gakken sx150 mods

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik zit al een tijdje te denken om mn gakken te modden.
op internet zijn wel schemas te vinden en overal staat dat ie goed te modden is maar nergens zie ik een bruikbare mod (op cv/gate na)
http://www.flickr.com/photos/tom3000/3126554987/

ik ga deze maar als eerste snel uitvoeren om m aan mn baby 10 te hangen.

ik zat te denken dat die lfo ook op t filter zou moeten kunnen...
http://www.experimentalistsanonymou... Drum Synths and Misc Synth/Gakken SX-150.PNG

weet iemand hoe?

en zijn er meer nuttige mods

midi mod vind ik persoonlijk omslachtig en nutteloos
temperatuur onafhankelijk maken ook

het ding is helemaal prima de luxe te modden op alle mogelijke manieren.
de gakken is qua opbouw gewoon een (el cheapo) synth.

je kan op alle cv knooppunten gewoon summing weerstanden aanzetten en daar wat voor een cv bron aansluiten.

gewoon wat vergelijken met andere schema´s van synths, dan moet je eruit komen..

:koffie:

het ding is helemaal prima de luxe te modden op alle mogelijke manieren.
de gakken is qua opbouw gewoon een (el cheapo) synth.

je kan op alle cv knooppunten gewoon summing weerstanden aanzetten en daar wat voor een cv bron aansluiten.

gewoon wat vergelijken met andere schema´s van synths, dan moet je eruit komen..

wat zijn summing weerstanden? als ik vragen mag?

het zijn wel van die micro-electro-onderdelen......zet je soldeerbout erop, en de helft van de printplaat is gesmolten. Ik heb daar absoluut geen ervaring mee.

is dat te doen? zo priegelig solderen? moet je dan niet speciaal gereedschap hebben?

voor de vco 100k naar de basis van Q2
voor het filter 100 k naar de basis van Q4
outputs van onderdelen uitkoppelen met een weerstandje van 1k.
aangezien er geen optelversterkers bij de vco en vcf gebruikt worden , zal optellen van signalen niet altijd even smooth gaan.
maar ja, een kniesoor.................. ( wat dat ook mag zijn), die daar op let.
en je hebt dus een klein puntig soldeerboutje nodig.

wat hierbij wel belangrijk is, neem er een die heet genoeg is voor zilversoldeer.
en niet zo heet dat het soldeer verbrand.

ik heb hier bijvoorbeeld een redelijk dure 15 watt Ersa liggen die onbruikbaar heet is, verbrand al het soldeer , en z´n punt, meteen. (nogal een miskoop)

die Q's zijn kleine transistoren?

ik wil bijna niet geloven dat die kleine onderdelen de hitte, hoe laag ook, van een soldeeractie overleven..geef mij maar de vertrouwde oude grote electronica.
dat soldeer op dit soort printplaten is dus niet de normale soldeertin?
ok, er zal wel goede info verder op internet over te vinden zijn.

Als ik dat gakke apparaat ga gebruiken, dan wil ik er een hoop om heen bouwen. dat lijkt me wel aardig. (verder ben ik wel een dummy op dit gebied)

en is het nou:
knie soor
of:
knies oor

een wereld van verschil! 8o)

Mijn ervaringen met solderen aan mijn Gakken SX-150

Mijn ervaringen met solderen aan mijn Gakken SX-150

Mijn Gakken SX-150 was door zelfaangebrachte CV en Gate verbindingen stukgegaan.
M.b.v. deze zelfbouw transistortester kwam ik erachter dat transistor Q2 stuk was gegaan.

Ik ben er inmiddels achter dat de transistors van het type 2SC3124 zijn, maar die zijn nergens te krijgen. Na lang zoeken op internet kwam ik uit op vervanger BFR520.

Omdat ik nog nooit SMD's gesoldeerd had, heb ik me daar eerst eens in verdiept. Door deze online video-tutorial kwam ik erachter dat dat best te doen is

Ik kocht vervolgens deze soldeerbout van een tientje, een flux-pen, dun litzedraad (om smd's mee los te maken) en een 2X loepje van 3 euro.

Op een oude print vol met SMD's heb ik eerst een uurtje geoefend. Loshalen, vastsolderen, loshalen, vastsolderen...

Daarna durfde ik pas de transistor van mijn Gakken te vervangen. Daarbij kwam ik erachter dat de transistor aan de onderkant ook zit vastgelijmt, dus ik moest wat kracht zetten om hem los te krijgen.

Achteraf bleek die BFR520 geen goede vervanger voor Q2, maar een makkelijk verkrijgbare vervanger heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Door wat transistors onderling te verwisselen kreeg ik hem toch aan de praat. Kennelijk luistert de waarde van Q2 nogal nauw.

