Het nut van sound modules...?

HarryP

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben nog nieuw in de hele synth-scene, dus vergeef me als ik een domme vraag stel.

Als ik het goed heb zijn sound modules dus eigenlijk ongeveer hetzelfde als synthesizers, alleen dan zonder keys. Om deze te bespelen heb je dan wel een midi-controller (liefst een keyboard/synth met midi-out natuurlijk) nodig.

Nu komt mijn vraag: wat is het nut tegenwoordig nog van het aanschaffen van een sound module? Ik heb thuis een usb-keyboard met 88 toetsen staan, waar ook midi-out op zit. Wat ik nu dus doe is het keyboard aansluiten op de laptop, waarop ik softsynths gebruik. Heeft het dan nog zin om een sound module te kopen? Wat zijn de voor- en nadelen van een sound module t.o.v. een laptop met softsynths?

Alvast bedankt!

wat zijn de voor- en nadelen van softsynth a tegenover softsynth b? Of gebruik je maar 1 softsynth voor alles?

Overigens, als je uit jezelf het nut niet ziet van het aanschaffen van een hardware bakje, dan is dat nut er ook niet. Verschilt per persoon natuurlijk.

Groot voordeel is: je hebt er (in principe) geen computer voor nodig. En het werkt altijd (tot 'ie stuk gaat natuurlijk). Een synthmodule van zeg 15 jaar geleden doet het nu nog steeds. Vraag jezelf maar eens af of jouw VST's van nu het over 15 jaar nog doen (zonder een evt. update, als die er al komt) op een dan actueel OS van hetgeen dan de computer heeft vervangen.

Het heeft natuurlijk ook nadelen t.o.v. VSTi's. Het neemt ruimte in, je moet het aansluiten op een mixer of geluidskaart, na x jaar gaat de batterij leeg, het verbruikt (een beetje) stroom. Je hebt dus ook een stopcontact nodig :)

Soundmodules zijn voor mensen die teveel toetsensynths hebben. Die verkoop je dan en je koopt de module variant terug. Na een tijdje krijg je spijt want je kunt niet lekker bij de knoppen. Dan verkoop je die module en dan heb je helemaal spijt. Of je verkoopt ze niet en laat ze lekker in je superinteressante rack zitten.

Ben hier mee aan het oriënteren en totaal geen ervaring met hard synths.
Wel ben ik van plan een hard synth aan te schaffen.
Met je handen (niet de muis) de knopjes draaien en opnemen.
Het lijkt me al met al beter / dikker geluid afleveren dan soft synths.
De Pro-53 klinkt mij lekker in de oren, maar vraag me af hoe de softsynth naast de hardware variant, Prophet 5 klinkt.
Als je nu een rack direct binnen handbereik hebt, met de module, dan is dat toch niet nadelig tegenover een toetsenversie?
Zou liever de toetsenversie hebben, daar niet van..

Heb een Nord Rack 2 gehad en daar kon ik dus direct bij om te editen. Dan is het helemaal niet erg en vond het ook beter, omdat het klavier dat ik heb veel beter vind spelen dan de NL keys versie.

Modules kun je ook kopen als je bijvoorbeeld de "gewone geluiden" als piano's en strijkers gebruikt, maar er niet direct allerlei dingen aan hoeft te editen. Je hebt de geluiden gewoon en kunt ze gebruiken.

Om zelf gewoon lekker live te klooien vind ik een klavier of 3 á 4 wel genoeg om me heen. Dat wisselt lekker snel van instrument.

soundmodules zijn ook handig om studioracks te vullen zodat als je foto's van je studio/slaapkamer/bijkeuken op het web gooit, iedereen kan zien hoeveel spul je eigenlijk hebt,zelfs zonder te kijken op je gearlijst (het is ook leuker als spelletje:"welke module hangt daar?" ipv "welke softsynth zie je hier?" [tenzij je een heel groot scherm hebt misschien])

Zoals eerder gemeld, is de aan/verkoop van een module (en het onvermijdelijke terugkopen of de toetsen>>module wisseltruuk) ook makkelijker te doen dan met een partij softsynths, over het algemeen dan toch....

