Monitors vs neutraliteit

divinio

Starting Up...
Ik ben nog een newbie op vele vlakken en dus ook op het vlak van monitors.

Eén van de eerste dingen die ik (hier denk ik) geleerd heb is dat je monitors nodig had als je serieus met muziek wou bezig zijn. Dat die een neutrale klank hebben enzovoort. Jullie kennen het verhaal wel van kleuring.

Maar hoe "neutraal" is neutraal dan nog als je minstens 100 verschillende soorten monitors kan kopen? Waarvoor staat die neutraliteit dan?

Ik ben onlangs overgestapt van mijn eerste paar M-Audio DX4 mini-monitors naar de nEar 05 Experience van ESI. Die eerste gekocht om met een mini budget toch al te beginnen. Maar het was wel tijd voor iets beter. Op zich hoor ik veel duidelijker ieder geluid en brengt dit absoluut mijn productieniveau hoger. Je hoort me zeker niet klagen.

Ik heb na dit weekend toch even een nummer op verschillende locaties beluisterd. In de auto, op de iphone, op brakke pc speakertjes en zo verder.

Wat me opviel van verschil met de monitors is:

- dingen die hier iets te zacht klinken, die hoor je (bijna) niet meer op andere speakers

- dingen waarvan ik hier twijfelde dat ze te hard stonden, die knalden veel te hard door andere speakers

- synths waarvan je hier duidelijk de modulatie hoort, die brommen gewoon op andere speakers en daar hoor je die subtiliteit niet.

Mijn besluit na dit weekend is dat ik hier absoluut alles piekfijn moet afstellen zodat het op andere speakers ook goed klinkt. Dat is wel even wennen want hier klinkt dat nummer nog best goed maar op zo een "pc speaker setje" lijkt het echt of ik nog geen verstand heb van muziek maken :D

Niet leuk dat je niet kan af gaan op wat goed klinkt op je monitors.

Of zie ik dat verkeerd?

Ik gebruik deze monitors nog maar een week dus ik besef dat ik er nog aan zal moeten wennen en ik na een tijdje beter zal weten wat ik moet doen.

Enlighten me

:geslaagd:

Tja niet leuk nee, maar het is niet anders.
Je monitors zijn 1 ding maar je akoestiek telt ook mee voor de helft.

Akoestiek is imo meer dan de helft zelfs.. Beter een goede akoestiek met niet al te beste speakers, dan een slechte akoestiek met superspeakers.. Het liefst natuurlijk allebei in orde, maarja.. Een ruimte doet echt ongelooflijk veel met je geluid..

Volgens mij is wat je doet voor het budget wat je hebt wel de oplossing. Leer de tekortkomingen van je speakers, door constant op andere speakers te luisteren, en je mixen te fine tunen. Dat je akoestiek niet klopt, is een tweede. Hierdoor zul je op een gegeven moment aan de top van de mogelijkheden van jou speakers op jou locatie komen. Maar je kunt toch hele goede afmixen maken dan al hoor!

Neem een track, en ga die net zo lang afmixen totdat het overal te gek klinkt. Dan weet je hoe het op jou speakers klinkt, en weet je dus hoe je sound bij jou in je studio moet zijn.

er zijn maar weinig speakers echt neutraal, en die kosten allemaal veel geld. elke speaker zal altijd anders klinken dan een andere, dus die verschillen blijf je houden. het gaat erom dat het overal goed klinkt, niet per se precies hetzelfde.

koop een goede koptelefoon om te dubbelchecken, dat helpt al een heleboel. als je ergens anders een productie van je beluistert en het klinkt daar beter/anders, zet je speakers dan eens erbij om te kijken of het je akoestiek is of je speaker. meestal ligt het aan je akoestiek ;)

In de Future Music van vorige maand was er een interview met Alan Braxe en hij maakte zijn tracks op slechte monitors met de slogan: als het hier goed op klinkt, dan klinkt het zeker overal goed......

In de Future Music van vorige maand was er een interview met Alan Braxe en hij maakte zijn tracks op slechte monitors met de slogan: als het hier goed op klinkt, dan klinkt het zeker overal goed......

Fouten die je niet hoort door een slechte monitor, kan je ook niet corrigeren :).
Wat is een slechte monitor? Hoe kan eender wat trouwens goed klinken op een slechte monitor?

Ja ik ga hier ook niet mee akkoord. Maar ik vond het wel een opmerkelijke uitspraak op zich. De man is ook wel wat raar.

Zal eens opzoeken in de FM thuis over welke monitors het gaat.

Dat is wel de reden dat de Yamaha NS10 en auratone in veel studios te vinden zijn. De NS10 was eigenlijk bedoeld als hifi speaker.

Maar idd een paar goede monitors en akoustiek is heel belangrijk.
Probeer ook eens de plaatsing van de monitors te veranderen.
Op een gegeven moment leer je de tekortkomingen van je ruimte en monitors kennen en kan je daar je mix op af stemmen.
Zoals je nu eigenlijk al zegt:

- dingen die hier iets te zacht klinken, die hoor je (bijna) niet meer op andere speakers.. FF wat harder in de mix zetten dus.

- dingen waarvan ik hier twijfelde dat ze te hard stonden, die knalden veel te hard door andere speakers .. FF wat zachter zetten dus

- synths waarvan je hier duidelijk de modulatie hoort, die brommen gewoon op andere speakers en daar hoor je die subtiliteit niet... Meer definitie geven door EQ te gebruiken

Ik ga binnenkort overstappen op een iMac en zit me al af te vragen waar ik mijn monitors ga moeten plaatsen met zo een groot scherm :frons:

Nu staan ze mooi naast mijn 17" TFT maar dan staan ze toch wel verder uit mekaar denk ik dan.

