Het nut van sound modules...?

Geef mij maar gewoon een hardware synth met toetsen :okdan:

Maar ja,,, ivm ruimte houd het eens op... dan maar synth-module :P

Vsti/pc klinken soms geweldig goed 8) maar al dat gekutkam met drivers,windows,host,32bit,64bit,floating points,cubase,midiox,ram,virussen, automatische updates......aaaaaaaargh ik wordt er helemaal gestoord van :r
Het opstarten is al helemaal een ramp:gaap:

Knopje drukken en paar seconden later Jammen....das super belangrijk

Softsynths zonder een module versie moesten verboden worden 8D:L, aleezz de goeie toch :biertje:

Gezien mijn krappe ruimte zijn modules een uitkomst. De vraag of software qua klank beter is dan hardware laat ik in het midden. Uiteindelijk bepaal je zelf wat je mooi dan wel acceptabel vind klinken.

Wat betreft bedieningsgemak:
*Module is direct beschikbaar en onafhankelijk van een PC
*Module kan ook een k*t interface hebben
*Een (midi)controller kan voor software en hardware uitkomst bieden

Maar dan run je ze niet op Windows 22, maar een Windows XP-emulator voor Windows 22.

Voor zover ik van de Microsoft site begrijp, ondersteunt de XP emulator geen externe hardware voor audio en video etc. Dat werkt nu al niet meer, dus dan zeker niet meer. Maar alle XP 'zooi' draait nu gelukkig ook gewoon onder Windows 7! Maar hoe dat er over 10-15 jaar uitziet?

Voor zover ik van de Microsoft site begrijp, ondersteunt de XP emulator geen externe hardware voor audio en video etc. Dat werkt nu al niet meer, dus dan zeker niet meer. Maar alle XP 'zooi' draait nu gelukkig ook gewoon onder Windows 7! Maar hoe dat er over 10-15 jaar uitziet?

Er zijn natuurlijk ook nog andere emulators zoals VM-ware

Maar ja, nogmaals, als je zo je keuze moet maken...

Hardware gaat kapot maar kan (soms) gerepareerd worden, dat kost geld.
Software plugins of vst's raken outdated, maar je kan altijd wel updates kopen, of een andere plugin. Dat kost ook geld.

Wat er duurst is is niet voorspelbaar. En maakt ook niet uit.

Ik had de TAL UNO 60 vst, die is helemaal gratis. Toch gaf ik 500 euro uit aan een Juno-60 uit 1982, zonder MIDI, met de kans dat het apparaat kapot gaat en moet gerepareerd worden, met de hele reutemeteut van kabels, geluidskaarten, audio mixdown die niet meer zo simpel is, enz...

Als je dié keuze zou baseren op geld dan ben ik een enorme idioot. My point is: daar gaat het toch niet alleen om.

De keuze tussen hardware en software is een keuze die niet gaat over geld, houdbaarheid of klank, maar over workflow. En da's niet objectief, maar altijd subjectief.
De keuze tussen module of toetsensynth is er eentje gebaseerd op plek, kostprijs, het feit of je al een toetsenbord hebt, en persoonlijke smaak.

Als je echt twijfelt, moet je het gewoon proberen. Download es wat (gratis) plugins, koop ooit es een echte synth of module... je zal het pas binnen een aantal jaar echt weten, en dan nog. Je eigen smaak verandert ook met de tijd.

Ikzelf ben begonnen met een hardware synth. Ik was die strontbeu (microkorg) en begon met vst's te werken. Waarom zou je nog eene chte synth kopen dacht ik toen. Dan kocht ik terug een synth, omdat ik het toch wel leuk vond om gewoon zonder computer een beetje geluiden te kunnen maken, en me gewoon wat te amuseren. Dan kocht ik de Juno60 en opeens viel alles op zijn plaats. Ik kocht een MPC voor hardware drums en een TR707 voor triggering en hardware drums en een Nord Lead en een JX3P en een Akai sampler en hardware effecten... om te beseffen dat ik maar 2 synths ervan gebruikte en om te ebseffen dat ik toch meer drums uit mn computer bleef halen dan uit de hardware... ik verkocht meer dan de helft van mn gear en gebruik nu ableton om vanalles te samplen van vinyl (oa drums) enz. Ook ben ik weer op zoek naar een goedkope drumsynth plugin voor mac. En heb ik toch weer een nieuwe synth gekocht (om de module die ik heb te vervangen... hardware effect gebruik ik enkel om af en toe mee te prutsen... maar in tracks gebruik ik het ding nooit...

enzoverder enzoverder...

Ik heb in tracks een combinatie van bijvoorbeeld de R-70 (Roland, hardware) en de LM-7 (Steinberg, software). En juist in die combinatie is de drumpartij zoals ik wil.

Geluiden van sommige hardware, heb je gewoon niet in software en andersom. Maar daar ging het volgens mij de topicstarter niet om.
Alle mogelijke voordelen voor hardware modules zijn zo langzaam denk ik de revue gepasseerd, behalve misschien restwaarde.