trouwens,modules zijn ook handig om mee te nemen naar een optreden (vooral als het podium opeens op de 5e verdieping ligt en iemand heeft vergeten een lift te laten installeren)

het controleren vd module kan trouwens ook met je voeten. met drumsticks, met MPC pads, met je Wii, met je PSP, met je Tenori-on Orange, met zo'n electronische toeter/EWI, dus... (ja dat kan je ook allemaal doen met softsynths,maarja sommige mensen vertrouwen die niet 100%)

in elk geval om antwoord te geven op je vraag: USB/laptopmuzikanten hebben tegenwoordig geen soundmodule meer nodig, tja....... totdat ze op een dag "iets" horen waardoor ze dan toch verleid worden om iets"erbij" te kopen

wat dat "iets" dan is? ja dat weet ik niet,maar vroeg of laat komt dat langs...

ik gebruik trouwens alles doorelkaar, software,hardware,keytars - ik heb al m'n modules weer verkocht- ,maar ben natuurlijk altijd nog op zoek naar.......;)

Patsen met wat voor gear ik heb is niet iets wat ik ambieer, dus om die reden zou ik niet speciaal een sound module kopen.

Dat sound modules makkelijk zijn om mee te nemen is hier niet echt relevant, aangezien het alternatief hier een laptop is: nog makkelijker mee te nemen. Ook ben ik op de hoogte van dat er meer soorten midi-controllers bestaan dan alleen keyboards ;)

De enige reden waarom ik dus verleid zou kunnen worden een sound module aan te schaffen is omdat er wellicht mooie geluiden in zitten.

Verder zie ik niet echt voordelen, behalve misschien dat een sound module beter te bedienen zou zijn dan een softsynth met de muis. Ik heb geen ervaring met hardsynths, dus hoeveel dat verschilt met bediening met de muis weet ik niet.

Ik heb beiden, via de computer en ook nog modules, werken allebei lekker, dus zie geen echt verschil.

Phochos

Modules geven je instant sounds in een kastje zonder dat je een PC nodig hebt, veel ruimte moet opofferen voor keys of processorkracht moet opofferen aan softsynths. Het nut van een module hangt er maar net van het soort af. Zo heb je analoge modules die meestal beter zullen klinken dan een geemuleerde softsynth. Of misschien wil je die typische 80s/90s Roland sounds. Of juist de Yamaha Motif sounds.

Uiteindelijk kom je toch niet verder dan de eeuwige hardware vs software discussies.

Uiteindelijk kom je toch niet verder dan de eeuwige hardware vs software discussies.

Dat denk ik inderdaad ook. Ik wou gewoon even kijken of ik iets over het hoofd zag, maar ik geloof dat ik er nu wel uit ben. Ik blijf gewoon bij 't laptopje + softsynths.

Mocht iemand nog andere, niet genoemde voor- en nadelen van laptop + softsynth VS sound module(s) weten: zet ze vooral in dit topic neer, zodat iedereen een goede afweging kan maken :okdan:

Bedankt!

Ik heb zo'n 10 modules in een rack zitten, ik moet er niet aan denken om ipv modules keyboards te hebben van iedere module. Bij mij is het dus een ruimte overweging.

Ik ben wel een fan van alles-in-een synthesizers, niet dat je met een arm ergens schuin achter je op een toets moet rammen van een los keyboard terwijl je door je presets skipt of een patch aan het bouwen bent.

Ik ben van mening dat de hardware gewoon beter klinkt dan de software. Zeker in het geval van oudere synths/modules. Een analoog filter simuleren kan wel maar geeft niet hetzelfde resultaat. Zelfde als de emulaties van UAD, the real thing klinkt toch beter.
En naast dat... veel makkelijker en intuitiever editen dan naar je beeldscherm staren en die kut virtuele knopjes met je muis bedienen. Dan heb je nog de latency....
Kortom... harware, hardware, hardware is mijn motto

Er valt voor alle vormen wel wat te zeggen. Non-destructive editing, instant recall, multiple instances, integratie met studio software etc. zijn voordelen die je met hardware niet of veel minder hebt. Aan de andere kant vind ik zelf ook niks zo lekker als gewoon een mooie grote unit voor je met alle controls erop en lekker pielen zonder naar een scherm te staren. Bij mij is het een combinatie van het gemak van PC based sequencer (Ableton Live) en het plezier van werken met hardware, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er steeds meer mensen zijn die gewoon lekker alles op de computer doen.

