akoestiek ... en nu verder?

RVL

Stamgast
Mensen,

Ik ben bezig een studio te bouwen van 4.5 x 3.5 x 2.40m
De binnenkant is van gips en ik hieruit heb ik een bepaalde absorptiecoefficient uitgerekend.

Voor mijn roommodes heb ik ook een aantal waardes uitgerekend.

maar hoe nu verder?
Stel ik heb een room mode op 112hz ? Hoe kan ik deze nu behandelen?
Ik zou een basstrap kunnen gebruiken, maar behandeld die dan mn laag tot een bepaalde freq?

Ik zit even met mn handen in het haar ;{

je zou van een bepaald type poef van de Ikea (houten kubus met een gat in de onderkant) een Helmholtz resonator kunnen maken om room-modes heel specifiek aan te pakken. Daar komt wel veel meet- en rekenwerk bij kijken, want om goed te werken op een bepaalde frequentie, moet het gat in de onderkant een bepaalde diameter hebben.

Verder raad ik je aan (advies wat ik zelf onlangs gekregen heb van iemand met veel kennis op dat gebied) om i.i.g. je hoeken van de ruimtes te vullen met bass-traps/cornertraps.
Deze kun je maken mbv platen steenwol (Rockwool 202 is een makkelijk verkrijgbaar en goed bruikbaar type, bij diverse bouwmarkten).
Snijdt hier driehoeken uit en stapel ze op; maak er een frame voor en dit frame bespan je dan met een stof. Deze werken dan tot ongeveer 60-70Hz, bij 125Hz is de absorptiecoëfficiënt ongeveer 0,3 à 0,4 (dwz; hij absorbeert 40% van de energie).
maar dit percentage stijgt met de frequenties, en vanaf zo'n 500-600Hz absorbeert dergelijk steenwol (met een dichtheid van boven de 40-45kg/m3) 90 tot 100%.
Je zou denken: pak steenwol met een nog hogere dichtheid en het absorbeert beter. Dat is maar ten dele waar. 50-55kg/m3 is idd beter, maar als je boven de 80kg/m3 komt, is het zo hard dat het begint te REFLECTEREN! (weliswaar niet op 50Hz, maar de absorptiecoëfficiënt bij 250Hz ligt dus wel lager dan bij een dichtheid van 45kg/m3).

ok dus samengevat als ik het goed begrijp.

Ik heb verschillende room modes uitgerekend tot aan 300 hz wat mijn probleem gevallen zijn. Ik bouw hiervoor een resonator en plaats deze in de hoeken. Doordat deze een AC hebben van 60-70 herz bij 125hz blijft er 55 hz over ??

Voor je lage tonen hebben je gipswandjes geen effect om staande golven tegen te gaan! Als er nog veel ruimte achter zit, kun je beter kalkzandsteen wanden metselen, dat werkt wel in het laag.

En verder: Als je het geld hebt, laat een akoestiek man komen, ik heb dat ook laten doen, en t kost wat, maar het is zeer zeker de moeite waard, en heb in 4 maanden tijd de investering al dik terug verdient!

@RVL; ik denk niet dat je hem goed begrijpt.

punt 1: je plaatst corner traps in alle 4 de hoeken, en het liefst van vloer tot plafond hoog:

Zoals dit: (frame van hout, en daarbinnen gesneden driehoeken van steenwol of glaswol opstapelen. En daarna ervoor nog een doek spannen; evt. tussen het doek en de steenwol wat landbouw-plastic met gaatjes erin, zodat het hoog frequent geluid nog een beetje wordt teruggekaatst en de ruimte niet TE dood klinkt):

Corner%20Trap%20Picture0010.jpg

Vervolgens (als je het goed wilt doen) plaats je "Clouds" boven je luisterpositie aan het plafond, zij-panelen, links en rechts van je luisterpositie aan de zij wanden, en achter je speakers om extra reflecties tegen te gaan. De zij- en achterpanelen hebben op onderstaand plaatje antraciet-kleurige frames. De Clouds zijn de 3 panelen boven de stoel en mengtafel (en tevens boven de drumkit nog eentje).
zie:
Studio.jpg

Als je nu NOG een probleem hebt op een specifieke frequentie (bijvoorbeeld 114Hz + 18dB), DAN pas zou ik aan helmholtz resonators of 'tuned bass traps' gaan denken.

