mackie 8buss of soundcraft ghost

matrixxx

Ouwe rot
ik ga eerdaags kijken voor een nieuwe tafel

mijn keuze is gevallen op de mackie 8buss en dat komt omdat ik de tafel ken
maar ik hoor veel goede verhalen over de soundcraft ghost en deze heb ik nooit in handen gehad

zijn er mensen die bijde tafels wel eens hebben gebruikt en daar een oordeel over kunnen geven wat het geluids verschil is

shivah heeft de soundcraft gohst, hij kan je er alles over vertellen :)

shiv?

heb de mackie gehad en heb nu een ghost.

wel tis eigenlijk heel simpel:

de mackie klinkt "erg" open met een matige eq..vind ik dan..maar is smaak,de componenten van de tafel zijn wel puik:)
breed inzetbaar tafeltje.
wat ik net al zeg vooral de openheid van de tafel is echt een pre.

de ghost klinkt daarintegen "niet" open "smeert" vaak dicht maar heeft wel een hele vette muzikale eq,de componenten van de tafel zijn soms brak naar mijn bevinding,hierbij doel ik vooral op de jack ingangen...ik heb er al 3 kapot. van 1 kanaal is de gain regeling ook al naar de filesteinen.
de ingang van de headphone is ook al rot..en dat na een paar maanden al.

verder kan ik niet veel zgegen..het is smaak...moet zelf bekennen dat ik zelf af en toe wel eens spijt heb dat ik de mackie weggedaan heb...

hmmm dat zijn dus de min kanten van de ghost
ik heb zelf de spirit studio jaren geleden gehad en daarna de soundtracs topaz en de eq daarvan waren van bijde goed en gingen toch redelijk ver
maar een iets minder warme en neutrale tafel zou wel beter zijn voor mij

heb zelf ook ooit in het verleden een mitec ex24 serie gehad.
zwaar onderschatte tafel

erg open zeer neutraal..wat je erin gooit komt er net zo uit:) weinig kleuring dus..mits de eq natuurlijk neutraal staat(hihi)
veel headroom

ik weet niet of ze makkelijk te krijgen zijn nog,toen ik hem kocht in 1993 was de prijs ongv 15.000 piek 2ehands..maar die zal inmiddels veel en veel minder zijn.

iemand die de mitec altijd gebruikt is de producer "mouse t" mischien ken je hem wel.

echt een tip

fijne van de tafel is dat je ook groupmutes hebt.

Over Mackie hoor ik af en toe ook gruwelverhalen qua opbouw.

Heb met Shivah al een paar keer in de chat over deze en gene op mixgebied gehad omdat ik zelf ook nog een tafel zoek.

Mijn GS3 heeft een prachtige EQ en klinkt mooi open. Nadeel is wel dat ie 16+16 is. Ik kom vaak nét te kort qua kanalen daarom gaat ie op termijn de deur uit. :(

Heb wat met de Ghost mogen stoeien en vind de geluidskwaliteit top! Helaas niet zo'n fijne EQ als de GS3... (is persoonlijk natuurlijk) De mackie tafel is zeer clean, mischien zelfs ietwat steriel. Niet mijn ding iig.

Ik kan je aanraden om wat met de tafels te stoeien alvorens er 1 te kopen, het is net als bij studiomonitoren: ieder zijn smaak. :)

Afhankelijk van het aantal kanalen dat je nodig hebt is de GS3 beleefd aanbevolen. *D

Mackie heeft een hele serie brakke 8-busses op de markt gebracht. Op een gegeven moment zijn ze gaan kosten knippen in Woodville USA en gingen ze 8 busses met inferieure voedingen en bekabeling verkopen. De "oudere" 8 busses (dus voor het VLZpro tijdperk) schijnen allemaal super te zijn. Daar heeft Mackie toen naam mee gemaakt. Latere zijn weer slechter qua bouw en daar hoor je inderdaad horrorverhalen over.

Ik vond trouwens mackie TE klinisch klinken. Doe mij maar britse ruis en mooie EQ!

zelf had ik goede ervaringen met mackie,dus kan daar niet over oordelen
waar ik wel benieuwd naar ben of er meer zijn die dergelijke problemen hebben als ik met mijn ghost?

Ik ken beide vrij goed heb jaren met een Mackie gewerkt, technisch heel goed zeer cleane EQ.
Erg analitische tafel, je kan hem redelijk goed oversturen en mooi stil.

De Ghost id muzikaler, lekkere EQ, mooi vol laag (mackie is wat strakker maar ook kaler)
Grote voordeel van de Ghost is het grotere aamtal Auxsends. ze zijn wel wat minder
wat techniek betreft dan de Mackie maar als je hem alleeen in de studio gebruikt maakt dat denk ik niet veel uit.

Beide mooie tafels, maak je House, Dance, R&B en aanverwanten ging ik voor de Mackie.
Hardere cleanere sound en goede oversturing.

Maak je trance, electronisch, ambient en rock zou ik voor de Ghost gaan.
Je hebt dan meer regelmogelijkheden met de EQ en klinkt in het geheel een stuk warmer.