Uiteindelijk gaat het om het resultaat en wat voor jou werkt natuurlijk.

Ik vind alle modules eigenlijk kut. Die van Nord vindt ik eigenlijk de enige waar het niet bij uitmaakt of je nu de toetsenbord versie hebt, of dat je de rack-versie op een midi keyboard aansluit.

Niets zo handig en leuk als een bak die gewoon aanzet, en waar je meten op kan beginnen spelen. Akkoorden inspelen, toetsen draaien. Dat gaat op een module ook, maar die module hangt dan in een rack waardoor je niet zo goed ziet wat je aan het doen bent enz... Om één of andere reden werk ik echt niet graag met modules. Je kan het bullshit vinden, maar gewoon het feit dat die niet aan elkaar hangen, die module staat/hangt altijd ergens op een onhandige plaats... Als je ze op een handige plaats wil zette/leggen neemt het hele boeltje al even veel plaats in als de complete synth met toetsenbord...

Vst's zijn ok, maar net als bij hardware moet je echt de juiste vinden voor jou, degene die past in jouw workflow, bij jouw sound, bij jouw kennis, enz.
Ik ben bv enorm jaloers op mn maat die Fabfilter Twin heeft, die preset sounds zijn al HEMELS. Toch zit ik in mijn studio met twee 27 jaar oude synths en eentje van 12 jaar oud. Ik zou met die prachtige sounds, geen goede muziek maken, terwijl ik met mijn sounds wél goede muziek kan maken. De enige softwynth die ik heb (Ultra Analog) gebruik ik om de sounds van mn Rolands na te maken, zodat ik dié weer vrij heb om een ander geluid mee op te nemen... complexe manier van werken, maar voor mij is het leuk zo.

Voor de meesten hier maakt het inderdaad geen verschil, wat hier bevinden zich hoofdzakelijk studio muzikanten, tenminste, muzikanten die via software en sequencers muziek maken ipv op een podium een synth daadwerkelijk bespelen. Dit maar even zwart/wit gesteld, dus niet meteen zeuren over dat die en die dat wel of zelfs beide doen... :)

Even het voorbeeld van de NordLead van hierboven aanhalend
Ursamajor schreef:
Heb een Nord Rack 2 gehad en daar kon ik dus direct bij om te editen. Dan is het helemaal niet erg en vond het ook beter, omdat het klavier dat ik heb veel beter vind spelen dan de NL keys versie.
is het wel belangrijk dat de Lead en het Rack in de studio hetzelfde kunnen (al neemt de Lead natuurlijk meer plaats in), maar op het podium beslist niet. Dan is een Rack met een controller een behoorlijke handicap. Het keyboard is een configureerbare schakel unit en de Midi controller kan alleen maar dat ene Midi kanaal bedienen. Met een Lead kan je zelfs via Midi en het keyboard spelen (sequencer of tweede keyboard). Maar er zijun nog meer handigheidjes, vooral ten aanzien van patterns...

Wout

Niets zo handig en leuk als een bak die gewoon aanzet, en waar je meten op kan beginnen spelen. Akkoorden inspelen, toetsen draaien. Dat gaat op een module ook, maar die module hangt dan in een rack waardoor je niet zo goed ziet wat je aan het doen bent enz...

Ik ben het hier wel mee eens, maar zeker niet voor romplers (indien je geen sounds edit). Ik gebruik mijn Yamaha MO8 en de sounds zijn makkelijk bereikbaar. De midi is automatisch zo geregeld dat als je naar programma 1 van je toetsensynth gaat, je naar programma 1 van je module gaat. Enige wat je dan moet doen is naar het schermpje van je module kijken, maar je moet je rack dan ook niet op de grond plaatsen.

Is een module eigenlijk niet gewoon een synthesizer (ligt eraan welk model uiteraard) zonder het keyboard gedeelte?
Soms zijn er idd minieme verschillen qua bedieningsgemak maar de engine is meestal gewoon hetzelfde. Of je nou op het schermpje kijkt wat op de keys versie zit of in een rack hangt??? Gaat me effe voorbij. De krengen zijn juist handig, ook voor live. Gewoon een dedicated controller aanhangen en klaar ben je. En niet elke synth gebruik je in elk nummer dus modules zijn een vette uitkomst. gewoon midi kanaal veranderen op je controller en hey......

Back