Howto: Stotterende ruffneck synth

@ Kalusi : Je meent het , misschien moet ik dan toch eens iets meer verdiepen in hoe een gemiddelde studio er in die tijd uitzag
tip : kijk eens op discogs ;-)
Dat was ook maar cynisch bedoeld.
En sjonge jonge jonge , Niel zegt het toch ook , het zijn gewoon korte nootjes, en geen gates!

Zijn er nu dan echt mensen die met een compressor via de side-chain dit effect proberen te maken, terwijl het gewoon korte nootjes zijn ?

:okdan:

Nee ik niet, ik zoek naar het ducking effect (hoort eigenlijk in een ander topic lijkt me, maar goed...).

Bij jouw hardware compressor zou je dus die kick niet rechtsstreeks in die sidechain-input moeten gooien maar een sendsignaal van de mixertrack waar je kick op zit.
Dat werkt, thx!

Ouwe post maar toch...

Ouwe post maar toch...

Een ouwe post maar ik ben ook al een tijdje opzoek naar de 'how to'... Ik heb een probeerseltje aangehecht. Graag uw commentaar :).

Bye,

Matthijs

Attachments

• probeersel.mp3
    118 KB · Bekeken: 214
Ik loop maar te kutten en het lukt niet echt, dus onder het motto 'Stomme vragen bestaan niet' ; hoe maak je zo'n stotterende ruffneck synthlijn zoals in bijvoorbeeld I'm a ruffneck (vanaf 0.52 min)

de VCA envelope van je juno1/2 of mks50 op GT zetten (gate) (of attack en release nul en sustain maximaal op een ander type synth) en nadat je je deuntje in hebt gespeeld in piano roll edit de blokjes hier en daar wat korter maken.

Als je goed luistert hoor je lang kort kort lang lang kort lang kort kort (of zoiets) het is niets anders dan varieren met nootlengte.

-C-

@Alterex : Je moet gewoon je mid sweepen. Dus ook in cubase is het heel simpel.. Boost een aantal db's in het midden gebied (niet te voorzichtig), en 'sweep' door het middengebied, verander dus constant (niet te snel) de frequentie die je boost. Het is een heel ander effect dan een phaser e.d.

@Alterex : Je moet gewoon je mid sweepen. Dus ook in cubase is het heel simpel.. Boost een aantal db's in het midden gebied (niet te voorzichtig), en 'sweep' door het middengebied, verander dus constant (niet te snel) de frequentie die je boost. Het is een heel ander effect dan een phaser e.d.

Ik heb idd een phazer gebruikt. Maar eh - praat me even bij. Mid sweepen?
Dat doe je met een para eq neem ik aan? De frequency van het midden 'tweaken'. Dit is even allemaal nieuw voor mij :?.
Zo iets als dit...

Attachments

• probeersel2.mp3
    170,3 KB · Bekeken: 185
  • probeersel3.mp3
    170,3 KB · Bekeken: 200
Trouwens... Lijkt dat sweepen in het midden niet op een soort.. bandpass filter? Of zit ik er weer naast?

Lijkt er wel op maar is het niet. Het is gewoon een mengtafel met parametrische mids, die je lekker kan boosten (of cutten) en flink heen en weer sweepen geblazen!!
Er gebeurt dus theoretisch gezien niets met het hoog en laag ansich.

check deze docu ff: http://video.google.nl/videoplay?docid=-1249593556044113067#

Ergens aan het einde gaan ze bij ruffneck in de studio en laat hij even de typische ruffneck sound horen (ofwel een midsweeped alpha juno lead)

ps: Zie net dat ik deze video ook al in m'n beginpost had gelinkt :D

Wat gebruikt hij daar voor een mengtafel?

Mackie 8-bus volgens mij (zo te zien aan de led metering rechts op de tafel)

dat filmpie is echt lachje.. stelletje daar ..is toch niet te zien dat ik pillen op heb?? nee joh!

Nog eentje dan...

Nog eentje dan...

Mijn laatste probeerseltje... feedback svp :). :dj:

Attachments

• probeerseltje4.mp3
    145,8 KB · Bekeken: 208
Mijn laatste probeerseltje... feedback svp :). :dj:

Snij er eens een bult laag uit en doe wat extremer sweepen met de EQ. Het moet ook weer niet -te- vet klinken, dat soort geluidjes is altijd "pezig".

Helaas, de koelkast is al weg; het antwoord wordt een aantal berichten terug al door de ts zelf gegeven; het ging om het eq-effect dat gecreëerd wordt door aan de mid sweeps te draaien :) Staat hier al een paar weken een @Juno 2 ongebruikt in de gang omdat m'n huisgenoot erniet echt meer iets mee doet momenteel. Misschien moet ik 'm toch eens op mijn kamer zetten. Lekker hooveren met die hap :)

gave shit man met die gates.. ik ga ook gabber maken

uit welke synth komt ookweer dat belachelijke ravegeluid met die vertraagde pitch?
(ja ik weet.. iedereen op dit forum weet dat behalve ik)

Blijft lekker die Ruffneck-sound :okdan:

Ik kwam onlangs tot de schrikbarende conclusie dat mijn vermogen tot het maken van Ruffneck-leads verloren is gegaan op het moment dat ik een keyboard aansloot ipv lijntjes in fasttracker in te tekenen. Ik probeer het dan veel te melodisch te maken, terwijl het eigenlijk veel meer op ritme en sound is gebaseerd dan op melodie.

Eind vorig jaar weer een alpha juno gekocht, dus dan moet je natuurlijk ff scheuren. Eerst het ritme ingetekend, daarna met de noten aan de gang. Wat je hoort is een kale juno.

Attachments

• alpha juno.wav
    5,8 MB · Bekeken: 223
Back