Mss geen dingen om me druk over te maken maar vermits ik er niets van af weet doe ik dat wel 8~

De monitors die je noemt zijn zeer beperkt (ik ken ze). Er zal vast wel op te mixen zijn wanneer je hebt leren compenseren voor de gebreken, maar het blijft verre van ideaal en giswerk. Voor monitors waar je echt wat aan hebt (een degelijk frequentiebereik en een vlakke respons) moet je iets meer neertellen.

je moet je monitors altijd in de 60 graden hoek zetten, dus de afstand tussen de monitors moet hetzelfde zijn als de afstand tussen je oor en een monitor.

een 27" imac is 65cm breed, dus lijkt me geen probleem toch? bij een groter scherm moet je er toch iets verder van af gaan zitten...

De monitors die je noemt zijn zeer beperkt (ik ken ze). Er zal vast wel op te mixen zijn wanneer je hebt leren compenseren voor de gebreken, maar het blijft verre van ideaal en giswerk. Voor monitors waar je echt wat aan hebt (een degelijk frequentiebereik en een vlakke respons) moet je iets meer neertellen.

Neem me niet kwalijk maar ik vind dit persoonlijk een antwoord zonder veel toegevoegde waarde.... kan je zowat bij ieder topic schrijven waar men niet praat over het neusje van de zalm. Of het dan monitors zijn of synths. Maakt niet uit.

Had ik nog geld zat had ik deze natuurlijk niet uitgekozen....

Neem me niet kwalijk maar ik vind dit persoonlijk een antwoord zonder veel toegevoegde waarde.... kan je zowat bij ieder topic schrijven waar men niet praat over het neusje van de zalm. Of het dan monitors zijn of synths. Maakt niet uit.

Had ik nog geld zat had ik deze natuurlijk niet uitgekozen....

Wie heeft het over het neusje van de zalm? Vergelijk bijvoorbeeld de HS80m (nog steeds budget in monitorland) maar 's met je huidige setup. Dat is al een wereld van verschil.

En het maakt wel degelijk uit waar je over hebt. Monitors hebben één doel: Een flink deel van het hoorbare frequentiespectrum ongekleurd weergeven. Het is misschien niet leuk om te horen maar dat doen jouw monitors niet.

Akoestiek is imo meer dan de helft zelfs.. Beter een goede akoestiek met niet al te beste speakers, dan een slechte akoestiek met superspeakers.. Het liefst natuurlijk allebei in orde, maarja.. Een ruimte doet echt ongelooflijk veel met je geluid..

Hier ben ik het dus niet mee eens. Een akoestisch slechte ruimte kun je daartegen behandelen. Monitors kun je niet behandelen. Dan moet je andere kopen.

En je kunt ook geen monitors naar de ruimte kopen, zo van: ik krijg last van dit, dus moet ik monitors hebben die dat en dat slecht weergeven, want dat heft elkaar op. Zo werkt het niet. Je kunt monitors wel uitkiezen op neutraliteit, maar minder op mankementen.

Je moet binnen je budget altijd zo goed mogelijke monitors kopen. En een budget van zeg € 150 totaal ofzo =geen budget.
Klinkt het dan niet goed genoeg wegens een slechte akoestiek, haal dan advies binnen om die aan te passen. En kijk ook naar de opstelling van je monitors. Daar valt vaak ook veel aan te verbeteren.

Maar M-Audio's, ESI's en Behringers zou ik wat monitors betreft de vingers niet aan willen branden.

Mijn budget laat dat gewoon niet toe voorlopig. Het is zo simpel als dat.

Aan de prijs dat ik ze hier gekocht heb kan ik ze ooit wel nog eens verkopen als ik wat meer centen opzij heb staan. Ze gaan zo goed voor mij als je ziet waar ik van kom.

Maarja het is kut als je iets koopt en de verwachtingen vallen een beetje tegen.
Je monitors zijn wel redelijk goedkoop en in combinatie met een onbehandelde kamer loop je logischer wijs idd tegen zulke problemen op.

Maar zelfs met monitors van 1000,- per stuk en een gaare kamer hou je dit.
Dit geld andersom ook.

Wat je zal moeten doen is klussen/sparen/leren.

Stil staan is achteruit gaan.

Ik ben er absoluut niet van in de put of zo. Wat voor zin heeft het?

Dit is voor mijn bescheiden setup echt wel een vooruitgang. Ik ben wel even zoet zo

Stil staan is achteruit gaan.

Ik ben er absoluut niet van in de put of zo. Wat voor zin heeft het?

Dit is voor mijn bescheiden setup echt wel een vooruitgang. Ik ben wel even zoet zo

Helemaal goed hoor. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Als je de 'mankementen' van je monitors leert kennen, kun je je daarop instellen, en toch een mix maken die OK is.

En je hoeft echt geen dure monitors te hebben om een goede mix te maken.

In ieder geval fijn dat je vooruit gegaan bent met minder slechte monitors. Betere komen dan wel als je budget het toelaat. Fijn ook is dat met nearfield monitors de ruimte niet zo'n grote invloed heeft. Het is dan ook de bedoeling dat ze redelijk dichtbij staan, op zeg maar een meter. En hoogte en hoek waarin ze staan is dan erg belangrijk. Besteed hier de nodige aandacht aan. Er is veel info over te vinden en het kost niets ze anders neer te zetten! Daar kun je wat dat betreft ook lekker mee experimenteren.

Back