Monitors vs neutraliteit

Hier ben ik het dus niet mee eens. Een akoestisch slechte ruimte kun je daartegen behandelen. Monitors kun je niet behandelen. Dan moet je andere kopen.
Je begrijpt me verkeerd.. Tuurlijk kun je een ruimte behandelen, maar dat komt op hetzelfde neer als nieuwe monitors kopen..
Ik bedoeld meer dat als je zou kunnen kiezen tussen een slechte akoestiek met perfecte speakers, en een perfecte akoestiek met mindere speakers, dat je met het laatste beter af bent..
En je kunt ook geen monitors naar de ruimte kopen, zo van: ik krijg last van dit, dus moet ik monitors hebben die dat en dat slecht weergeven, want dat heft elkaar op. Zo werkt het niet. Je kunt monitors wel uitkiezen op neutraliteit, maar minder op mankementen.
Heb je helemaal gelijk in, dat zeg ik ook niet ;) Als je speakers naar een ruimte gaat kopen ben je mijns inziens helemaal krom bezig..

Je begrijpt me verkeerd.. Tuurlijk kun je een ruimte behandelen, maar dat komt op hetzelfde neer als nieuwe monitors kopen..
Ik bedoeld meer dat als je zou kunnen kiezen tussen een slechte akoestiek met perfecte speakers, en een perfecte akoestiek met mindere speakers, dat je met het laatste beter af bent..
Heb je helemaal gelijk in, dat zeg ik ook niet ;) Als je speakers naar een ruimte gaat kopen ben je mijns inziens helemaal krom bezig..

Okay Frenkel,

We zitten weer op dezelfde golflengte!

P.S. Ik zou toch gaan voor perfecte speakers.

Oh ja, ik heb mijn ruimte gewoon nagenoeg akoestisch doodgemaakt. Op 1m is het geluid perfect betrouwbaar. Reflecties heb ik niet. Bij een grotere studio zou dit waardeloos zijn, maar in een redelijk kleine ruimte (zeg ca. 3x4m) is het prima. Bij een grotere ruimte en midfield monitors wil je een goede akoestiek, maar bij nearfields is dat niet zo van belang, als je maar geen storende reflecties hebt.
Monitors:
-Yamaha HS80M
-Avantone Mixcubes passive (+Samson Servo120a amp)

Back