Een TR-909 krijg je nu mogelijk meer voor dan waarvoor je hem ooit kocht. Dat zal bij software nooit gebeuren. Dat is eigenlijk bijna meteen helemaal afgeschreven. Dat is wel een verschil met hardware. Hangt natuurlijk ook sterk af van hypes zoals die rond de TR-909 en 'vintage' synths. Veel apparaten zijn ook gewoon echt (bijna) niks waard. Tot er eventueel eens een hype om ontstaat. Dat zie ik met software niet gebeuren.

P.S. Ik heb nog een originele Native Instruments (distributed by Steinberg) Pro-five (voor wie deze niet kent, voorganger van de Pro-52 en Pro-53) liggen. Draait nog op Windows 95 en (ik denk) 98. Wie biedt er meer dan € 300 voor? :engel:

Ik gebruik geen softsynths. Ik heb er wel een paar, als present exemplaar of gratis, zoals de NordModular G2 Demo, maar er echt mee werken doe ik niet.
Mijn vraag gaat over de latency. Heeft een softsynth een grotere, echt, veel grotere latency dan een module? De enige keer dat ‘size matters’ van toepassing is ;)

Wout

Ik gebruik geen softsynths. Ik heb er wel een paar, als present exemplaar of gratis, zoals de NordModular G2 Demo, maar er echt mee werken doe ik niet.
Mijn vraag gaat over de latency. Heeft een softsynth een grotere, echt, veel grotere latency dan een module? De enige keer dat ‘size matters’ van toepassing is ;)

Wout

Een softsynth als zodanig heeft geen latency. De I/O van je geluidskaart heeft latency via de ASIO drivers. Hoe beter de drivers, des te lager de latency (zonder storingen). Heeft ook te maken met de buffer size (hoe kleiner hoe beter, maar des te zwaarder voor je CPU) die je instelt, en die heeft weer te maken met de capaciteit van je computer.
Dus:
goede ASIO drivers+snelle PC/Mac is lage latency (tot ca. 2ms)
goede ASIO drivers+langzame(re) PC/Mac is matige latency (12-20ms)
slechte(re) ASIO drivers+snelle PC/Mac is matige latency
slechte(re) ASIO drivers+langzame(re) PC/Mac is slechte latency (>20ms)
P.S. Als de ASIO drivers echt heel slecht zijn, of de PC/Mac echt heel langzaam, haal je die 20ms ook nooit. Dan zit je eerder in de vele tientallen ms tot wel over de honderd. Dan kun je beter de ASIO4ALL driver pakken. Langzame PC is vooral beperkend in aantal sporen/instrumenten/effecten. De latency kan dan nog wel goed zijn, maar slechts bij gebruik van heel weinig sporen/instrumenten. Als je hem dan te zwaar gaat belasten gaat 'ie tikken/kraken.

Dan heb je ook nog de (minimale) MIDI latency. daarin heb je niet alleen last als je met hardware werkt, maar ook met de verbinding van je VSTi controller naar je computer. Die latency houd je altijd. Maar dat is te verwaarlozen.

Als je je over latency al zorgen maakt, kan je beter niet beginnen aan hardware bakken. Daar komt nog veel meer bij kijken dan enkel de latency tussen toetsaanslag en geluid.

op m'n Mac heb ik geen gedoe met ASIO enz., maar gaat alles 'gewoon' met Core Audio en heb ik geen problemen mbt latency, al moet ik erbij zeggen dat ik de software kant van mijn setup ook nog nooit helemaal tot 'over the edge' heb geduwd (3 softsynths op een PCR is genoeg voor mij)

Ik maak me geen zorgen, maar op een ander forum kreeg ik de vraag waarom de NordLead opgenomen in Ableton Live altijd wat eerder komt dan de softsynths...
Dus even hier neergelegd.

Wout

Als je je over latency al zorgen maakt, kan je beter niet beginnen aan hardware bakken. Daar komt nog veel meer bij kijken dan enkel de latency tussen toetsaanslag en geluid.

VROEGER, toen je nog geen VST en ASIO had, werkte iedereen met hardware, maar hoorde je nooit iemand over latency. Je MIDI uit je sequencer (bv Cubase) liep via de nodige hardware gewoon mooi synchroon met het tapeje met de opgenomen audio, maakte daarvan een stereo mix op een ander tapeje, en klaar.

En is het erg dat er meer bij komt kijken? Dat is nou juist het leuke aan hardware. Je zit niet alleen maar naar zo'n stom scherm te turen, maar je bent gewoon lekker bezig met je handen (aansluiten MIDI en Audio aan MIDI interfaces en mixer) en logisch nadenken om het werkend te krijgen. Da's veel leuker dan software!

Ik maak me geen zorgen, maar op een ander forum kreeg ik de vraag waarom de NordLead opgenomen in Ableton Live altijd wat eerder komt dan de softsynths...
Dus even hier neergelegd.

Wout

Da's meer latency compensation (zo heet het tenminste in Cubase) ellende van de instellingen in je software sequencer.

Back