Hulp nodig

Niet helemaal, uiteraard kun je met midi-uit op je keyboard de v-machine bespelen, maar meestal wordt met een midi-controller een keyboard met extra draaiknoppen en schuiven of een apparaat met alleen draaiknoppen bedoeld die dus alleen midi uitzenden en geen geluid verder.

Je kan dus de PSR-275 met de v-machine of andere softsynth/hardware synth gebruiken, maar dan kun je met je keyboard verder geen veranderingen maken aan het geluid, omdat er dus geen controllers op zitten.

Je zou dan ook kunnen kijken voor bv. een Evolution midi keyboard, of 1 van M-Audio....en zo zijn er nog wel meer. Deze hebben draaiknoppen of schuiven die je kan toewijzen naar CC's en zo kan je dan je vst bedienen.
Of een Behringer BCR2000, deze heeft enkelt draaiknoppen die allemaal zijn toe te wijzen naar parameters in je vst.

Een voorbeeldje: cutoff is in de vst CC16, dan stel je de draaiknop op je midicontroller in op CC16 en voila je kan hem bedienen.
Tegenwoordig is het makkelijker met vst's. Je klikt met je muis op bv. de cutoff en daarna draai je aan 1 van de knoppen op je midi controller, dan wordt ie automatisch toegewezen. Dit heet over het algemeen midi learn en veel vst's heben deze functie.

Zijn alle keyboards met midi-in en midi-out midi controllers? Ik heb een Yamaha PSR-275 en daar zit een midi-in en midi-out op, maar als ik deze: http://www.feedback.nl/computer/sm-pro/v-machine koop, kan ik dan de vst's uit de v-machine op mijn keyboard spelen? Zo nee, hoe kan ik dat dan wel voor elkaar krijgen?

Voor een controller heb je niet eens een MIDI-in op de controller nodig. Veel controllers zijn alleen MIDI-uit. Het gaat erom dat je MIDI informatie vanaf je keyboard over kunt brengen naar de geluidsbron die je wilt bespelen.

Wil je bv de V-machine spelen, dan kan dat óf rechtstreeks:
MIDI-keyboard MIDI uit -> V-machine MIDI-in -> V-machine audio uit -> mixer/rechtstreeks aktieve monitors/headphones
óf indirect:
MIDI-keyboard MIDI uit -> PC/Mac (evt via MIDI interface, dan wel echt fysieke MIDI-Din pluggen nodig)-> V-machine MIDI-in -> V-machine audio uit -> mixer/rechtstreeks aktieve monitors/headphones

P.S. Op dit forum heb ik nogal wat negatieve dingen gelezen over de V-machine, over dat de plugins zich niet eens laten installeren en/of het ding regelmatig crasht. Even goed informeren dus voor aanschaf.

Back