wat voor piano in de studio?

joanne

Ingeburgerd
Hoi hoi,
Ik ben een opname-beginner met een MXL990 microfoon, een EMUtracker kastje en Cubase. Nu wilde ik sowieso al graag een piano kopen, maar nu dacht ik met het oog op eventuele opnames dat een digitale piano misschien handiger is. Dus nu komen mijn vragen:

1.kan ik met mijn huidige apperatuur een digitale piano inpluggen en meteen aan de slag of heb ik daar meer voor nodig?

2. Wat voor digitale piano of keyboard is aan te raden? Ik heb de Yamaha YDP 140 gezien voor een schappelijk prijsje (+- 800 euro) maar als ik hier ga horen dat dat 3x nix is dan ben ik ook wel bereid om wat meer uit te geven.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Wat voor soort muziek ga je maken? Altijd een belangrijke vraag om jezelf te stellen bij het zoeken naar en vervolgens aanschaf van een goed piano geluid.

Tja, welke digitale piano... Daar vraag je wat. Het hangt af van je smaak: de één zweert bij de klank van Yamaha, de ander weer bij die van Roland en een derde zegt dat je persé voor Kurzweil moet gaan (of Korg, dan hebben we de voornaamste merken genoemd ;) )

Als je meer wil dan alleen piano, dan kun je kijken naar (in willekeurige volgorde):

Yamaha S90ES
Roland RD300/700
Kurzweil PC1X, SP1of 2

Het makkelijkste voor een goede oriëntatie is om eens langs een wat grotere muziekhandel te gaan om je serieus te laten voorlichten en eens te spelen op de diverse klavieren (digitale piano's spelen over het algemeen lichter dan een normale piano).

Oja en tweedehands bespaar je veel euro's! Over het algemeen bevind tweedehands gear zich in prima staat.

Succes!

Maar begin dus met een leuk geluidskaartje met Midi voor in je pc. Krijg je meestal een stapel gratis software bij.
Sluit de piano aan (Midi out naar in, uitgang van de piano naar de ingang van de geluidskaart) en gaan met die banaan...