Howto: Stotterende ruffneck synth

Dit is gewoon een juno 2 geluidje zonder release, met een nootlengte van 32sten. Niks noise gates oid. Zo (simpel) deden ze (we) dat toen.:P

Misschien hadden ze nog geen software ;) Toen moesten ze wel met compressor werken.

Hoe doe je dat eigenlijk met een DBX266xl? Ik voer een drumsignaal in de sidechain (gewoon mono-plug, moet kunnen volgens manual) en een akkoord in de gewone ingang. Wat ik dan hoor is het gated akkoord maar ik hoor geen drumsignaal meer, laat staan ducking. Andersom werkt het helemaal niet (akkoord in side-chain ingang), dan hoor ik alleen drums, wederom zonder ducking.
Sorry voor deze noob vraag maar van compressie heb ik niet zo heel veel kaas gegeten.

Dat klopt ook, want je drumgeluid is dan slechts het trigger signaal voor de gate of compressor, dus dat hoor je dan ook niet.
Dan zou je je drums via een aux send naar je trigger in of sidechain moeten sturen, of gewoon je drumsignaal splitten en dan naar de compressor.

Hoe doen ze dat dan met ducking? Dan drukt je drum het andere signaal weg zeg maar. Je hoort ze allebij. Die gate van mij had trouwens een omgekeerd effect, je hoorde het akkoord wanneer er een drumsound klonk, de akkoorden klonken dus met het ritme van de drums, overigens ook een leuk effect :)

Correct me if i'm wrong, maar ducking is in principe hetzelfde als sidechain compressie. Het trigger signaal 'geeft aan' wanneer het te bewerken signaal minder moet zijn. Ducking is de term en je gebruikt een sidechain signaal. volgens mij is men het gewoon sidechaining gaan noemen maar is het ducking.
Dit doe je met een compressor met die functie

Met een noise gate zorg je ervoor dat een signaal doorgang vindt, zolang het trigger signaal boven een bepaald volume is. Dit was natuurlijk voor zang etc, zodat je alleen goed signaal had en de noise gate de rest wegdrukte. Hierbij laat de gate het signaal juist klinken bij een inkomende trigger, bij ducking of sidechain wordt het signaal weggedrukt bij een inkomende trigger.

Dat is het zo'n beetje, maar wellicht kan iemand het aanvullen/verbeteren.

Ja ok, ducking of sidechaining. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar met bijv. een DBX266xl?

euh, ik heb geen dbx, dus dat kan ik niet precies uitleggen.

Het lijkt me dat je de kick naar de sidechain ingang stuurt (en dus split, zodat je 'm ook op een normale input van je mixer hebt) en je chords naar de normale ingang van je DBX en dan je compressor instellen zoals je wilt.

Dan krijg je volgens mij niet dit effect. Ik wil dus dat bijv de kick drum een baslijn of een akkoord wegdrukt als het ware.

Dan krijg je volgens mij niet dit effect. Ik wil dus dat bijv de kick drum een baslijn of een akkoord wegdrukt als het ware.

Sidechaining werkt op diverse plekken op verschillende manieren. In Pro Tools zet ik een kick op een mixer kanaal dat gewoon naar de master geroute is. Vervolgens zet ik een send op het kick-kanaal die het signaal naar een bus stuurt. Vervolgens kun je op een 2e kanaal het te compressen geluid zetten. Ik insert daarop een compressor met sidechainmogelijkheid en selecteer als sidechaininput voor die compressor dezelfde bus als waar ik net mijn kick naartoe heb gestuurd. Dan heb je én het ducking effect én je kick blijft behouden.

Bij jouw hardware compressor zou je dus die kick niet rechtsstreeks in die sidechain-input moeten gooien maar een sendsignaal van de mixertrack waar je kick op zit.

Krijg ik dan niet het omgekeerde effect, dat kreeg ik nu dus. Het akkoord werd getriggerd op het ritme van de kick (of snare/hihat etc.). Ik wil juist dat het akkoord weggedrukt wordt door de kick en dus niet luider wordt. Moet toch kunnen lijkt me, ook met een hardware compressor.

ff achterkant van je dbx gecheckt. Als je een insert kabel hebt kan je die gebruiken om een send kanaal uit te sparen.

