Ik begrijp het niet goed. Op de ene monitor hoor je toch wel een groter kwaliteitsverschil tussen MP3 en flac dan op de andere?
Vast wel je, net als je op de ene speaker het verschil beter zult kunnen horen dan op de andere. Maar waarom zou je speakers of monitors uitzoeken om het
verschil te horen, voor zover dat al zou kunnen?
Ik denk dat hifi-speakers tegenwoordig gericht zijn op MP3's om voor het kwaliteitsverlies te compenseren. Het lijkt me dan ook belangrijk om muziek in flac-formaat zo getrouw mogelijk te weergeven zoals het bedoeld is. Maar ik kan verkeerd zijn.
Een goeie speaker of monitor is een goeie speaker of monitor. Als een mp3 er beter op klinkt, klinkt de flac ook beter. En waarschijnlijk kun je het verschil ertussen dan vanzelfsprekend ook beter horen. Dat is het nou eenmaal idee van een goeie speaker of monitor

Er zijn er dus ook geen die speciaal voor mp3 compenseren.
Maar wat beter klinkt, is persoonlijk en ligt ook nog eens aan je kamer en de plaatsing van de speakers en jezelf daarin. Het gaat twee kanten op: of je hebt een groot frequentiebereik of je hebt een zo vlak mogelijke frequentierespons. Monitors mikken op het laatste, speakers mikken meer op de gulden middenweg. En wat jij "beter" noemt is waarschijnlijk ook de gulden middenweg. Liever wat meer bas dan dat dat ene piekje van 0.8dB wat je toch niet hoort rond de 880Hz is weggepoetst.
Bovendien is het stiekem een beetje onzin om monitors met een zo continu mogelijke frequentierespons in de hoek van een kamer van jouw formaat te zetten; de waarschijnlijk ietsje grotere afwijkingen in de frequentie-respons van een hifi-speaker vallen compleet in het niet bij de afwijkingen die jouw kamer veroorzaakt. Ik heb twee Alesis M ones in de hoek van mijn betonnen rechthoekige kelder staan. Dat is dus eigenlijk ook je reinste bullshit
En de RP6 klinkt vast beter dan de RP5; hij is groter en heeft dus een groter frequentiebereik. Maar dat geldt ook voor hifi-speakers: groter is meestal beter. Tot op zekere hoogte dan, want in jouw kamer kun je lage frequenties toch niet betrouwbaar weergeven.
Daarom zou ik als ik jou was gewoon een setje hifi-speakers kopen. En natuurlijk in de winkel gaan luisteren, want het blijft persoonlijk.
En als je toch per se monitors wilt is er nog deze thread, 51 pagina's vol met monitor-adviezen
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=26693