wat voor piano in de studio?

joanne

Ingeburgerd
Hoi hoi,
Ik ben een opname-beginner met een MXL990 microfoon, een EMUtracker kastje en Cubase. Nu wilde ik sowieso al graag een piano kopen, maar nu dacht ik met het oog op eventuele opnames dat een digitale piano misschien handiger is. Dus nu komen mijn vragen:

1.kan ik met mijn huidige apperatuur een digitale piano inpluggen en meteen aan de slag of heb ik daar meer voor nodig?

2. Wat voor digitale piano of keyboard is aan te raden? Ik heb de Yamaha YDP 140 gezien voor een schappelijk prijsje (+- 800 euro) maar als ik hier ga horen dat dat 3x nix is dan ben ik ook wel bereid om wat meer uit te geven.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Wat voor soort muziek ga je maken? Altijd een belangrijke vraag om jezelf te stellen bij het zoeken naar en vervolgens aanschaf van een goed piano geluid.

Tja, welke digitale piano... Daar vraag je wat. Het hangt af van je smaak: de één zweert bij de klank van Yamaha, de ander weer bij die van Roland en een derde zegt dat je persé voor Kurzweil moet gaan (of Korg, dan hebben we de voornaamste merken genoemd ;) )

Als je meer wil dan alleen piano, dan kun je kijken naar (in willekeurige volgorde):

Yamaha S90ES
Roland RD300/700
Kurzweil PC1X, SP1of 2

Het makkelijkste voor een goede oriëntatie is om eens langs een wat grotere muziekhandel te gaan om je serieus te laten voorlichten en eens te spelen op de diverse klavieren (digitale piano's spelen over het algemeen lichter dan een normale piano).

Oja en tweedehands bespaar je veel euro's! Over het algemeen bevind tweedehands gear zich in prima staat.

Succes!

Maar begin dus met een leuk geluidskaartje met Midi voor in je pc. Krijg je meestal een stapel gratis software bij.
Sluit de piano aan (Midi out naar in, uitgang van de piano naar de ingang van de geluidskaart) en gaan met die banaan...

een muse receptor icm een digitale piano met midi werkt ook mooi. Zijn echt een hoop goede VSti's die erg bruikbaar zijn. En je zit niet meteen vast aan de geluiden in een doosje. Ik heb mijn piano in de woonkamer staan, dus wel leuk als je niet meteen een studio naast je piano hebt staan. In de studio heb ik natuurlijk een PC staan.

Als je de piano alleen thuis of in de studio gebruikt zou ik voor een masterkeyboard gaan i.c.m. een samplepakket. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van Synthogy of SampleTekk.

Tja, welke digitale piano... Daar vraag je wat. Het hangt af van je smaak: de één zweert bij de klank van Yamaha, de ander weer bij die van Roland en een derde zegt dat je persé voor Kurzweil moet gaan (of Korg, dan hebben we de voornaamste merken genoemd ;) )

Kawai vergeten ;)

Een paar maanden geleden een Kawai (CL-35) gekocht voor mijn dochter. De Kawai speelt prima, en klinkt ook goed.

Blijft idd altijd kwestie van smaak. Het klavier en de klank zijn bepalend voor je keuze.

"Waarom koop je geen akoestische piano?
Je hebt al een microfoon dus je kan zo aan de slag met opnemen. "

Ik heb geprobeerd om viool op te nemen met deze mic, maar dat klinkt toch niet echt geweldig, dus dacht dat het makkelijker zou zijn om met de piano rechtstreeks op te nemen. Ik ga inderdaad maar eens een dagje spelen in de muziekzaak....

Kawai vergeten ;)

Een paar maanden geleden een Kawai (CL-35) gekocht voor mijn dochter. De Kawai speelt prima, en klinkt ook goed.

Blijft idd altijd kwestie van smaak. Het klavier en de klank zijn bepalend voor je keuze.

De Kawai heeft geen audio-output, maar wel 2 hoofdtelefoon-aansluitingen. Op 1 van beide kun je een Y-kabel (heet ook wel insertkabel) aansluiten, die dan naar je E-mu Tracker gaat. Stereo kant in de hoofdtelefoonaansluiting, 2 mono stekkers in R-in en L-in op je E-mu, en opnemen maar. Gemakkelijker zou in dat geval zijn een geluidskaart met MIDI, maarja.

Akoestische piano kan natuurlijk wel heel mooi zijn, maar..................
Die moet je regelmatig (iig jaarlijks) laten stemmen, lastig met verhuizen, moeilijk goed en mooi op te nemen etc. Ik zou toch voor digitaal gaan.

Neem een akoestische piano eentje met silence en midi erop dan hou je ook het echte gevoel van een piano en kan je met je op names via software zelf nog altijd wel doen wat je zelf wil. Maarja het ligt natuurlijk wel enorm aan wat je budget zou zijn voor 800 euro kom je er niet in dat geval. ;\

Back