kiezen uit: KRK VX6 of RP8 + koptelefoon

jjwebaline

Ingeburgerd
Ik weet, ik weet, online staat al veel info en op dit forum ook, maar heb de keus nog niet kunnen maken.

1.
Wie kan mij duidelijk aangeven, de verschillen tussen:
KRK VX6 en KRK RP8
Behalve dat de 1 de nieuwere versie is, en de ander daardoor goedkoper. Geluid is overeenkomstig volgens mij! Velen zeggen KRK RP8 moet je nemen, maar het echte waarom, heb ik nog niet gehoord. Ben vaker geneigd het nieuwere spul te nemen.

2.
En welke koptelefoon adviseren jullie mij?
Ik wil goed spul, maar supersuperprofi goed spul is ook weer niet nodig. Voorkeur lijkt uit te gaan naar een "open" koptelefoon, vanwege de synth/sequencer-sounds die ik bij voorkeur wil gaan maken.
Soundrange: Depeche Mode, AIR, Jean-Michel Jarre, Bjork... dus geen DJ'ig.

1. De VXT-serie van KRK komt boven de Rokit/RP-serie! Eigenlijk vergelijk je nu dus een Audi A6 met een Audi A4. Hoewel de nieuwe generatie Rokits echt goed klinkt voor het geld (ik heb zelf de RP6 G2), blijven het instapmonitors. Het ligt eraan wat je doel is. Wil je voor je hobby goedklinkende muziek maken, kies dan gewoon lekker voor die Rokits, maar wil je evt. e.e.a. beroepsmatig gaan aanpakken, spaar dan ff door.
Maar nu twijfel ik wat je bedoelt, want de voorganger van de VXT was de V-serie. En dan wordt het dus een oude A6 met een nieuwe A4 vergelijken. Tja, da's altijd moeilijk, ik heb zelf ook geen ervaring hoe de oude V-serie zich tot de nieuwe Rokits verhoudt.

Komt nog een ander ding bij: je vergelijkt nu een 6-incher met een 8-incher (hence the name). Bedenk dat je met een 6-incher niet het volledige spectrum beslaat en je dus in het laag wat in het duister tast.

2. Waarom zijn synthsounds reden een open koptelefoon te nemen? Welke koptelefoon je moet kiezen? Als het voor mixen is, moet je vooral voor een koptelefoon gaan met een neutraal karakter. Veel merken hebben speciale monitoring koptelefoons hiervoor. Waarom? Nadeel van hi-fi koptelefoons is dat ze vaak een overdreven bas of juist hoog (of allebei) hebben. Zo heb ik dat bij mijn Sennheiser hd515. Prima koptelefoon, maar overdreven veel bas. Al kun je daar natuurlijk ook omheen werken als je het eenmaal weet.
Te overwegen merken: AKG, Sennheiser, Beyer-Dynamic, etc. etc.

Trouwens, grote kans dat dit draadje toegevoegd wordt aan de monitor/koptelefoon-draadjes, bedoeling is dat je daar jouw vergelijkbare verzoekjes bijplaatst ipv steeds nieuwe topics te openen.

Ik dacht dat ik hier moest zijn. Maar geeftnie, als ik maar door jullie info de goeie/betere keuze maakt.

Dus VXT6 versus RP8 is dus minder vergelijkbaar qua range?
Als ik dan RP8 neem, dan heb ik dus een betere range, kost minder geld, is wel ouwer, maar toch...

Waarom zou ik dan nog de VXT6 overwegen, denk ik dan?
Puur en alleen omdat het nieuwer is? Qua wat... Spectrum is minder.

Wel lezen hè ;) De VXT komt BOVEN de Rokits. Zou ook niet echt logisch zijn dat een betere speaker goedkoper is he

Als je de VTX6 overweegt (370-390 euro p.s.), beluister dan zeker eerst effe de ADAM A7 (365 euro p.s. (729 euro per paar bij ABT Music.be; gratis verzonden)

Beide kan je beluisteren bij Feedback R'dam.
De VTX serie lijkt iets vetter te klinken op het eerste gezicht (lees: gehoor), maar ik vond het laag ietwat gehyped en de mids daardoor verhoudingsgewijs ge'scooped'. In die prijsklasse (tot zo'n 1000 euro per paar) is er volgens mij geen enkele monitor die het detail in het mid en hoog biedt zoals de A7.

En al je belangrijke (lead)instrumenten (synths, vocals, gitaren) bevinden zich (grotendeels) in het mid-gebied, dus je kan mijns inziens beter in goeie monitors met een uitstekend mid-gebied investeren, dan in vetter klinkende monitors, die op het eerste gezicht misschien leuk lijken voor dance/club tracks, maar als het puntje bij paaltje komt, toch de detaillering missen.

Let wel; dit zijn allemaal minieme verschillen. Als je nog nooit studio monitors hebt getest/vergeleken, dan valt zoiets misschien niet eens op.
Ik heb zelf overigens Focal CMS65's, weer net een trede boven die A7's, maar ook 1150-1300 per paar...

