Hardware fx via spdif

musicheaven

Ouwe rot
hoe werkt dit precies? ja snap ik, je propt het kabeltje in je spdif out en in van geluidskaart en hardware, maar wat zijn de mogeljkheden dan?

werk met cubase 5

kan je de hardware fx dan als send gebruiken in cubase, en kan je, als je bv een reverb gebruikt, track per meer en minder laten komen, of niet?

wat zijn de voor en nadelen?

Je moet het zien als een plug in waarvan je er maar 1 kunt gebruiken. Idd, effect send naar s/pdif out (op je geluidskaart), s/dif in op je effect, s/pdif uit van effect en weer terug naar s/dif in op de geluidskaart. S/pdif in dan naar een track/bus in Cubase (neem ik aan, gebruik geen Cubase)

Het voordeel is dat je je fx digitaal (dus minder ruis en conversie) hebt en dat je je fx vanuit Cubase kunt regelen...ideaal dus...

Je kunt je fx gewoon als send gebruiken,maar ook als insert,net als andere vst plug-ins...

Eerst alles aansluiten op je geluidskaart,dan ff een instelling maken in Cubase (in de ins en outs sectie is een tabblad external fx,wijst zich vanzelf)...
Als dat gedaan is verschijnt je fx gewoon tussen je plug-ins,in het gedeelte 'external fx'...

Even een wat ongeinformeerde vraag wellicht, maar niet minder interessant. Hoe zit het met latency voor spdif(en adat) en hoe verhoudt zich dat tot firewire of een audio roundtrip op een aux in mn dsp-mixer? Ben ik dan mn zero latency van mn direct monitoring kwijt of kan ik het als gewone aux zien? Als de latency lager is dan firewire roundtrips(dus vergelijkbaar met een audio-aux loop) lijkt me naast minder ruis en geen conversie ook latency-reductie een groot voordeel.

Je hebt gewoon latency delay compensation...dit berekent Cubase (als je fx edit opent verschijnt er een instellingen windowtje),maar is ook handmatig in te stellen...ik weet alleen niet hoe dat gaat met direct monitoring...

Maar zelfs al gooi je een fx via een analoge mixer,via firewire kaart en meer,dan wordt de latency alsnog goed berekent (met ping)...

In mijn set-up gaan verschillende fx via Fireface 800 en dan via adat naar aes converter...werkt allemaal prima en heel eenvoudig...

en is dit een wat aan te raden setup? zijn er veel mensen die dit gebruiken of is dit eerder af te rade?

Ik ben wat overgevoelig vrees ik voor die latency en latency compensation, hangt waarschijnlijk ook samen met hoe ik werk. Als ik bv aan de envelope schroef van bijvoorbeeld mn Evolver gaat dat veel preciezer via direct monitoring dan met Logic er tussen. Zeker als ik terwijl ik loop te knoppendraaien ook nog probeer een goede baslijn te verzinnen bij een eveneens live gemonitorde 808 en 909. Ook kicks dubbelen gaat beter, al is dat inderdaad met compensation op te lossen omdat je niet live speelt.

Bottom line is dat ik eigenlijk alles realtime wil hebben, en liefst handmatig te bedienen als nodig. Een beetje zoals het was voordat ik een computer binnenliet in de studio. Dat werkt nu, al wil ik nog even een slag om de arm houden qua adat/spdif en realtime. Ik weet er gewoon te weinig van eerlijk gezegd.

En ja het is erg subjectief. Waar de één prima toetsen speelt en in zn hoofd de delaycompensation van bv Cubase meedoet is het bij de ander(bij mij bv) echt iets wat knaagt. Ook al is het nog zo minimaal(Fireface bv, en een forse Mac met Logic).

En dus ontopic(en nu hou ik op :) ), is een voordeel van spdif en/of adat dat het minder latency kent en dus vergelijkbaarder is met gewoon audio?

En dus ontopic(en nu hou ik op :) ), is een voordeel van spdif en/of adat dat het minder latency kent en dus vergelijkbaarder is met gewoon audio?

Nee.
Die spdif of adat loopt ook gewoon via je ASIO driver, net als de analoge i/o's. De Asio driver bepaalt wat de latency is en is dus voor zowel digitale als analoge i/o's gelijk.
Als een uber lage latency een uber hoge prioriteit heeft: Bij de bron aanpakken. Dus die fireface er uit en die HDSP of Raydat er in. Dan draai je easy op 1.5 ms zonder al te veel CPU overhead en blijf je in zowat alle gevallen het realtime gevoel houden zonder gekraak.

Fireface is al weg, het is nu een Metric Halo. En volgens mij bypass ik de Coreaudio drivers met direct monitoring(ik patch de KSP8 in de DSP-mixer van de Halo). Dat was het idee iig :)

en is dit een wat aan te raden setup? zijn er veel mensen die dit gebruiken of is dit eerder af te rade?

Ik gebruik het zeker! Maar dan wel met analoge fx zoals phasers en een springreverb bvb. Als je een digitale bak zo gebruikt dan hangt het wel sterk af van welke bak dat is vind ik. Een M7 lijkt me meer toevoegen aan het plugin arsenaal dan een MX200 bvb. ;) En volgens mij moet je als je spdif zo gebruikt wel zorgen dat de spdif op je fx kan syncen aan je clock van je audio interface (of andersom evt) anders krijg je bijna zeker digitale tikjes ed.
Nog een nadeel kan zijn dat je de totall recal op je projecten kwijt kan raken. (hoeft niet perse)

Fireface is al weg, het is nu een Metric Halo. En volgens mij bypass ik de Coreaudio drivers met direct monitoring(ik patch de KSP8 in de DSP-mixer van de Halo). Dat was het idee iig :)

Ahaa.. Dan zijn we behoorlijk langs elkaar heen aant lullen. :D

Maar dat maakt het niet minder gezellig :)

Alle info is welkom, spdif en adat zijn voor mij nog steeds magische draadjes waar licht uit komt.

Extra vraagje voor adat, is het aan te raden ook wordclock aan te sluiten? Volgens mij word het ook doorgegeven via het adat-protocol maar als het helpt sluit ik net zo lief nog een kabel aan. Waarbij ik dan meteen ook het liefst weet waarom en hoe het helpt, dat dan weer wel...

Alle info is welkom, spdif en adat zijn voor mij nog steeds magische draadjes waar licht uit komt.

Extra vraagje voor adat, is het aan te raden ook wordclock aan te sluiten? Volgens mij word het ook doorgegeven via het adat-protocol maar als het helpt sluit ik net zo lief nog een kabel aan. Waarbij ik dan meteen ook het liefst weet waarom en hoe het helpt, dat dan weer wel...

ik heb adat en fx via spdif en gewoon interne clock en dat draait prima.

Hier kan je lang en kort over lullen of het aan te raden is maar in een setup van audio interface + 1 adatbak dan heb je vind ik geen wordclock nodig. Idd via de adat in slaven aan de clock van je interface en het werkt naar behoren.
Het wordt pas anders met uitgebreidere setups met bvb 3 adat converters. Dan kan een centrale clock die alle units rechtstreeks van clock voorziet zeker wel nuttig zijn.

Back