Elka synthex

ow ja ik ook hoor ;)

maar uiteindelijk ga je het toch niet gebruiken in een track zo'n herkenbare sound die al is gedaan

Alleen om een keer 3rd rendez-vous op te nemen (of 2nd).
Heb hem weleens in iets anders gebruikt, maar dat heeft dan (voor mij) toch het gevoel dat het er niet thuis hoort.

Ik ben niet zomaar tot de conclusie gekomen dat de Synthex brak gebouwd is in technische zin (niet de constructie), er zijn meerdere verhalen op het net te vinden van mensen die ook één of ander defect constateerden aan hun Synthex, het uitvallen van voices of het driften van de Oscillators in een bepaalde setting?
Sommige defecten kunnen ook een ketting reactie veroorzaken en meerdere IC vernietigen, wat in mijn geval een keer gebeurt is.
Elka was nou éénmaal niet een geweldige synth bouwer en de meeste Italiaanse synths en ook de Amerikaanse zijn nou niet bepaald bekent om hun betrouwbaarheid, eerder om hun klank.
Er is eigenlijk maar één merk dat degelijke en betrouwbare synths bouwt (mijn ervaring) en dat is Roland.
Natuurlijk is de laserharpsound op andere synths goed na te bootsen, heb hem zelfs op m'n D-50, maar sommige sounds zijn gewoon niet met andere synths na te maken.
Een goed voorbeeld van Synthex sounds zijn te vinden op verschillende nummers van Withney Houston, duidelijk Synthex.
Wat betreft mijn opmerking over hat aantal ic's, heb ze ooit geteld en het waren er ongeveer 1200.
Dat zegt genoeg over de kwetsbaarheid.
Ik wil als ex Synthex bezitter dit fantastische apparaat echt niet de grond inboren, alleen potentiele kopers waarschuwen voor de eventuele gevaren.
Maar je kunt ook geluk hebben en een Synthex 20 jaar lang bespelen zonder ook maar één defect te krijgen.
Misschien was de mijne een maandag morgen monster?
Dat was de hoofd reden om deze discussie te starten.
Er is een bedrijf in Zwitserland die de voicecards goed kan repareren, helaas geen link.

Roland betrouwbaar? De Juno 106 is toch ook een apparaat wat vaak kuren heeft hoor. Ik denk dat er bij elk merk wel een syntje tussen zit wat wat minder degelijk is.
Roland Juno 106, Korg Polysix (batterij) enz.

electronica en vrouwen zijn grillig en onvoorspelbaar :duivels:

zelf kon ik geen vriendjes worden met een arp odyssey....
terwijl anderen het "de"synth vinden ....

beetje jammer om iets negatief neer te zetten terwijl anderen er uren- misschien wel decennia lang er plezier mee/van hebben ...

my 2 cents :)

@Synthiaks:
sounds good! :okdan:

Er is eigenlijk maar één merk dat degelijke en betrouwbare synths bouwt (mijn ervaring) en dat is Roland.

Oh??? is dat zo ???

M'n eerste alpha juno ....Defecte processor ----RIP
Juno 106 3 voice stuk...ondertussen 6 nieuwe erin ----
JP8 defecte voice
JX10 defecte voice + Display dood

Net zoals andere merken is Roland niet onderhouds vrij hoor,
We kunne best even zwijgen over roland's After-touch, toetsen, en pitchbenders

Op mijn JX10 is het display ook al eens overleden inderdaad.
Eigenlijk heb ik met alles wel eens wat gehad, maar de vraag is ook of je kunt verwachten dat apparaten van meer dan 20 jaar oud feilloos blijven werken.
Het is toch niet zo raar dat bijvoorbeeld een Synthex van bijna 25 jaar oud wat kuren heeft.

Ik heb van alle synths die ik heb eigenlijk de beste ervaring met Yamaha, maar echt veel oud analoog spul heb ik ook nooit gehad van Yamaha. Had ooit een DX7 en die bleeft het ondanks z'n ouderdom perfect doen en mijn huisige FS1R heeft ook geen kuren.
Slechtste ervaring heb ik juist met Roland.
Het is puur een kwestie van geluk ook denk ik.
Bovendien hoor je op fora natuurlijk alleen wat als er iets stuk is. Weinig mensen zullen melden dat hun Synthex het nog steeds goed doet. Mensen hebben de neiging alleen de problemen te posten en daardoor ontstaat al snel een vertekend beeld.