Zo te zien ff de threshold en ratio van je gate op 0 zetten en dan met de compressor instellingen gaan kutten. Je gate moet constant open blijven staan iig.

Check anders ff je handleiding. Bij mijn 3630 stond het erg netjes uitgelegd in de manual

wat de fok :D doe ff moeilijk met ze allen, net wat tactic en spdk ook zeiden, dit is gewoon een simpele roland alpha juno die korte nootjes afspeelt.
Voor wat extra sjwing kan je de portamento aanzetten, op een korte instelling.

Check mijn track uit 2001, beetje vergelijkbaar, ook een alpha juno + live mid sweep EQ op de mengtafel.

Externe link: http://www.beatsdigital.com/index.php?track_id=148629
Druk op play track.

Zelfs met alle high tech pluggins van tegenwoordig is dit het makkelijkste met korte nootjes en wat portamento te bereiken.

Ok, thx! Ga ik morgen proberen.

wat de fok :D doe ff moeilijk met ze allen, net wat tactic en spdk ook zeiden, dit is gewoon een simpele roland alpha juno die korte nootjes afspeelt.
Voor wat extra sjwing kan je de portamento aanzetten, op een korte instelling.

Check mijn track uit 2001, beetje vergelijkbaar, ook een alpha juno + live mid sweep EQ op de mengtafel.

Externe link: http://www.beatsdigital.com/index.php?track_id=148629
Druk op play track.

Zelfs met alle high tech pluggins van tegenwoordig is dit het makkelijkste met korte nootjes en wat portamento te bereiken.

Eventueel nog VEL -> VCF routen. Maar die midsweep dat was de aha-erlebnis voor mij, instant ruffneck :okdan:

Nu we het toch over gaters hebben, is die van cubase met midi te triggeren?:D Ik word dat extra kanaal aanmaken steeds helemaal zat.

Misschien hadden ze nog geen software Toen moesten ze wel met compressor werken.

@ Kalusi : Je meent het , misschien moet ik dan toch eens iets meer verdiepen in hoe een gemiddelde studio er in die tijd uitzag
tip : kijk eens op discogs ;-)

En sjonge jonge jonge , Niel zegt het toch ook , het zijn gewoon korte nootjes, en geen gates!

Zijn er nu dan echt mensen die met een compressor via de side-chain dit effect proberen te maken, terwijl het gewoon korte nootjes zijn ?

:okdan:

Zijn er nu dan echt mensen die met een compressor via de side-chain dit effect proberen te maken, terwijl het gewoon korte nootjes zijn ?

Nou, het heeft z'n nut - bijvoorbeeld als de LFO niet free-running is of als je ook nog de envelope gebruikt. Verder lijkt me dat een drumcomputer die hihats eruitgooit wellicht minder last heeft van allerhande overige MIDI-messages voor cutoff/pitch te tweaken terwijl die er bij losse noten wel tussendoor komen.

Je hoeft dan ook alleen maar het patroon op de drumcomputer te wijzigen met 1 druk op de knop in plaats van elke variatie in te programmeren/spelen, gate-tijd is makkelijker in te stellen als je je input-signaal er op aan kan passen, diverse vormen van envelopes zijn te gebruiken (zeker makkelijk bij oudere bakken met tragere software-envelopes).

Het hele "maar hoe deden ze dit vroeger" is echter wel een interessant verschijnsel. Ik weet wel hoe het ging, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet echt meer terug wil naar die tijd wat betreft sequencen. Workflow toendertijd (in '98 voor mij) betekende gierig zijn met je effecten, vrijwel geen automation, en lang niet zo makkelijk met audio kunnen werken tenzij je het geduld had. Als ik terugkijk zie ik hoe zeer ik (tot mijn nadeel) de sampler onderschat had; het was anders elke keer maar zoeken naar een beetje leuke kick op de MC-303 of in de XP-30. Het erkennen van het feit dat je kunt resamplen en dat het ding al alles qua percussie (en dat is dan nog maar een klein stuk van de mogelijkheden) voor je kon doen kwam helaas te laat.

Back