Even voorstellen

Baron

Nieuwkomer
Even voorstellen

Ik ben Aart en ben niet echt een muzikant maar vind het erg leuk
om bv. midifiles te bewerken.
Heb vroeger met mijn eerste computer, een atari st en een kawai synth wat geëxperimenteerd met
midi maar ben er nooit verder meegegaan.
Na al die jaren wil ik dit toch weer langzaam opstarten en ben me aan het oriënteren
wat ik wil aanschaffen en op zoek naar info ben ik een aantal malen op Synthforum
terecht gekomen en besloten om maar lid te worden met alle voordelen vandien.

Groeten Aart

SP32-20040627-224048.gif

Hoi Baron,

Welkom hiero.

Ben ook wel benieuwd, welke MIDI-files bewerk(te) je zoal?

Hier op het forum zijn enkele plaatsen die je helpen oriënteren en zo de juiste apparatuur
en instrumenten aan te schaffen.

Ik had bvb jarenlang geen computer gebruikt en amuseerde me te pletter met enkel een (tweedehandse) Roland SH-101 en een opnieuw (2dehandse) effectmodule.

Sinds de verkoop van m'n trouwe SH-101 (... mis hem ondertussen nog wel) heb ik nu een
haast volledige studio bijeengesprokkeld bestaande uit amper gebruikte of goed verzorgde instrumenten zoals een sampler, kleine synth-keyboard, soundmodule en een virtueel analoge synth met stepsequencer. Veel hangt af van wat je graag hoort en doet, draai je graag aan knoppen of speel je liever met kant-en-klare klanken. Enfin ;) je gaat hier vast je ding vinden en daartussen veel plezier beleven aan het spelen.

Tot babbels, Mark / Hyper

Midifiles van Jean Michel Jarre,Jan Hammer,Vangelis,Pink floyd ea.vond ik wel leuk het aanbod midifiles was
toen beperkt via een public domain bibliotheek bestelde ik wel eens een diskette met 5 of 6 files,
nu via internet heb je binnen enkele minuten honderen midifiles gedownload.
wat betreft de apparatuur denk ik dat ik het ook ongeveer zo ga doen
eerst maar eens een tweede hands soundmodule en als ik de smaak weer te
pakken heb dan maar eens kijken naar andere spullen.

Welkom Baron,

Als je graag met MIDI files werkt, raad ik je aan om op te letten dat de module die je wilt gaan kopen ook GM (General Midi, je kent het wel) ondersteunt. Anders moet je eerst ontzettend rommelen voor het een beetje acceptabel afgespeeld wordt.
Speciaal om die reden heb ik in het verleden een Korg NS5R gekocht. Maar er zijn natuurlijk veel meer modules die GM ondersteunen. Hier op de marktplaats zijn er vast al enige te vinden.

Veel plezier hier op het forum!

Dank je voor het meedenken.
een vraagje:
GM geluidenbank is dan wel een logische keus voor het afspelen van midifiles maar ik heb weleens
gehoord dat hierin niet de mooiste klanken zitten van zo'n module
en dat je alles zelf moet samenstellen (rommelen) voor een goed resultaat klopt dat?
of hangt dit af van het prijskaartje van de module
Gr. Aart

Dank je voor het meedenken.
een vraagje:
GM geluidenbank is dan wel een logische keus voor het afspelen van midifiles maar ik heb weleens
gehoord dat hierin niet de mooiste klanken zitten van zo'n module
en dat je alles zelf moet samenstellen (rommelen) voor een goed resultaat klopt dat?
of hangt dit af van het prijskaartje van de module
Gr. Aart

Klopt in principe ja.
Handig een GM bank te hebben om te weten welk instrument waar hoort, en om snel een resultaat te hebben. Als je het dan echt mooi wilt hebben, zoek je andere sounds in je module/synth, en pas je dat in de MIDI file aan met MSB en LSB bank changes en dan de benodigde Program Change.
Bij mijn Korg bijvoorbeeld staan alle codes netjes bij alle sounds in het boek.

Back