welke mic kopen voor vocals op te nemen

Ik zit te denken aan rond de 400/500 voor de mic en dan nog een pre amp.

vreemd genoeg is het tegenwoordig een trend on een condensator mic aan te raden , en daar zit een hoop crap tussen.

er zijn eigenlijk veel meer erge goeie , betaalbare dynamische mic´s te koop.

en welke de beste is??

dan kan ik na 30 jaar ermee werken nog steeds niet met zekerheid zeggen.

voor op het podium,.. een sm58 of een beta58 ( ook goed voor opnames)

en verder is er een enorm arsenaal akg´s en sennheisers te koop, allemaal betaalbaar, allenmaal met verschillende eigenschappen, dus ga ook uitproberen, of koop 2 verschillende.

ik heb overigens helemaal niets tegen condensator, er is erg veel goeds te koop.
maar met de opkomst van de el cheapo crap zoals samson en behringer lijkt het wel of dat een soort standaard begint te worden.

sucses

:mega:

maar met de opkomst van de el cheapo crap zoals samson en behringer lijkt het wel of dat een soort standaard begint te worden.

sucses

Dat klopt wel een beetje. En dat komt omdat de cheapo "crap" LDC's van tegenwoordig weinig onderdoen tov de duurdere modellen. Dit geldt al helemaal in home studio situaties waar men meestal toch maar beperkt vat heeft op verdere (omgevings)factoren die de kwaliteit mee bepalen van een opname.

Dus zo'n Rode of SE kan je gerust aanschaffen. Als het daarmee nog kut klinkt dan lag het zeker niet aan de mic.

Document, voor die 400 a 500 zou ik dan echt een SE Titan kopen :-) Bij thomann.de kost ie dus 299. Dan heb je echt een dikke vette mic ;-).

Welke ook onverwacht goed is eigenlijk is de tbone sct800. Ik dacht zelf dat tbone echt een ruk merk was, maar een maat van me heeft hem besteld. En hebben er een andere buis in gezet, en klinkt ook echt niet verkeerd.

Is geloof ik eigen merk van thomann oid.

http://www.thomann.de/nl/the_tbone_sct800_tube_mic.htm

Je kunt bij thomann ook verchillende microfoons beluisteren trouwens!

vreemd genoeg is het tegenwoordig een trend on een condensator mic aan te raden , en daar zit een hoop crap tussen.

er zijn eigenlijk veel meer erge goeie , betaalbare dynamische mic´s te koop.
Je hebt gelijk dat er tegenwoordig hele goede dynamische mic's te koop zijn. Maar het principe blijft: dynamische mic's hebben een slechtere s/n verhouding als condensator mic's. Het is maar in welk budget je zit dat je het verschil gaat merken of niet. Als je ruisbak van mixer en preamp hebt, heeft het geen zin om een dure condensator op aan te gaan sluiten.
Trouwens, je zult in drukke muziek toch niet de nuances merken van een condensator mic. Of Trent Reznor een TLM gebruikt of een SM58, ik hoor het verschil dan niet.

Getuige een reclame van een behringer dj mixer in het feedback magazine "with over 100.000 units solds, it had clearly become an industry standaard". Dit terwijl de Pioneer dj mixers eerder standaard zijn (dat is ook precies waar de behringer van geript is).

Maar goed, welke mic kopen. Ik gebruik alleen dynamische mics bij harde volumes of als er geen phantoomvoeding is (logisch).
De meeste rappers zie ik opnemen met een condenstaor mix + mondkapje + standaard in een goeie vocalbooth. Behalve op het podium, dan is het sm58 tijd

De meeste rappers zie ik opnemen met een condenstaor mix + mondkapje + standaard in een goeie vocalbooth. Behalve op het podium, dan is het sm58 tijd

Idd. Gewoon een goeie condensator kopen. Je wilt juist bij een rapper ook dat alle warmte in iemands stem op band komt, en zo gedetailleerd mogelijk.

Dynamish is leuk om beetje mee te oefenen. maar niet voor opname.

Tevens moet iemand wel zo'n goede techniek hebben, wil hij een strakke opname maken tov een condenser.

Kijk als je bono nu neemt, die kan gewoon alles met ze sm 58, daar sta je echt van te kijken.

Maargoed vooral voor rap een goede condensator mic kopen

Bedankt voor alle tips :okdan:

Idd. Gewoon een goeie condensator kopen. Je wilt juist bij een rapper ook dat alle warmte in iemands stem op band komt, en zo gedetailleerd mogelijk.

Dynamish is leuk om beetje mee te oefenen. maar niet voor opname.

Tevens moet iemand wel zo'n goede techniek hebben, wil hij een strakke opname maken tov een condenser.

Kijk als je bono nu neemt, die kan gewoon alles met ze sm 58, daar sta je echt van te kijken.

Maargoed vooral voor rap een goede condensator mic kopen

ja, ze hebben Bono´s stem aangepast zodat hij een sm58 kan gebruiken..........

en waarom is dynamisch niet voor opname´s?
iets met de kok en de fluitketel soms?

:okdan:

Nou zoals ik zeg, die is veel minder gevoelig dan een condensator.

Probeer het maar dan weet je genoeg. Tis natuurlijk wel een beetje afhankelijk van wat voor muziek je maakt uiteraard.

Maar als we het hebben over Rap op Pop etc, dan wil je juist dat je zanger(es) gedetaileerd op de band staat. Bij een dynamishe mic, mis je gewoon zoveel in de opname, puur omdat die niet gevoelig genoeg is.

