te weinig ram geheugen

datafeist

Ingeburgerd
Doordat mijn bewerkingen in mn daw uitgebreider worden blijft mijn imac soms haperen (bvb slepen of kopie nemen) als ik bewerkingen doe (ik werk nu met 2.0ghz en 1 gb ram). Nu is mijn vraag wat kan ik het best doen?
Een nieuwe computer kopen (macpro) of geheugen in mijn imac laten bijsteken.

:halleluja

GUI bewerkingen zelf hebben niet zoveel te maken met snelheid van de CPU of geheugen. Als je problemen hebt met slepen of kopiëren is er wat anders aan de hand.

Is je harddisk vol misschien? Dan is meer RAM wel een oplossing (is altijd goed om veel RAM te hebben en 1GB voor OSX is niet echt veel).
Je harddisk wordt van buiten naar binnen gevuld. Aan de buitenkant is de snelheid veel groter echter en kan er dus veel sneller data geschreven en gelezen worden.
Hoe voller des te langzamer het wordt dus... Een nieuwe HD zal dus ook wel helpen.

De Wat precies bedoel je met uitgebreidere bewerkingen? meer kopiëren is nou niet echt moeilijk voor een computer...

Doordat mijn bewerkingen in mn daw uitgebreider worden blijft mijn imac soms haperen (bvb slepen of kopie nemen) als ik bewerkingen doe (ik werk nu met 2.0ghz en 1 gb ram). Nu is mijn vraag wat kan ik het best doen?
Een nieuwe computer kopen (macpro) of geheugen in mijn imac laten bijsteken.

:halleluja

Ram doet idd wonderen...alhoewel een clean install ook wel wil werken. Ik had hetzelfde als jij...traag, hangen, freezes..Bleek dat Iphote mijn 30.000 fotos niet zo leuk meer vond en er een zooi van had gemaakt op de HD.
Nu doet ie het weer prima, clean install gedaan.

Niet alleen kopiëren...de eerste 3 minuten van een nummer valt alles mee qua snelheid. Eenmaal het nummer langer (dus meer kopies van bepaalde ritmes, loopkes, ed) wordt het moeilijker.
Dus meer ram kan dit probleem oplossen?

Niet alleen kopiëren...de eerste 3 minuten van een nummer valt alles mee qua snelheid. Eenmaal het nummer langer (dus meer kopies van bepaalde ritmes, loopkes, ed) wordt het moeilijker.

Zou kunnen ja maar ik ben daarvoor niet genoeg "computer buff" om dat met zekerheid te stellen.

da's toch raar... normaal is een kopie van hetzelfde loopje geen fysieke kopie maar een link naar de loop. het zou dus niet uit moeten maken hoeveel je er achter elkaar zet.

ALs 't 3 minuten goed gaat lijkt 't me echt een RAM probleem. na 3 minuten is het RAM vol en gaat de daw direct vanaf de harddisk spelen en da's veel trager dan vanuit 't RAM.
Je kan dit ook oplossen door meerdere HDs parallel te laten afspelen, een RAID (raid nul). Da's wel veel duurder dan RAM.

Een uitzondering hierop, als je veel VSTi's gebruikt. De CPU moet veel rekenen om daar data uit te krijgen. Dit kan je oplossen door een snellere computer te gebruiken of ze door een externe CPU te laten uitrekenen.
Dit merk je wel direct als je gaat afspelen en niet pas na 3 minuten.

Je moet inderdaad gewoon meer geheugen nemen, 1gb is gewoon krap (maar op zich ook wel weer netjes dat hij zoveel kan!!!). Welke iMac heb je?

misschien overstappen naar 6gb ram? hele vooruitgang lijkt mij:P

Tis een imac van 2007. Een 2.0ghz met dus 1gb ram.
Nog een vb om te verduidelijken wat het probleem is :
als ik een nieuw nummer begin kan ik mijn eerste compressor zonder probleem sidechainen (duurt 1 seconde en hij staat er bij) ...eenmaal het nummer gevorderd is en er zitten al een heleboel plugins op doet hij er steeds langer over om er een nieuwe plugin bij te plaatsen (kan soms tot 15 seconden duren en soms krijg ik zelfs een error en slaat mn daw af).