Conclusie:
1. SMD's solderen valt best mee, gewoon een handigheidje dat je jezelf moet aanleren.
2. SMD's kunnen best tegen een stootje. Gewoon niet te lang de soldeerbout erop houden.
3. De Gakken SX-150 is een hartstikke leuke en goedkope analoge synthesizer

toch blijf ik twijfelen:

waarom al die moeite doen om een gakken SX-150, een heel simpel basic (saai te noemen) synthesizertje, om te bouwen, zodat hij een gate/CV in heeft, terwijl ik o.a. een Korg ms-20 heb staan, die alles beter en meer kan.

zodra ik ga (aan)modden(eren), is hij ook niets meer waard...nu verkopen levert nog leuk geld op, en dan kan die ander zijn warme boutje erin zetten, als diegene die behoefte heeft.......

toch blijf ik twijfelen:

waarom al die moeite doen om een gakken SX-150, een heel simpel basic (saai te noemen) synthesizertje, om te bouwen, zodat hij een gate/CV in heeft, terwijl ik o.a. een Korg ms-20 heb staan, die alles beter en meer kan.

Hehe...daarin zit nu de hobby :)
Beetje vergelijkbaar met zelf muziek maken .
Waarom zelf muziek maken? , als je ook naar de [online] winkel kunt gaan en daar wat muziek kopen dat gelijk goed is en prof. is opgenomen .

Dus ,hobby rechtvaardig bijna alles :)

daar zet je me wel even aan het denken...

ik denk dat bij mij de muziek voorop staat. ik ben eerder een nootjes & klanken-componist, dan een electronisch geknutsel freak.
Ik vind het een gedoe en zonde van de tijd om die gakken helemaal om te moeten bouwen, om daarna erachter te komen dat ik toch altijd naar een ander (beter) apparaat grijp...

ik snap eigenlijk niet waarom er nog steeds niet nergens op internet 50 goede mods staan, om de gakken flink op te waarderen. CV/ gate, variabele resonance, LFO op filter, kom ik alleen maar tegen...alsof het toch tegenvalt, de mogelijkheden.
Een website waar wordt uitgelegd hoe je de gakken kan omtoveren tot een volledig modulair systeempje daar verlang ik naar. maar misschien is het ook gewoon een te simpel ding, en moet je er te veel om heen en bijbouwen om het leuker te maken.

maar ik hou hem nog maar even. Mijn grote doe-het-zelf (help!!!) modulaire SFX-synth project moet nog van start, en wie weet intregeer ik de gakken SX-150 wel in dat project uiteindelijk...

het heeft ook alles met keuzes te maken.
als je de gakken gaat modificeren, waar is het eind?

eerst zet je er externe in en outputs op, daarna summing amps omdat dat beter werkt.,...
Heee, een vca is ook wel handig, en een extra lfo, en als we dan toch bezig zijn,... laten we gelijk de vco en vcf verbeteren.
voor je het weet heb je een kleine zelfbouw modular in een kartonnen doosje gebouwd.

Heeft er al iemand geprobeerd om de Gakken te scalen met 1v/oct CV? Als je hem dan toch via CV aanstuurt zou ik toch liever ook de juiste noten kunnen sequencen. Ik heb ergens gelezen dat de Gakken ruwweg 0,33v/oct standaard zou hebben. Kan dit opgelost worden door een trimpot of door een weerstand toe te voegen? En, zo ja, welke waarden dienen dan gebruikt te worden?

Heeft er iemand overigens zeer duidelijke instructies (voor een complete noob m.b.t. tot electronica) over hoe ik de LFO zou kunnen toepassen op de filter, met amount voor filter en pitch? In de vorm van snij deze lijn door en soldeer punt A aan punt B (cfr. dit schema of eventueel via een foto), zodat zelfs een complete beginneling als ik het kan.

Daarnaast zou ik ook nog een CV willen inbouwen voor LFO rate, filter cutoff, attack, deacay, resonance & volume. Op het eerste zich zou ik denken dat dit kan door eenvoudige jack-plugs ergens tussen het circuit in te solderen. Waar zijn daar de punten om te snijden en te solderen? Ik geraak niet direct uit aan het schema. Ik ben wel van plan om electronica volledig onder te knie te krijgen op middellange termijn, maar in afwachting daarvan zou ik toch al willen beginnen met dit project.

Om het helemaal af te maken zou ik een patch-matrix willen bouwen zoals bij de synthi's, maar ik denk dat ik beter wat eenvoudiger zal beginnen :D

Ik bouw dit ding misschien best in een externe doos met een universele 12V adapter. Dan hoeft er niets aangepast te worden in dit schema en dan kan ik dit apparaat bovendien nog voor andere dingen gebruiken. Of misschien gewoon met een 9V-batterij als het voltage toch niet zo zeer uitmaakt.

Is het overigens niet mogelijk om deze converter te bouwen zonder extra stroom aangezien het gaat om een verlaging van de control voltage? Of vallen de octave- en pitch-offset dan niet meer apart te controleren?

Back