Thats why, :P

Probeer het maar dan weet je genoeg. Tis natuurlijk wel een beetje afhankelijk van wat voor muziek je maakt uiteraard.

Maar als we het hebben over Rap op Pop etc, dan wil je juist dat je zanger(es) gedetaileerd op de band staat. Bij een dynamishe mic, mis je gewoon zoveel in de opname, puur omdat die niet gevoelig genoeg is.

jij gaat niet door naar de volgende ronde voor het kapotte broodrooster.

:koffie:

Volgens mij versimpel jij de zaken echt gigantisch. Of je hebt allemaal met hele slecht dynamische mics gewerkt. Je kan echt PERFECT gedetailleerde opnames maken met een dynamische mic. Het klinkt gewoon anders dan een grootmembraam. Er zijn talloze pop / rnb / etc platen gemaakt met bijv. een Shure SM7, waarvan Thriller wel de bekendste is....

Een hogere gevoeligheid staat niet gelijk aan een betere kwaliteit.
Een gemiddelde ribbon heeft een lagere bevoeligheid dan een gemiddelde condensator.
Maar een condensator is niet per se beter dan een ribbon.

Hopelijk overtuigt de vergelijking met de ribbon een beetje.
Maar hetzelfde geldt voor dynamisch -vs- condensator.
Een dynamische microfoon van 500,- euro klinkt echt niet slechter dan een grootmembraan condensator van 70,-.
Terwijl de betreffende condensator toch een hogere gevoeligheid kan hebben dan die dynamische mic.

Een hogere gevoeligheid staat niet

Een dynamische microfoon van 500,- euro klinkt echt niet slechter dan een grootmembraan condensator van 70,-.
Terwijl de betreffende condensator toch een hogere gevoeligheid kan hebben dan die dynamische mic.

We hebben het hier toch niet over condensators van 70 euro?
ik heb hier zelf beta 58a's en dat zijn niet de minste dynamishe mics.
Die kunnen echt niet meegaan met bijv audio technica 4050 of neumans die ik hier ook heb liggen. Die mic word zelden gebruikt, af en toe voor rock gasten die gewoon niet overweg kunnen met een studio mic, en die iets in hun hand willen hebben. In hun muziek genre kan het nog.

Veel mensen roepen hier altijd makkelijk vanalles. Maar veelal heeft de helft nog nooit met dergelijk spul gewerkt.

Als je kijkt naar zijn budget, dan ga je nieteens denken aan een dynamishe mic. Dan zou je nog eerder een beta87 aanraden. Daar kun je weer wel leuke dingen mee doen. En zijn kwalitatief leuke mics. Ik heb opnames gemaakt met die 87a op een dikke preamp dat klinkt wel leuk. Maar met een beta 58 no way. En tevens blijft het feit dat mensen toch wel over een goede microfoon techniek moeten beschikken. :Z

Vergeef me als ik eroverheen gelezen heb, maar volgens mij staat dat nergens in deze thread.

Veel mensen roepen hier altijd makkelijk vanalles.

Volgens mij doe je dat hier zelf ook:

Bij een dynamishe mic, mis je gewoon zoveel in de opname, puur omdat die niet gevoelig genoeg is.

Bovenstaande klopt gewoon niet. Ik snap ook wel dat een Neumann van 1500,- beter klinkt dan een SM58. Maar Er zijn meer dynamische microfoons dan enkel een SM58.

Nu vergeet ik wat fijne dynamische microfoons op te noemen:

Sennheiesr MD441
Sennheiser MD421
AKG D202
Shure SM7b
ElectroVoice RE20
AKG D12
Stedman N90

Ik kan zo wel even doorgaan.
Het zijn stuk voor stuk microfoons die menig condensator met vlag en wimpel verslaat.
Welke microfoon het beste is hangt o.a. af van de bron en opnamesituatie.

ik heb hier zelf beta 58a's en dat zijn niet de minste dynamishe mics.
Die kunnen echt niet meegaan met bijv audio technica 4050 of neumans die ik hier ook heb liggen. Die mic word zelden gebruikt, af en toe voor rock gasten die gewoon niet overweg kunnen met een studio mic, en die iets in hun hand willen hebben. In hun muziek genre kan het nog.

Veel mensen roepen hier altijd makkelijk vanalles. Maar veelal heeft de helft nog nooit met dergelijk spul gewerkt.

Als je kijkt naar zijn budget, dan ga je nieteens denken aan een dynamishe mic. Dan zou je nog eerder een beta87 aanraden. Daar kun je weer wel leuke dingen mee doen. En zijn kwalitatief leuke mics. Ik heb opnames gemaakt met die 87a op een dikke preamp dat klinkt wel leuk. Maar met een beta 58 no way. En tevens blijft het feit dat mensen toch wel over een goede microfoon techniek moeten beschikken. :Z

moeilijk he´? , microfoon techniek en bijbehorende kennis.
al je geen verstand van microfoons hebt, dan is een condensator waarschijnlijk wel de makkelijkste oplossing.

neem maar aan dat je er 100% naastzit wat betreft hoe en waar je een microfoon gebruikt.

of alle andere gebruikers en producers in de voorgaande 100 jaar hadden het fout, dat kan natuurlijk ook.

en als je enige referentie een beta58 is, dan is het natuurlijk wel een beetje zeuren met de vergelijking tussen condensator en dyn.

ik ben trouwens wel eens in een studio geweest met een band waar de techneut ook dit soort dingen riep, die klus hebben we in een andere studio afgemaakt, helaas pindakaas.
zonder dit soort essentiele kennis van zaken wordt het een beetje zeuren met opnemen.

´

Back