Roland SDE3000 kapot - wie herkent dit onderdeel?

100%

If its broke don't fix it
Ik zit hier met een kapotte SDE3000. Het scherm geeft allemaal nullen en geen delay. Alleen als ik hem bypass hoor ik geluid. Nou heb ik hem eens open gemaakt hopende dat het alleen een kapotte zekering was. Ik kwam deze gesprongen, tsja.. weerstand neem ik aan vanwege de kleur-ringen, tegen die vrij dicht bij het display zit. Het is ook niet meer te zien wat de oorspronkelijke waarde was. Kon ook geen service manual op internet vinden.
Is het een weerstand, en hoe kan je achter de waarde komen?

Attachments

• IMG_6169.jpg
    IMG_6169.jpg
    89,3 KB · Bekeken: 86
  • IMG_6174.jpg
    IMG_6174.jpg
    117,4 KB · Bekeken: 64
  • IMG_6171.jpg
    IMG_6171.jpg
    193,4 KB · Bekeken: 74
Het is moeilijk te zien op je foto's maar als het om het onderdeel gaat wat in het midden van de foto zit dan is het idd een weerstand. De waarde kan je bepalen door hem door te meten, wat in dit geval geen zin meer heeft, of de kleurringen aflezen, ook niet meer mogelijk.....je zal echt een service manual nodig hebben om de waarde te achterhalen.
maar het feit dat een weerstand door brand wijst op andere serieuse problemen ergens anders in het circuit. Zo te zien op je foto is het er daar behoorlijk heet aan toegegaan, ook rondom de transistor die daar zit, allerlei bubbeltjes rondom de pootjes.

Ja, de printplaat op die plek is ook een beetje donkerder. Dus jij zegt alleen maar te achterhalen met een service manual.

Ja, de printplaat op die plek is ook een beetje donkerder. Dus jij zegt alleen maar te achterhalen met een service manual.

Tja of iemand met ook een SDE die even voor je wil kijken wat voor weerstand erin hoort.

Lijkt wel of deze vent precies hetzelfde probleem heeft.
http://www.controlbooth.com/forums/sound/15868-sde-3000-repair.html

Dit lijkt idd precies hetzelfde probleem te zijn als wat jij hebt. Een weerstand die te dicht tegen zijn maximum aanzit en niet voldoende warmte afvoer in het apparaat.
Als je hem repareert raad ik je wel aan om dan wat extra gaten ergens te boren zodat de warmte weg kan. Het liefst dan direct boven die plek. Je kan evt ook een 2 watt weerstand van dezelfde waarde nemen. Die kunnen wat meer hebben. Hoef je misschien geeneens gaten te boren.

Aaaarch! =(
Nou, bedankt voor de tip, hoor!
Een Jupiter 8 wordt soms ook aardig heet bij de voeding. Gelukkig heb ik een Black & Dekker....

Barbaar!

Tja of een kapot apparaat......keuzes. Heb jij trouwens geen service manual van de SDE Senso? Als 100% even het weerstand nummer doorgeeft kan jij kijken welke weerstand ernaar de maan is.
En misschien had Roland hierzelf toendertijd maar rekening mee moeten houden dat een apparaat warm wordt als je het gebruikt. ik zie het als een ontwerp fout dat de warmte niet weg kan. 100% blijkt niet de enige te zijn met dit probleem.

ps. En ga nu niet een Jup8 met een SDE vergelijken zeg!!! ;)

Dit lijkt idd precies hetzelfde probleem te zijn als wat jij hebt. Een weerstand die te dicht tegen zijn maximum aanzit en niet voldoende warmte afvoer in het apparaat.
Als je hem repareert raad ik je wel aan om dan wat extra gaten ergens te boren zodat de warmte weg kan. Het liefst dan direct boven die plek. Je kan evt ook een 2 watt weerstand van dezelfde waarde nemen. Die kunnen wat meer hebben. Hoef je misschien geeneens gaten te boren.

Haha, ik zal het onthouden. Het probleem is alleen dat die printplaat die je ziet ondersteboven hangt. De kant die nu open is is de onderkant. De warmte zal dus altijd een beetje blijven hangen. Misschien heeft dat wel bijgedragen dat die weerstand gesprongen is.

Dat zou geweldig zijn als je dat wil doen.
SDE-3000 staat inderdaad bekend om de warmte die eraf komt. Is ook beter om hem wat ruimte te geven in z'n rack.

Als je nog 1 zoekt, op marktplaats staat er een te koop. Ik gebruik hiernaast ook nog 2 SDE-1000's als stereo delay. Ik zat ook al te denken om misschien nog een SDE-3000 te kopen.
Maar om die nou te ruilen met een RE-201? Mijn space echo is 1 van de laatste die ik weg zou doen.

Hartelijk Bedankt! Voor de goede orde, het is dus blauw/goud/bruin/zilver?

Kan niet... goud is een tolerantie waarde en zou alleen de laatse ring kunnen zijn. Maar dat is zilver dus 10% tolerantie.
Tis lastig te zien op de foto.. maar het lijkt me blauw/grijs/bruin/zilver en dan dus 680 Ohm 10% en het lijkt me een 1/2W weerstand. Maar wat Dender al zegt is het waarschijnlijk een gevolg van een ander probleem.

Kan niet... goud is een tolerantie waarde en zou alleen de laatse ring kunnen zijn. Maar dat is zilver dus 10% tolerantie.
Tis lastig te zien op de foto.. maar het lijkt me blauw/grijs/bruin/zilver en dan dus 680 Ohm 10% en het lijkt me een 1/2W weerstand. Maar wat Dender al zegt is het waarschijnlijk een gevolg van een ander probleem.

Hmmm dat van dat goud is niet helemaal waar....hij kan ook op de derde ring zitten....blauw zwart goud goud is bv 6 ohm....op de tweede band kan idd niet.

handige tool: http://www.okaphone.nl/calc/

Als het de achterste is van de drie, dan zie blauw grijs bruin goud = 680 ohm dit is een gangbare weerstandswaarde.

Hmmm dat van dat goud is niet helemaal waar....hij kan ook op de derde ring zitten....blauw zwart goud goud is bv 6 ohm....op de tweede band kan idd niet.

handige tool: http://www.okaphone.nl/calc/

Klopt helemaal... k had het over de 2e ring. Je hebt overigens ook nog meerdere tolerantie ring kleuren om het allemaal nog onduidelijker te maken. Ik geloof van 0,5% tot 10%

Ik denk dat deze weerstand niet zomaar stuk is gegaan.
Dit soort gevolgen heeft meestal een reden.
Veelal is er ergens een transistor of iets anders stuk gegaan.
De weerstand heeft in dit geval de functie van een zekering zodat er niet nog meer stuk kan gaan.
Zomaar de weerstand verangen heeft veelal geen enkele zin omdat bij het aanzetten van het apparaat de nieuwe weerstand er toch direct weer uit zal vliegen.
Helaas kan ik je niet helpen aan de service-manual. Dan had ik je een heel stuk verder kunnen helpen.

Back