Het nut van sound modules...?

HarryP

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben nog nieuw in de hele synth-scene, dus vergeef me als ik een domme vraag stel.

Als ik het goed heb zijn sound modules dus eigenlijk ongeveer hetzelfde als synthesizers, alleen dan zonder keys. Om deze te bespelen heb je dan wel een midi-controller (liefst een keyboard/synth met midi-out natuurlijk) nodig.

Nu komt mijn vraag: wat is het nut tegenwoordig nog van het aanschaffen van een sound module? Ik heb thuis een usb-keyboard met 88 toetsen staan, waar ook midi-out op zit. Wat ik nu dus doe is het keyboard aansluiten op de laptop, waarop ik softsynths gebruik. Heeft het dan nog zin om een sound module te kopen? Wat zijn de voor- en nadelen van een sound module t.o.v. een laptop met softsynths?

Alvast bedankt!

wat zijn de voor- en nadelen van softsynth a tegenover softsynth b? Of gebruik je maar 1 softsynth voor alles?

Overigens, als je uit jezelf het nut niet ziet van het aanschaffen van een hardware bakje, dan is dat nut er ook niet. Verschilt per persoon natuurlijk.

Groot voordeel is: je hebt er (in principe) geen computer voor nodig. En het werkt altijd (tot 'ie stuk gaat natuurlijk). Een synthmodule van zeg 15 jaar geleden doet het nu nog steeds. Vraag jezelf maar eens af of jouw VST's van nu het over 15 jaar nog doen (zonder een evt. update, als die er al komt) op een dan actueel OS van hetgeen dan de computer heeft vervangen.

Het heeft natuurlijk ook nadelen t.o.v. VSTi's. Het neemt ruimte in, je moet het aansluiten op een mixer of geluidskaart, na x jaar gaat de batterij leeg, het verbruikt (een beetje) stroom. Je hebt dus ook een stopcontact nodig :)

Soundmodules zijn voor mensen die teveel toetsensynths hebben. Die verkoop je dan en je koopt de module variant terug. Na een tijdje krijg je spijt want je kunt niet lekker bij de knoppen. Dan verkoop je die module en dan heb je helemaal spijt. Of je verkoopt ze niet en laat ze lekker in je superinteressante rack zitten.