Welke reverb-unit?

Wphi

Analoog
Stel, je hebt een digitale 16-sporenrecorder (Yam AW1600) waarmee je popmuziek maakt... veeeeel analoge synths, deels akoestisch...

En... je vindt de galm in de sporenrecorder niet goed. Met name voor akoestische gitaar en percussie mag het beter (die neem ik op met profi. stereomics van Neumann KM 184). Wat is dan een (semi)professionele optie? Ik hoor de Lexicon MPX 1 en zie ze voor 350 op Marktplaats staan. Maar is dat echt beter? En zo'n Lexicon PCM 90 of 91? Voegt dat nog meer toe? Of zit de prijs enkel in dat het nieuwer is of iets meer opties heeft?

En andere alternatieven?
Liefst tweedehands en onder de € 1000.

Wouter

mpx 1 is prima ! Vergis je niet, voor een pcm betaal je 3x zoveel , en die is ook wel beter, maar ik ben zelf heel tevreden over de mpx.
Een yamaha spx990 is ook een goede optie...

PCM70, 80 en 90 zijn volgens mij allemaal erg mooi. (Ben zelf bekend met de pcm70 en pcm80). Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Verder vind ik de REV5 en REV7 van yamaha erg goed. Deze is ook erg goedkoop. Alhoewel ik me nu tijdens het typen realiseer dat ik die galm niet snel op akoestische gitaar zou gebruiken.
Wat ik WEL zou gebruiken op akoestische gitaar zijn spring en plate reverbs. En dan bedoel ik niet de kleine verengalmpjes van bijvoorbeeld een gitaaramp of tape echo, maar het grote spul zoals de AKG BX15 en 20 enzo.
Dat werkt super.
Je kan natuurlijk ook een plugin overwegen. UAD maakt bijvoorbeeld mooie galmen.

mja...er zijn nog veel meer opties dan bovengenoemde ..

de grotere tc's eventide, en inderdaad lexicon vanaf mpx1

MPX1 is een prima reverb, let op de voeding die willen er nog wel eens uitbranden. PCM 90 is erg mooi. En zeer zeker stukken beter dan de MPX. PCM 90 zijn wel te vinden voor 850-900. De Yamaha's halen het niet bij de Lexi's (muv de REV1). Ben zelf overigens zeer tevreden met de LXP15 van Lexi die 2e hands voor zo'n 250 e gaat. Vind hem persoonlijk beter dan de MPX1.
Ben het overigens wel eens dat ac git een spring nodig heeft, wel een beetje afhankelijk van het soort muziek dat je maakt

mpx 1 is prima ! Vergis je niet, voor een pcm betaal je 3x zoveel ,
Da's niet helemaal waar.

Tegenwoordig is een PCM90 regelmatig voor +/- 700 à 800 euro te vinden; terwijl een MPX-1 toch gauw 350-400 doet, dus 2x zo veel is correcter.

Enkele goedkopere opties:
-TC Electronic M-One XL (nieuw 480, 2e hands +/- 300)
-Sony DPS-V55(M) (2e hands rond de 200-300. Deze zit wel op het niveau van een MPX-1, TC M2000...4 in, 4 uit en 9 'surround algoritmes' die waanzinnig klinken)
-Kurzweil Rumour (nieuw rond de 500)
-een 2e hands Yamaha SPX-990 (rond de 250-300 euro)

Overigens; om extra latency te voorkomen, kan het lonen om een externe galm wel digitaal aan te sluiten op je AW1600 (via SP/DIF). PCM90/91, M-One en Rumour hebben allen S/P-DIF I/O.

Sony DPS-R7 is een hele behoorlijke galm, zit wel op het niveau PCM80 vind ik, klinkt alleen wel heel anders. Hij neemt behoorlijk wat ruimte in de mix in, ik vind hem erg goed voor geluiden die de aandacht mogen trekken.
Editten is niet echt iets wat je snel doet op deze bak, tig-honderd parameters (weet het niet precies uit m'n hoofd) maar de presets zijn wel vrij goed.
Zowiezo is de hele DPS-reeks van Sony van onderschatte klasse
(behalve dan de V77, die de laatste tijd voor idiote bedragen aangeboden wordt...of misschien is dat wel gewoon "op waarde geschat...;-) )

Oja nog even een ander vraagje: zit er nou veel verschil in de galmkwaliteit v/d PCM 80 en 90 ? Vind de 80 al prima, de 90 heb ik nog nooit geprobeerd. Ben benieuwd naar ervaingen van mensen die beide bakken kennen/hebben.