(en die Rokit RP8's zou ik NIET doen. Ja je hebt een hoop bas...en je mid-respons lijdt daaronder. Daarnaast; ga je ze in een kamer van meer dan 15 à 20m2 gebruiken? Dan loont het om naar speakers met een 8" woofer te kijken (je hebt namelijk de ruimte nodig om die lagere bastonen (onder de 60Hz zo'n beetje) fatsoenlijk weer te geven), MITS je wat akoestische aanpassing aan je ruimte hebt gedaan. Laag frequent geluid levert nl. snel problemen op (nodes, nullen), vooral in te kleine ruimtes.

Oh, en wat betreft je koptelefoon-vraag;
voor de wat betere koptelefoons zou ik rekening houden met een budget van +/- 150 euro.

Ik heb zelf een Beyerdynamic DT990 Pro (open type), die goed is, heeeeel extended (specs zeggen 5Hz (!!!) tot iets van 35kHz (ik zou 't niet weten...misschien een keer vragen aan de hond van de buren, of aan die 2 vleermuizen die hier 's zomers estafette in de straat houden... :dubbel: )
groot voordeel van de Beyers is het draagcomfort, vanwege de velours oorkussens. Overigens vind ik hem wel lichtjes mid-scooped/hifi klinken mede door z'n uitgebreide bas- en hoog-weergave.

maar andere vaak aangeraden types zijn de K271 van AKG, en sinds kort de ATH-M50(s) (s=straight cable ipv coiled/krulsnoer) van Audio Technica. Die laatste is weliswaar gesloten, maar wordt geroemd om zijn vlakke respons en inzetbaarheid bij zowel mixing als tracking (indien een vocalist dus een goed afgesloten koptelefoon op moet...) en de HD600 van Sennheiser.

Ik heb zelf een Beyerdynamic DT990 Pro (open type), die goed is, heeeeel extended (specs zeggen 5Hz (!!!) tot iets van 35kHz

Dan ben ik wel benieuwd naar welke geluidskaart/mixert jij hebt die onder de 20hz en boven de 20khz kan weergeven.

Gijssieeeeeeeeeeeeeeeee, ik weet dat VXT de nieuwe versie is. Heb ze vorige week nog in de winkels beluisterd joh... Ik zeg toch ook, de oudjes zijn goedkoper, logischerwijs. Maar VXT6 lijkt niet onder te doen aan de RP8, dus waarom zou ik dan de nieuwe versie nemen nog...

je hebt um nog steeds niet. de vxt's zijn gewoon een hele andere lijn monitoren dan de rokits. er is dus geen sprake van een oude of nieuwe versie als je deze twee gaat vergelijken. vxt zijn gewoon even een stapje betere kwaliteit monitoren, althans zo worden ze door krk in de markt gezet.
kijk voor koptelefoon ook naar de sennheiser hd25 mkII. wel gesloten, maar o zo fijn imho.

Dan ben ik wel benieuwd naar welke geluidskaart/mixert jij hebt die onder de 20hz en boven de 20khz kan weergeven.
Je hoort mij niet zeggen dat ik
a) iets heb wat dat weer kan geven
b) dat kan horen (sterker nog, mijn opmerking over honden/vleermuizen sprak volgens mij toch boekdelen... )

Ik weet trouwens niet of het bij de meeste on-board geluidskaarten zo is, maar de mijne geeft niks weer boven de 14kHz. Op Youtube staan enkele gehoortests (20-20k) en vanaf 14kHz hoor je ineens niks meer, behalve converter-ruis o.i.d.)
Ik weet dmv een test-CD op mijn Marantz CD-speler dat ik tot ongever 17kHZ kan horen; in de Youtube comments hebben meer mensen het over die 13 à 14kHz grens trouwens.

met het risico dat we:
1) het topic vervuilen
2) je grap helemaal verneuken door hem kapot te discussieren

toch een reactie :D

Ik doelde op het feit dat die hond van de buren die hoge frequentie ook niet kan horen op het moment dat jouw systeem het niet kan weergeven. Ik bedoel, mijn Sennheiser gaat ook tot 16hz, maar daar heb ik niet zo veel aan als mijn geluidskaart niet onder de 20 kan.

Wat betreft die tests, misschien zit het probleem daar in de compressie van de filmpjes? Als ik nl. elders online gehoortests in hoge kwali mp3 of wav draai via mijn onboard, hoor ik tot 20k wel wat hoor.

Wat betreft die tests, misschien zit het probleem daar in de compressie van de filmpjes? Als ik nl. elders online gehoortests in hoge kwali mp3 of wav draai via mijn onboard, hoor ik tot 20k wel wat hoor.
Jouw gehoor doet 't nog tot 20k?! :halleluja

Hoe oud ben je, 2 en woonachtig op de Noordpool?! :dubbel:

Alle gekheid op een stokje, respect als je echt boven de 18kHz kan horen en je bent ouder dan 25.
Ik pas goed op m'n oren en zo lang ik in bands speel, gebruik ik gehoorbescherming (enkele keren niet, en dat heeft z'n effect gehad...) maar bij 17kHz (ik ben 29) houdt 't ver op.

ik heb een set RP6 en een Beyer koptelefoon. Moet toch zeggen dat ik liever luister over monitoren dan dat ik mn urenlang mn oren bezweet. een gesloten koptelefoon kan op zn duur ook problemen geven. denk aan vocht achter trommelvliezen en allerlei infecties. en de gehoorproblemen zijn ook sneller aanwezig.

Back