Om een beeld te schetsen; als je NA het plaatsen van allerlei traps zoals op de 2e afbeelding nog pieken en dalen hebt, is dat zeker acceptabel zolang die niet meer dan zo'n 6 à 7dB van het gemiddelde afwijken. (want in een onbehandelde ruimte kunnen die pieken en dalen makkelijk 15-20dB halen, dus dat terugbrengen naar 6 à 7 is zeer netjes, zeker voor een home-studio.)

Voor de Clouds zou ik zelf het liefst wit materiaal hebben (indien wit plafond) en bij www.akoestiekwinkel.nl verkopen ze Akotherm panelen (100 x 60cm). Ze hebben die in dichtheden van 20kg/m3 (dus niet echt geschikt voor serieuze demping onder de 500Hz), maar ook een aanbieding van 60kg/m3; en beide types zijn 20mm dik. Ik ben zelf van plan wit MDF plint (gelakt) bij de Gamma te halen van 45mm breed en 10mm dik, daar een frame van te maken en vervolgens 1 plaat van 20kg/m3 dichtheid en 1 plaat van 60kg/m3 dichtheid te stapelen. Dan heb je voor zo'n 25 euro een goeie Cloud van 1m x 0,6m. Aangezien dat Akotherm netjes is afgewerkt hoef je er, in tegenstelling tot het gevaarlijk 'pluizige' steenwol, er geen stofje om te spannen, plus het is al wit!

Doordat deze een AC hebben van 60-70 herz bij 125hz blijft er 55 hz over ??
Oh, en dit klopt niet.
De absorptiecoëfficiënt (=AC) is een waarde van demping in procenten, niet in Hertz.

Bij de meeste goede dempingsmaterialen is de AC rond de 80 tot 100% in het gebied vanaf 500Hz tot zeg 4kHz.

Als de AC 30% is bij 125Hz, wil dat zeggen dat 70% van de energie bij 125Hz NIET geabsorbeerd wordt. Dit zegt niets over 'hoeveel hertz er over blijft'.
Het is wel aannemelijk dat de AC bij nog lagere frequenties ook lager is; dus bijv. 25% bij 100Hz, 20% bij 75Hz en 15% bij 50Hz.
Problemen ONDER de 50Hz zijn voor de gemiddelde home-studio eigenaar
a) niet snel/simpel/goedkoop op te lossen
b) niet snel aanwezig, als je tenminste geen subwoofer gebruikt.

Vanwege punt B wordt het dan ook vaak AFgeraden om thuis in een onbehandelde ruimte te gaan werken en mixen met een 2.1 systeem, omdat je phase-problemen kan krijgen (een extra crossover die bijna altijd in een erg moeilijk gebied -tussen de 80 en 200Hz- ligt) en je krijgt een bonk energie onder de 60Hz erbij in een ruimte die dat vaak niet kan hebben.

Als je persé wilt weten hoe vet je mix klinkt onder de 60Hz, ben je in een dergelijke situatie (slaapkamer-studio met minimale treatment) beter af met een koptelefoon om het sublaag te checken, en de rest van je mix gewoon op goede monitors te checken.

Stel dat je een stel 'nullen' hebt onder de 80Hz in je ruimte, dat betekent dat daar de energie wordt opgeslokt. En je bent aan het mixen en je wil de kickdrum vet krijgen, dus begin je te boosten rond de 60-80Hz. De eerste 5 à 8dB boost wordt dan al opgeslokt door je ruimte, dus boost je nog meer om het hoorbaar te maken. Nu zit je op 12dB boost op 75Hz ofzo (echt, extreem dus!), hiervoor verliezen je speakers veel rendement (als je een 2-weg set hebt zonder sub) en als je je mix zo aflevert bij een club, vraagt iedereen zich af waarom het laag zo overdreven overheerst (want in een club, waar men wel doodleuk 18" subkasten heeft staan, komt die 12dB boost ineens extra hard aan!).

Sidenote:
't is jammer dat de meeste clubs dan wel weer geen 7Hz (!!!) aankunnen, want daar ligt ongeveer de interne resonantie-frequentie van je lichaam. Hiermee hebben ze in de 60's en 70's tests gedaan: gevolg: iedereen wordt misselijk en kotst de boel onder. :biertje: Kan leuk zijn als je een dance-nummer maakt dat "Barf 'da club" heet ofzo.

Back