Oja nog even een ander vraagje: zit er nou veel verschil in de galmkwaliteit v/d PCM 80 en 90 ? Vind de 80 al prima, de 90 heb ik nog nooit geprobeerd. Ben benieuwd naar ervaingen van mensen die beide bakken kennen/hebben.

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Ik heb aan aantal keer gelezen dat de PCM90 beter klinkt. Daarbij werd dan het argument aangevoerd dat deze beter klinkt omdat het enkel reverb is en geen andere multi FX. Persoonlijk kan ik daaruit niet opmaken dat DUS de PCM90 beter moet zijn.

Ik heb zelf een PCM80 en een 224XL. Beide reverbs vind ik erg goed. Uiteraard vind ik de 224XL beter, maar de PCM80 kan weer dingen die niet met de 224XL kunnen. Ik vind de combinatie galm en modulatie mogelijkheden erg mooi. Juist daarmee kan je mooie dromerige galms maken zonder dat ze erg opdringerig zijn.

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Ik heb aan aantal keer gelezen dat de PCM90 beter klinkt. Daarbij werd dan het argument aangevoerd dat deze beter klinkt omdat het enkel reverb is en geen andere multi FX. Persoonlijk kan ik daaruit niet opmaken dat DUS de PCM90 beter moet zijn.
Volgens mij had dit met de chip-set configuratie te maken. Ik heb ooit zo'n overzichtje gezien (zwarte website met felgroene tekst) waaruit bleek dat de PCM90 meer processorkracht heeft; dual Lexi-Chip. En misschien (ben het vergeten) dat die PCM80 maar 1 Lexi Chip voor de galmen heeft en 1 voor de multi-fx.

Wat die DPS-V77 betreft; dat zie ik ook ja. 4 à 5 jaar geleden kwam je hem regelmatig tegen voor onder de 400-500 euro. Maar ja, als er ergens op een forum flink over geluld wordt dat ie zo goed is, dan zie je dat vaak snel aan de 2e hands prijzen.
Lexicon PCM70 bijvoorbeeld; die wordt geroemd om de Tiled Room patch in V 2.0 (ik heb 'm zelf ook en 't is idd een waanzinnige patch. Hij is heel subtiel, maar haal je 'm weg dan mis je ineens toch iets duidelijks), en die kost 2e hands vaak evenveel als een PCM90, die toch duidelijk meer kan en meer aansluitingen heeft (digitaal I/O, XLR I/O en stereo INPUT!)

Klopt, de 90 heeft 2 lexichips en de 80 1. Ook is het OS wat anders.

Volgens mij had dit met de chip-set configuratie te maken. Ik heb ooit zo'n overzichtje gezien (zwarte website met felgroene tekst) waaruit bleek dat de PCM90 meer processorkracht heeft; dual Lexi-Chip. En misschien (ben het vergeten) dat die PCM80 maar 1 Lexi Chip voor de galmen heeft en 1 voor de multi-fx.

Wat die DPS-V77 betreft; dat zie ik ook ja. 4 à 5 jaar geleden kwam je hem regelmatig tegen voor onder de 400-500 euro. Maar ja, als er ergens op een forum flink over geluld wordt dat ie zo goed is, dan zie je dat vaak snel aan de 2e hands prijzen.
Lexicon PCM70 bijvoorbeeld; die wordt geroemd om de Tiled Room patch in V 2.0 (ik heb 'm zelf ook en 't is idd een waanzinnige patch. Hij is heel subtiel, maar haal je 'm weg dan mis je ineens toch iets duidelijks), en die kost 2e hands vaak evenveel als een PCM90, die toch duidelijk meer kan en meer aansluitingen heeft (digitaal I/O, XLR I/O en stereo INPUT!)

MPX1 is een prima reverb, let op de voeding die willen er nog wel eens uitbranden.

Ik weet er helaas alles van. Nu hij weg is voor reparatie merk ik pas wat een prettige reverb het is. Zeker in vergelijking met al het softwarespul dat ik nu tijdelijk gebruik.