Beide worden wat mijn betreft overklast door de Tascam M2600 MKII (let op niet de MKI die is niet echt beter)
Dit is echt een geheim tip klinkt beter als beide andere tafels en is een stuk miuzikaler dan de Ghost.
En is vaak goedkoop tekopen. Jaren mee gewerkt naast de andere 2 en het viel me altijd op dat mixen
op de tascam gemakkelijker ging dan op de 8Bus of de Ghost. Deze tafel klinkt als een DIJK!!!!

mocht je ruimete genoeg hebben is een Tascam M 3500 een beter alternatief voor beide.
Dit is echt een prachtige Tafel die je niet teduur kunt kopen. Klinkt stukken beter dan beide.
Hele mooie EQ (afgeleid van NEVE) hele goede ingangen en zeer overzichtelijk en
schuifjes ipv knoppen voor he B ingangen (veel overzichtelijker)

Je kan ze trouwens allemaal regelmatig goedkoop scoren op de Duitse Ebay.
soms al voor 1500 euro.

is die tascam te vergelijken met de 2516/2524

iedereen alvast bedankt voor de antwoorden

Persoonlijk zou ik voor een modulaire tafel gaan als ik er 1 2e hands zou kopen.

Scheelt in het onderhoud als je de broodjes er zo uit kan trekken.

Origineel geplaatst door zoe
is die tascam te vergelijken met de 2516/2524

iedereen alvast bedankt voor de antwoorden

nee dat was echt meer een budget tafel, goed maar niet bijzonder op de midi mute's na.
(Ik gebruik nog steeds een 2524 voor live concerten trouwens) die lijkt weer meer op de 2600 MKI,
Maar de 3500 en die 2600MKII waren echt een kwaliteits slag beter, hele mooie tafels voor de prijs.
Maar zoals gezegt de 3500 is wel een grotere tafel dan de Ghost en de Mackie.
De 2600 MKII is net zo groot.

Origineel geplaatst door The Q
Persoonlijk zou ik voor een modulaire tafel gaan als ik er 1 2e hands zou kopen.

Scheelt in het onderhoud als je de broodjes er zo uit kan trekken.

klopt maar door die broodjes kan er ook weer meer stof naar binnnen ;-)
dus je moet wel vaker schoon maken, koop in iedergeval een tafel met dichte faders.
Veel oude modulaire tafels hebben nog open faders en die gaan echt sneller kraken.
(D&R zonnder P&G faders, Mutec, Delta's van Soundcraft zonder P&G faders zijn hierom bekent.)

hmmm, ik moet die tascam tafel maar een keertje gaan beluisteren! Ziet er goed uit:okdan: Maar hebben jullie nog meer tips in deze prijsklasse (ghost & mackie 8 bus) ?

Origineel geplaatst door Grooveron
klopt maar door die broodjes kan er ook weer meer stof naar binnnen ;-)
dus je moet wel vaker schoon maken, koop in iedergeval een tafel met dichte faders.

Ik weet niet of het meende maar het is iig vette bullshit dat modulaire tafels vaker moeten worden onderhouden.
Nuance: de ene tafel is onderhoudsgevoeliger dan de andere. Heb er diverse in service gehad en de tafels waar ik de meeste problemen tegenkwam waren niet de modulaire soundcraft, DDA en soundtracs tafels...

Dichte faders zijn idd wel een pré.

Iedereen vergeet hier Allen & Heath. Hun oude grote tafels zijn zeer betaalbaar (+- 1000 euro). Zeer heldere klank met toch dat lekker analoge laagje. Super eq die je echt als filter kan gaan gebruiken. Ik heb de cmc32 mkII. Vol parametrisch, 32 kanalen waarvan 8 switchable naar subs, 6 aux, meterbrug, mooie oversturing, multitrackreturns.... Tafel is zeldzaam, maar er zijn alternatieven gemaakt door die gekke Engelsmannen.

Origineel geplaatst door Shivah
zelf had ik goede ervaringen met mackie,dus kan daar niet over oordelen
waar ik wel benieuwd naar ben of er meer zijn die dergelijke problemen hebben als ik met mijn ghost?

Ik ken de problemen Shiva.
Heb ook een Ghost, EQ is vet, overdrive is lekker warm maar de line inputs zijn @#$%^&!!
Heb ze al twee keer laten repareren en nu zijn er al weer een paar naar de ...vul maar in.

Wat ik trouwens mis in deze thread is het feit dat de Ghost twee volledig parametrische eq's heeft en de mackie één.
Dat kan soms een gemis zijn.

Ik heb een Mackie 1604 gehad. Misschien niet te vergelijken met z'n grote broer maar ik kies liever de Ghost qua sound.
Ik gebruik de EQ regelmatig om een sound te maken en de Ghost leent zich daar heel goed voor.
Ik moet ook zeggen dat ik even gespiekt heb bij de grotere jongens in de dancewereld voordat ik besloot om een serieus bedrag aan een goede mengtafel uit te geven. Wat mij opviel is dat de meeste toch een Ghost prefereerden, althans degenen waar ik bij gespiekt had. Een echt vergelijk met een Mackie 8 bus heb ik echter niet gehad.

gr. Tom

en het is een ghost geworden

mijn eerste indruk:

mooie tafel met veel mogenlijkheden de 8x aux en de master sectie valt niet over te klagen
de sound is zwaar ok en de eq die doet het hem
goede routing

ik heb hem al open gahad en van binnen bekeken en de jumpers omgezet zodat ik signaal op mijn meterbrug heb (bedankt tom )

voor de rest zal ik in de loop van de tijd een echt oordeel kunnen geven wat de kwaliteit is van de tafel zowel de sound en de boven genoemde gebreken die ik tot nu toe nog niet tegen ben gekomen
al moet ik eerlijk zeggen als je de onderplaat eraf schroefd dan kan je wel overal makkelijk bij als er wat stuk is

we zullen het wel zien in de toekomst wat deze geest voor me gaat betekenen
in elk gevel iedereen bedankt voor hun antwoord in deze draad:halleluja

Back