Eigenlijk heb ik met alles wel eens wat gehad, maar de vraag is ook of je kunt verwachten dat apparaten van meer dan 20 jaar oud feilloos blijven werken.

Das hier ook zo,,, mijn mag af en toe stuk gaan, dat is normaal denk ik en niet de moeite om daar gefustreerd over te raken.

De laatste jaren ben ik beetje bij beetje oude schoolkennis aan het oprakelen en probeer wat meer handigheid te krijgen met solderen etc.
Kan nu toch al 95% van de problemen zelf oplossen.

LOL
rotflmao.gif

Zo kun je maar zien Vic,heb al 20 jaar een Juno 2 en er heeft nog nooit iets aan mankeert.
Zelfs de aftertouch werk zo als hij moet werken, display ook nog helder.
Heb veel Roland apparaten (gehad) en heb met nog geen één pech gehad, eigenlijk alleen met de Synthex.
Net wat er al gezegd is, je moet gewoon geluk hebben :okdan:
Ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak een apparaat gebruikt is, de mijne staan maar een paar uur in de week aan, misschien dat ze daar een langere levensduur door hebben, wie zal het zeggen?

Het verbaasd me nog steeds dat bepaalde mensen op zoek zijn naar een Elka Synthex, raad het hen ten zeerste af.
Ik moest en zou er als Jarre fan ook één hebben, maar hij heeft me uiteindelijk alleen maar slapeloze nachten bezorgd.
De mijne (latere met originele midi) heeft in de 2 jaar dat hij bij mij heeft mogen logeren meerdere keren een hartinfarct gehad 8D.
In de Synthex zitten meer dan 1000 IC's (als ik het goed heb geteld) en het is technisch een zeer complex apparaat.
Heb de mijne in 1998 voor 500 gulden *D van een gitarist gekocht, en heb hem na meerdere reparaties die uitgevoerd zijn bij de GEM importeur in IJsselstein (die ook de belangen van Elka over had genomen) en die in totaal 700 guldens hebben gekost, uiteindelijk in 2000 voor 2400 guldens (weer volledig werkend) verkocht via het toen zeer populaire yellow landelijk verkoopblad (had toen zelf nog gen internet) de VIA VIA.
Het enige waar ik spijt van heb als ik de huidige prijzen zie, is dat ik er te vroeg afstand van heb gedaan =(.
Wat betreft de sound, denk niet dat je een betere (misschien de memorymoog) kunt kopen, sorry Jupiter 8 / OBXa / Prohet 5.

Wat je ook kan doen is een synth kopen met een BPF, INSTANT SYNTHEX !!!!!

Brak?

Brak?

Ik ben niet zomaar tot de conclusie gekomen dat de Synthex brak gebouwd is in technische zin (niet de constructie), er zijn meerdere verhalen op het net te vinden van mensen die ook één of ander defect constateerden aan hun Synthex, het uitvallen van voices of het driften van de Oscillators in een bepaalde setting?

Wou even laten weten dat ik weinig analoge synths gezien heb die van binnen zo ordelijk opgebouwd zijn als de synthex, daar is echt over nagedacht. Geeft toch al een idee met welk vernuft die ontworpen is. Niet slordig in mekaar geflanst zoals bijvoorbeeld een Prophet 5.
Het had wel Japans kunnen zijn.
De synthex is in vele opzichten uniek, en anders opgebouwd dan andere analoge synthesizers. En dat die DCO's heeft, daar merk je helemaal niets van. Hij klinkt ontzettend warm, De DCO's maken hem ineens betrouwbaarder.

Dat hij warm klinkt lijkt me ook wel logisch, met een chorus unit.
Ordelijk gebouwd is ie zeker, maar dat zegt totaal niets over betrouwbaarheid?

ik zag hem ooit in 1989 in de music maker bij eiland muziek voor 1250 gulden...
maargoed toen had ik natuurlijk niet zoveel geld

Als de chorus kapot gaat is toch eigenlijk heel je Synthex niet meer leuk ???

Dat het geen scheurbak is was wel duidelijk, het is een hele mooie zachte (en grote) string machine.

Back