Ik heb zelf een: Lexicon LXP-15, Yamaha Spx990, Yamaha Rev7 en een Boss Re-20 space echo.

Ik zit er aan te denken om een Lexicon Pcm-80 erbij te kopen voor in me studiotje en in me live rack om bands mee te doen.

Hoeveel is deze nog tegenwoordig waard? Heeft hij een toegevoegde waarde aan me collectie?

Ik wil hem voor sounddesign, reclame,bands, dance muziek gaan gebruiken.

(behalve dan de V77, die de laatste tijd voor idiote bedragen aangeboden wordt...of misschien is dat wel gewoon "op waarde geschat...;-) )
Ik heb net even de 'afgelopen aanbiedingen' op Ebay gechecked.
Er zijn er 3 verkocht voor tussen de 350 en 420 euro (allemaal in Duitsland). Nu staat er 1 te koop van een Nederlander, die er 850 voor vraagt.
Hoezo 'price gouging'... :r

Ik heb voor mijn V77 ook 600 betaald. Vind 'm stuuuuuukkkken beter dan de TC M-One XL, daar kon ik helemaal niks mee, zo plat als een dubbeltje. Dus wat mij betreft is -ie het wel waard ja.

Laatst gewijzigd:
Hee mensen, bedankt alvast voor de vele nuttige info. Ik ga het allemaal eens op een rij zetten en een keuze maken. 'k Ben op dit vlak nog wat groen, al klinken m'n mixen best gebalanceerd al.

De PCM90/91 klinkt veelbelovend. Maar een goeie springreverb (AKG BX15 ) voor akoestische gitaar is dus ook veel voor te zeggen. Ik vraag me af of hoe goed de PCM90/91 is in springs/plates e.d. om een vergelijkbaar effect mee te verkrijgen? Of is zoiets niet aan de orde?

Een springreverb is niet te emuleren. Bovendien vind zo'n PCM het niet leuk als je er een schop tegen geeft. Met zo'n AKG krijg je erg leuke effecten wanneer je dat doet.
Plates kan die 90 weer wel.

Ik heb zelf zo'n Lexicon MPX 1 en kan me niet voorstellen dat een galm beter kan klinken.

Ik ben nieuwsgierig....wat zou er dan beter kunnen klinken?

Als het gaat om warmte en dergelijke gebruik je een buizenlimiter of iets, de breedte van het stereobeeld gebruik je een stereo expander of zoiets.

Dus wat zou er beter kunnen zijn, misschien de dichtheid of zoiets? Wat hoor je dan.

@Infobot: meestal weten de betere galmen zich meer als een ruimte te laten klinken, ipv als een apparaat dat een ruimte nadoet.

Bij goedkopere galmen hoor je heel snel dat je er galm op/achter "plakt". Bij de betere galmen wordt de galm onderdeel van het geluid en valt het pas op als je de galm uit zet, dat je wat mist.

Ik begrijp je punt wel overigens; ik heb zelf een PCM 90 en PCM 70 (en een M-One XL, LXP-1, SE-50 en een DPS-V55M :mega: ) en ik vraag me ook wel eens af "gaat zo'n Bricasti M7 of een TC Reverb 4000 nou zoveel beter klinken voor die dikke 3000 euro wat ze moeten kosten?!" En ook al klinken ze beter, gaat het je luisteraars/klanten opvallen?

Ga maar eens naar een mix luisteren waar een 480L of een 960L of zoals Matthew heeft een 224L in gebruikt is.
Heeft vooral te maken met hoe de reverb in de mix staat, hoe de galmstaart is, intensiteit en nog veel meer parameters. Veel goedkope reverbs smeren de boel nogal dicht en zijn ook niet zo te tweaken dat ze dat niet meer doen. Bij de high end reverbs kan dat dus wel.
Die goedkope reverbs zijn leuk om als echt effect te gebruiken maar niet als main reverb. De MPX1 overigens wel.

Hey Dubcreator, dat snap ik, maar ik vraag me af of de kwaliteitssprong van zeg, een Lexicon PCM90/91 naar een 480L net zo groot en duidelijk hoorbaar is als van een MPX100/110 naar een PCM90/91.

Of, om TC te gebruiken; M300 naar M3000 (of M5000) en dan van een M3000/5000 naar een System 6000.

Back