Maar ja, nogmaals, als je zo je keuze moet maken...
Hardware gaat kapot maar kan (soms) gerepareerd worden, dat kost geld.
Software plugins of vst's raken outdated, maar je kan altijd wel updates kopen, of een andere plugin. Dat kost ook geld.
Wat er duurst is is niet voorspelbaar. En maakt ook niet uit.
Ik had de TAL UNO 60 vst, die is helemaal gratis. Toch gaf ik 500 euro uit aan een Juno-60 uit 1982, zonder MIDI, met de kans dat het apparaat kapot gaat en moet gerepareerd worden, met de hele reutemeteut van kabels, geluidskaarten, audio mixdown die niet meer zo simpel is, enz...
Als je dié keuze zou baseren op geld dan ben ik een enorme idioot. My point is: daar gaat het toch niet alleen om.
De keuze tussen hardware en software is een keuze die niet gaat over geld, houdbaarheid of klank, maar over workflow. En da's niet objectief, maar altijd subjectief.
De keuze tussen module of toetsensynth is er eentje gebaseerd op plek, kostprijs, het feit of je al een toetsenbord hebt, en persoonlijke smaak.
Als je echt twijfelt, moet je het gewoon proberen. Download es wat (gratis) plugins, koop ooit es een echte synth of module... je zal het pas binnen een aantal jaar echt weten, en dan nog. Je eigen smaak verandert ook met de tijd.
Ikzelf ben begonnen met een hardware synth. Ik was die strontbeu (microkorg) en begon met vst's te werken. Waarom zou je nog eene chte synth kopen dacht ik toen. Dan kocht ik terug een synth, omdat ik het toch wel leuk vond om gewoon zonder computer een beetje geluiden te kunnen maken, en me gewoon wat te amuseren. Dan kocht ik de Juno60 en opeens viel alles op zijn plaats. Ik kocht een MPC voor hardware drums en een TR707 voor triggering en hardware drums en een Nord Lead en een JX3P en een Akai sampler en hardware effecten... om te beseffen dat ik maar 2 synths ervan gebruikte en om te ebseffen dat ik toch meer drums uit mn computer bleef halen dan uit de hardware... ik verkocht meer dan de helft van mn gear en gebruik nu ableton om vanalles te samplen van vinyl (oa drums) enz. Ook ben ik weer op zoek naar een goedkope drumsynth plugin voor mac. En heb ik toch weer een nieuwe synth gekocht (om de module die ik heb te vervangen... hardware effect gebruik ik enkel om af en toe mee te prutsen... maar in tracks gebruik ik het ding nooit...
enzoverder enzoverder...