbps. Ergo: de bitrate zegt niks over de kwaliteit. 890kbps zegt alleen dat FLAC jouw muziek met jouw instellingen bijzonder slecht comprimeert8o) Heb je je moeder eigenlijk wel een 890kbps mp3 laten horen? Anders is het natuurlijk geen eerlijke vergelijking:D

Eerst eens kijken of ik geen ander 5-inch setje vind dat het qua bas net iets beter doet. Mackie MR5 of Tascam VL-A5. Ik zie dan weer op de website van Keymusic dat beide niet binnen zijn, en er zijn geen andere muziekzaken met een deftig aanbod :(

Verstandig.

Maar zeg, jij begon wel over bitrates he :P Het heeft wel deels met de bitrate te maken omdat een MP3 zoveel meer informatie wegkapt. En 320kbps is het maximum van een MP3.

Back