Roland SDE3000 kapot - wie herkent dit onderdeel?

Als het de achterste is van de drie, dan zie blauw grijs bruin goud = 680 ohm dit is een gangbare weerstandswaarde.

Grijs zou wel kunnen ja. De laatste is ieder geval zilver, daar ben ik vrij zeker van. Die is namelijk gelijk als die 2 weerstanden ervoor en die zijn bij mij zilver.

Ik denk dat deze weerstand niet zomaar stuk is gegaan.
Dit soort gevolgen heeft meestal een reden.
Veelal is er ergens een transistor of iets anders stuk gegaan.
De weerstand heeft in dit geval de functie van een zekering zodat er niet nog meer stuk kan gaan.
Zomaar de weerstand verangen heeft veelal geen enkele zin omdat bij het aanzetten van het apparaat de nieuwe weerstand er toch direct weer uit zal vliegen.
Helaas kan ik je niet helpen aan de service-manual. Dan had ik je een heel stuk verder kunnen helpen.

Kan het niet zijn dat de elco's gewoon aan vervanging toe zijn?
Er zitten toch aardig wat van in. Als die misschien niet meer de juiste waarde aangeven dat zo'n weerstand te warm wordt en springt.

Elco lijkt me niet, eerder zoals Mike zegt een of meerder transistoren, wellicht een diode of een IC. Met een service manual kan je goed zien waar de weerstand voor is en een analyse maken wat de reden is dat de weerstand eruit gefikt is.
Je kan natuurlijk altijd proberen alleen de weerstand te vervangen, zal de kop niet kosten iig.

Back