voyager moog filter sustain

sunny pedaal

ALL (Anna Loog Lid)
valt me op , tijdens verlengde tweaksessies , dat het lijkt alsof de sustain-knop van de filter envelope VERTRAAGD reageert. alsof ie een seconde of zo komt nadat ik aan de knop draai.
het doet zich voor als ik een aangeslagen toets ingedrukt hou en dan aan de sustainknop draai. tegen de klok in gaat wel ( filter toe) maar hij heeft meer moeite als ik hem daarna weer open draai.
ook lijkt het alsof hij het soms alleen in de eerste 0-3 van de 0-10 doet .
vreemd, iemand anders dergelijke ervaringen ?
( vind hem op de minimoog-d directer reageren en over het gehele bereik hoorbaarder )

MIDI-loop? Bij mij zijn sommige parameters alleen in grotere stappen in te stellen als ik MIDI in en -uit ingeplugd heb (OS3.4)

nee , ik ben bezig met de midi opnieuw te configureren, zit nu geen kabel in.
wel goed om in de gaten te houden.
reageert bij jou de sustain wel altijd direct en zonder vertraging op de filter?

Nooit opgevallen, zit nu op het werk (tsja, dat moet soms ook). Overbodige vraag misschien maar doet -ie het bij alle patches? Heb je niet per ongeluk een modifier toegwezen?

heb het volgende bemerkt:
als de decay van de filterenvelop een flink stuk openstaat.
en je dan aan de sustainknop draait, dan reageerd hij langzaam daarop . de tijd die het duurt voordat de sustain het level bereikt van waar je hem heen draait is afhankelijk van de decaytijd !?
"n bug in de software??

De maximale decaytijd is 10 seconden, dus als j'm een endje hebt openstaan zal het even duren voordat -ie de sustainwaarde bereikt heeft. De tijd die het duurt voordat rommelen met de sustainknop een hoorbaar effect heeft hangt wellicht af van de vorm van de decay curve, die is volgens mij vast in de analoge Voyager.
Nogmaals, zie je ongeacht welke patch je als uitgangsmateriaal gebruikt?

het gebeurd als je de toets inhoud ( dus geen nieuwe noot aanslaat , en nadat je de initiele decay doorlopen hebt) en dan aan de sustainknop draait.
patch maakt niet uit.
op de 1 of ander manier zijn decay en sustainknop met elkaar verbonden??

Laatst gewijzigd:
Al geprobeerd met aansturen via ander MIDI controller keyboard? Al geprobeerd om sustain te moduleren met square wave LFO (via potmapping)?

heb net r.l gesproken , hij vermoed dat de sustain potmeter en/of multiplexer kapot is. heeft me een testje aan de hand gedaan om dat te checken, ga het vanavond even proberen, hou je op de hoogte

test uitgevoerd, potmeter is het niet.
blijft de vraag : hebben andere voyagers dit ook??

ja , heb nog een bevestiging gekregen.
tis een buggy, mogelijk hardware ( zou het in de processor zitten, zouden de old schools het ook hebben?), nou ja in ieder geval is m'n voyager niet kapot.

test uitgevoerd, potmeter is het niet.
blijft de vraag : hebben andere voyagers dit ook??
Alle analoge envelopes hebben dat.
Dat komt doordat een envelope een condensator gebruikt die opgeladen en weer ontladen word. De oplaat tijd hangt af van de attack, de onlaattijd van de decay en release.

Het probleem is dat het sustainniveau niet direct reageert op de de potmeter, ook nadat de decay fase al voorbij is (>10 sec). Vandaar dat ik ook vroeg of hetzelfde gebeurt als je de sustain waarde met een MIDI controller varieert of via de LFO met een blokgolf (instantane verandering of als door slew limiter).

Het probleem is dat het sustainniveau niet direct reageert op de de potmeter, ook nadat de decay fase al voorbij is (>10 sec). Vandaar dat ik ook vroeg of hetzelfde gebeurt als je de sustain waarde met een MIDI controller varieert of via de LFO met een blokgolf (instantane verandering of als door slew limiter).

Het maakt niet uit of de decay fase al voorbij is, het sustain niveau daalt met de snelheid ingegeven door de decay en stijgt met de snelheid van de attack.

Ik heb geen analoge envelopes met cv gestuurde sustain =( , maar sustain verandering via midi of lfo is als door een slew limiter. Een envelope is natuurlijk niets anders dan een uitgebreide slew limiter, ik gebruik ze iig regelmatig als slew limiter.

heb het bij geen enkele andere analoge synth zo bemerkt, en ik heb er toch echt een en ander onder handen gehad.

( voortschrijdend inzicht:)
yep, de andere synth's hebben het inderdaad ook. ( net even getest: minimoog, jp8, multimoog )
geloof me had het nog niet echt goed bemerkt. zal wel aan de voyager liggen dat het nu zo duidelijk over komt met z'n vette toon. .
weer wat geleerd, zo ziet men maar weer..
bedankt.

Het maakt niet uit of de decay fase al voorbij is, het sustain niveau daalt met de snelheid ingegeven door de decay en stijgt met de snelheid van de attack.
ik dacht dat beiden onafhankelijk schakelbaar waren, de 1 na de ander, vandaar waarschijnlijk, dus als ware het 3 of 4 vca's op "n rij.

Back