Die heb ik ook, 4 gb er in en blazen maar.
Net als de vorige iMac (bolletje), nooit opnieuw geinstalleerd, die bol heeft bijna 6 jaar zonder een enkel probleem goed zijn werk gedaan en ik deed hem alleen weg omdat ik een Intel wilde.
Anyway, ik zou zeggen, ren naar de gemiddelde computerboer en haal voor €50 4 gb, inzetten is twee minuten werk (onder het Applelogo zit een schroefje, loshalen, oud ram er uit nieuw ram je er in ;-).

Tis een imac van 2007. Een 2.0ghz met dus 1gb ram.
Nog een vb om te verduidelijken wat het probleem is :
als ik een nieuw nummer begin kan ik mijn eerste compressor zonder probleem sidechainen (duurt 1 seconde en hij staat er bij) ...eenmaal het nummer gevorderd is en er zitten al een heleboel plugins op doet hij er steeds langer over om er een nieuwe plugin bij te plaatsen (kan soms tot 15 seconden duren en soms krijg ik zelfs een error en slaat mn daw af).

dit ligt aan je CPU en los je niet met meer RAM op.

dit ligt aan je CPU en los je niet met meer RAM op.
Daar ben ik het niet meteen mee eens, de hoeveelheid ram kan echt veel schelen, net als het uitzetten van je airport, automatische updates, programma's van je harde schijf mieteren die je nooit gebruikt etc.etc.

Daar ben ik het niet meteen mee eens, de hoeveelheid ram kan echt veel schelen, net als het uitzetten van je airport, automatische updates, programma's van je harde schijf mieteren die je nooit gebruikt etc.etc.

het kan veel schelen maar niet als je plugins moet renderen.

als ik m'n airport uitzet heb ik geen internet meer. automatische updates heeft weinig met snelheid te maken. Wel met het zeker stellen van het door kunnen werken op je huidige software als die goed draait.
Programma's op je HD maken het werken alleen langzamer als ze eerder zijn geinstalleerd dan degene waar je mee werkt omdat ze dan meer naar de as van de HD toe staan waar de snelheid minder is.

als ik m'n airport uitzet heb ik geen internet meer. automatische updates heeft weinig met snelheid te maken. Wel met het zeker stellen van het door kunnen werken op je huidige software als die goed draait.

Zonder nou in overloos gediscussieer te willen vervallen: als je muziek maakt ben je toch niet aan het internetten?
Als ik mijn muziekmacje opstart calibreer ik mijn touchscreen, draai automatische updates en zet dat en de airport dan uit en ga muziek maken ;-)

Programma's die op je hd staan kunnen de performance omlaag brengen omdat ze gelinkt zijn (bijv. start op met...) etc. en dat kan echt allemaal schelen. Op de diverse Logic fora kun je dat teruglezen en het is ook mijn eigen, persoonlijke ervaring.

Maar goed, ik heb dan ook de luxe apart een macje te gebruiken voor alleen muziek, andere dingen doe ik op andere macs.

Een beetje ram kost geen drol. Volgens mij is het dat ddr2 nu een beetje duurder wordt, dus dat juist nu een goed moment is om het aan te schaffen. Wanneer er iets bottleneckt als ram, gaat dat zeker performance problemen opleveren. Zou er 2 gb bij in zetten.

PS ik zit soms onder het maken van beatz fora te checken of msn.. iets.. ff rust dan!
Maarrrr... eigenlijk zou het beter zijn om internet uit te schakelen. :)

:duivels:
maar een zelfde van die je nu hebt, is ook prima.
TENZIJ er 2 x 512 mb in zit he? Want het moeten dus PAARTJES zijn:duivels:

Moet ik eens iets grappigs vertellen?

mijn sh 201 is tweemaal zoveel waard als mijn xp laptopje met 1.3 Ghz en 512 mb ramgeheugen...

Inderdaad, ik maak luisterbare muziek op een Dell l110 en weet er altijd wel iets op te vinden als hij niet meewerkt... ^^)

... helaas moet ik wachten met een nieuwe te kopen tot ik volgend jaar ga verderstuderen :p

Back